Google Pixel XL under luppen

Diskussion i 'Google Pixel XL' startad av Droid96, 14 dec 2016.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    8 år har gått sedan Apple släppte iPhone 3G på svenska marknaden och jag fick min första smartphone. Trots att det var en relativt värdelös enhet om vi jämför med dagens utbud så förändrade den radikalt hur jag använde internet. En liten plastbit blev en seriös konkurrent till datorn.

    Sedan dess har telefoner varit ett av mina största teknikintressen. Jag uppgraderar alltid till det senaste och är lika nyfiken på vad utvecklarna till såväl Android som iOS ska hitta på.

    Det som fick mig att testa Android första gången var "Ingress". Det är ett AR-spel (augmented reality) som man spelar ute i verkliga livet. Man rör sig till olika fysiska platser och tar över dem från fiendelaget. Spelet släpptes inledningsvis endast till Android och för att spela var jag tvungen att skaffa en telefon vid sidan om min dåvarande iPhone 4.

    Valet föll på en Nexus 4. Minns mycket tydligt hur häftig den var med sin stora skärm och med ett operativsystem som hade obegränsade möjligheter till anpassning och utveckling. Som gammal Linux-räv föll jag pladask. Jag körde uteslutande Android till iPhone 6 Plus släpptes och efter det har jag haft en av varje. Som webbutvecklare är det mycket praktiskt att kunna testa webbsidor på riktiga fysiska enheter.

    Jag har hunnit arbeta mig igenom en mängd telefoner. Nexus 4, Galaxy S4, Nexus 5, Galaxy S5, Note 4, Nexus 6P och Oneplus 3. Favoriten hittills är Nexus 5, som hade klart bäst "vardagsprestanda" av alla Android-telefoner jag ägt. Den flög fram, helt enkelt.

    Jag såg mycket fram emot ersättarna till 5X/6P, men det var med blandade känslor jag tog del av Pixel-introduktionen. Å ena sidan gillar jag verkligen att Google tar ansvar för hela produkten, såväl hård- som mjukvara och kan tänka mig att betala extra för det. Men att inte släppa telefonen i Sverige är uselt. Nog för att Google Assistant inte kan tala svenska, men det är en enkel sak att informera om på hemsidan och ändå göra telefonen tillgänglig. Siri kunde inte prata svenska från början...

    Oneplus 3 fick bli min 6P-ersättare. Tyvärr levererade den inte på alla punkter och jag skickade tillbaka den. Kvar fanns bara en telefon som uppfyller alla mina krav (åtminstone i teorin): Google Pixel XL.

    Sagt och gjort, jag valde att importera en lur från Tyskland och nu ska jag skriva några rader om hur jag upplever den. Många jämförelser kommer bli mot min nuvarande referenstelefon, iPhone 7 Plus. Jag delar in recensionen i fyra delar: Unboxing, vad jag inte gillar med Pixel, vad jag gillar med Pixel och ett litet kameratest.

    Unboxing


    unbox2.jpg

    Pixel kommer i en väldigt simpel låda och unboxingupplevelsen är inte i klass med Apple, Oneplus eller Samsung. Det spelar ingen större roll för mig, men jag hade nog väntat mig lite mer med tanke på prislappen.

    I lådan finns en telefon, två kablar (USB-C till USB-C, och USB-C till USB-3), nätadapter med USB-C och bruksanvisning. Tack vare att min enhet importerats från Tyskland och inte England har nätadaptern vanlig kontakt som fungerar i svenska uttag.

    Uppstartsproceduren är väldigt enkel och det tar inte mer än nån minut så är telefonen redo att användas.

    Vad jag inte gillar med Pixel

    • Priset
      XL 128 GB kostar nästan 9000kr. För det priset får man två stycken Oneplus 3T som har samma skärmstorlek, snabbare CPU, mer RAM och lika bra byggkvalitet. Varför kostar Pixel så mycket? Google har visserligen lagt stora resurser på att utveckla "Google Assistant" men det räcker inte för att Pixel ska anses vara prisvärd. Vi ska inte tala om de merkostnader som importen till Sverige innebär för slutpriset...

    • Tillgängligheten
      Telefonen säljs i USA, England, Tyskland, Kanada och Australien. Resten av världen får nöja sig med att jaga gamla Nexus-telefoner (som slutat tillverkas) eller importera telefonen till dyra kostnader. En resa till ett av ovanstående länder räcker inte eftersom telefonen måste beställas online till en giltig adress i det aktuella landet.

    • Designen
      Pixel har hånats på nätet för att likna iPhone. Med all rätt. Det här handlar inte om en unikt designad telefon (som t.ex. Note 7 eller LG V20) utan snarare IKEA-känsla. Funktion framför flärd.

      "Quite black" är precis som beskrivningen antyder inte svart utan snarare mörkgrå. Det gör att man tydligt ser vad som är display och vad som är tom dödyta. En dödyta som Google nog skulle försökt dölja bättre för den är verkligen svår att motivera. Utrymmet under skärmen, eller "hakan" som den också kallas, hade gärna fått husera en framåtriktad högtalare, fingeravtrycksläsare eller kapacitiva knappar för navigering. Men icke. Där är det helt tomt.

      Baksidan är tvådelad, där övre delen är tillverkad av glas och undre av metall. Glaset repas lätt och blir en fingeravtrycksmagnet. Helt subjektivt tycker jag dessutom att det ser fult ut. Jag har redan beställt dBrand-skin.

    • Fingeravtrycksläsaren
      Placeringen av fingeravtrycksläsaren på baksidan gör att det är besvärligt att låsa upp telefonen om den ligger på ett bord. Därtill fungerar den ganska dåligt i jämförelse med iPhone 7 Plus. Jag får ofta lägga fingret på läsaren flera gånger innan telefonen låser upp sig och blir den minsta smutsig eller fingret är fuktigt så är det lättare att slå PIN-kod direkt...

    • Ljudet
      Pixel har en monohögtalare på undersidan och det låter inget vidare bra. Jämfört med iPhone 7 Plus, eller Nexus 6P för den delen, så är ljudet jobbigt att lyssna på och saknar balans. Den spelar visserligen ganska högt, men vad hjälper det när det låter illa. Hörlursuttaget låter okej, inte i närheten av t.ex. LG V20 eller ZTE Axon 7, men bättre än iPhone 7 Plus med hörlursadaptern.

    • Bara IP53-certifiering
      Till och med iPhone har IP67 numera. Pixel är certifierad att klara lite vattenstänk och damm men om den hamnar i handfatet kan det vara kört. Det är ok att förvänta sig mer i denna prisklass.

    • RAM-management
      Det är löjligt att stoppa 4 GB RAM i en telefon och sen döda appar mer aggressivt än en iPhone 6S med 2GB. Spel och andra tyngre appar startar nästan alltid om.

    • Inkonsekvent prestanda
      Ibland skiner den till och presterar riktigt bra i spel och tyngre appar. Sen plötsligt börjar den droppa frames och allt går långsammare. Samma sak gäller gränssnittet generellt. Animationer kan ena sekunden flyta som smör i 60fps för att sen droppa till 20fps. Som ett exempel så surfade jag runt lite i Chrome på Pixeln när det ringde i min iPhone. Plockade upp den, pratade en stund, och surfade sen vidare på iPhonen istället. Känslan är lite som att vada i vatten och sen komma upp på land. Allt reagerar direkt utan minsta fördröjning och prestandan är jämn. Jag hoppas verkligen att Android kan nå samma "flyt", för det är nog det enda som hindrar mig från att byta plattform permanent och lägga ut iPhonen på blocket.

    • DPI-inställning
      DPI avgör hur stort objekt och text rendreras på skärmen. Högre DPI ger större text, större ikoner och mindre innehåll. Lägre DPI utnyttjar skärmens yta bättre genom att visa mer innehåll. Avsaknaden av möjlighet att justera DPI var den primära orsaken till att jag skickade tillbaka Oneplus 3. All heder åt Google som gjort det möjligt att ändra detta på Pixel, men funktionen är inte helt klockren. Det finns fem olika alternativ, där läge 2 är standard och en aning för stort för min smak. Läge 1 är den minsta inställningen och den är istället för liten. Läge 3, 4 och 5 vet jag inte vem som använder - allt blir galet stort. Det hade nog varit smartare med två alternativ under default och två alternativ över istället...

    • Batteritiden
      Pixel är marginellt bättre än Oneplus 3, men jämfört med iPhone 7 Plus så tar batteriet slut nästan dubbelt så fort. iPhone klarar utan problem en och en halv dag, medans Pixeln måste laddas innan kvällen.
    Vad jag gillar med Pixel

    • Skärmen
      Pixel har utan tvekan den bästa mobilskärmen jag sett. Panelen sägs vara tillverkad av Samsung och samma som sitter i S7-serien. Detta oroade mig lite eftersom jag ser flimmer på alla Samsungs AMOLED-skärmar (pga PWM på 240hz för att sänka ljusstyrkan). Lyckligvis har Google modifierat styrmjukvaran för skärmen vilket gör att PWM-flimret börjar synas först vid 23% ljusstyrka. Pixel är alltså safe för oss med känsliga ögon. Skärpan är perfekt, svärtan avgrundsdjup och färgerna har ett härligt tryck utan att vara "too much".

    • Ambient display, tap to wake och LED-notifications
      Det jag saknar mest på iPhone är ett vettigt system för att visa notifications. Jag gillar att kunna slänga ett öga på telefonen och direkt kunna se om det finns något nytt utan att behöva tända skärmen. Jag ogillar också att iPhone lyser upp hela skärmen varje gång den tar emot en notification, något som både distraherar och drar batteri. På Pixel visas notifications med en blinkande lysdiod samt genom att skärmen lyser upp i svartvitt (vilket tack vare AMOLED drar minimalt med batteri). Vill jag dessutom väcka skärmen kan jag göra det genom att "dubbelknacka" på den, något som iPhone inte klarar. Riktigt bra.

    • Prestandan
      Jag har visserligen tagit upp det även på sektionen för det jag inte gillar, men överlag presterar Pixel riktigt bra. Animationer är mjuka, scrollning går snabbt och spel flyter på utan problem. Tveklöst den snabbaste Android-telefonen jag använt.

    • Android
      iOS har bra prestanda och är stabilt, visst. Men det är så sanslöst tråkigt och begränsat jämfört med Android. Här kan jag anpassa alla delar av telefonen till mina personliga behov och det är både praktiskt och kul.

    • Snabbladdning
      Med Qualcomms quickcharge-teknik så är batteriet fulladdat på ungefär halva tiden som det tar att ladda iPhone 7 Plus.

    • Kameran
      Mörkerprestanda i klass med Nexus 6P och kvalitet i klass med iPhone 7 Plus. Största styrkan är dock efterbehandlingen med HDR+ som visserligen tar lite tid att utföra (bilden blir inte "färdig" direkt som på iPhone utan behöver några sekunder att bearbetas efter att den är tagen) men resultatet är superbt. Mer om det i kameratestet nedan.

    • Byggkvaliteten
      Även om jag föredrar både iPhone 7 Plus och hälften så dyra Oneplus 3 så är Pixel en välbyggd telefon. Knapparna har rätt känsla och telefonen känns tålig. Det återstår att se hur väl displayen står emot repor.

    • Google Assistant
      Klart bättre än Siri redan, fast Siri har flera års försprång i utvecklingstid. Mycket lovande. Gillar att det går att ställa följdfrågor och att assistenten fortfarande kommer ihåg vad man pratar om. Siri är mycket mer omständig och varje fråga måste förklaras individuellt.

    Kameratest

    Hur presterar kameran jämfört med iPhone 7 Plus? Här kommer lite testbilder med kommentarer. Första bilden är iPhone och andra är Pixel XL.

    iphone_landskap.jpg pixel_landskap.jpg

    Här testar jag motljusegenskaper. iPhone återger solen lite bättre men Pixel har överlag bättre exponering med mer detaljer i mörka områden. Båda kamerorna lider av lensflare. Det syns tydligt att Pixel har bättre vidvinkel än iPhone.

    Vinnare: Pixel

    iphone_skylt.jpg pixel_skylt.jpg

    Pixeln exponerar bättre och plockar fram mer detaljer i mörka områden. Tyvärr lider den av överskärpning (ljusa halos kring text och skylten).

    Vinnare: Oavgjort

    iphone_falt.jpg pixel_falt.jpg

    Störst skillnad här är vitbalansen. iPhone är mer blåaktig och Pixel är grönaktig. Här är det ingen tvekan om att iPhone fångar färgerna mer naturligt.

    Vinnare: iPhone

    iphone_guldtrad.jpg pixel_guldtrad.jpg

    I lite sämre ljus ser vi tydligt skillnaden mellan kamerorna. iPhone är mörkare men skarpare. Pixel fångar mycket mer ljus och detaljer i mörka områden men är lite mindre skarp och har även problem med halos runt starka ljuspunkter.

    iphone_guldtrad_crop.jpg pixel_guldtrad_crop.jpg

    100% crop, här syns skillnaderna ännu tydligare. iPhone klarar skärpan bättre (mycket tack vare optisk bildstabilisering), men byggnaden är väldigt mörk och har sämre detaljåtergivning. Bilderna är ungefär lika överexponerade i sina ljusa delar. Trots brist på skärpa så föredrar jag Pixelns bild överlag, men det är nära "oavgjort".

    Vinnare: Pixel

    iphone_bollar.jpg pixel_bollar.jpg

    Denna bild hanterar kamerorna helt olika. Trots att Pixel har problem med halos så föredrar jag helt klart den tydligt röda färgen som återges på bollarna i trädet. Pixeln fångar även mer ljus överlag.

    Vinnare: Pixel

    iphone_domkyrkan.jpg pixel_domkyrkan.jpg

    Pixeln exponerar bättre vilket syns tydligt runt det gröna trädet i bildens vänstra kant. iPhone lyckas fånga den oranga disiga himlen (verkligheten) bättre, även om jag föredrar hur Pixeln hanterar färger.

    Har drabbats av "maximalt antal submittade bilder" så jag fortsätter kameratestet i ett nytt inlägg.
     
    Last edited by a moderator: 21 dec 2016
    dannejanne och indika gillar detta.
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Fortsättning på kameratest, iPhone 7 Plus vs Google Pixel XL

    iphone_domkyrkan_crop.jpg pixel_domkyrkan_crop.jpg

    I förstoring syns det tydligt att Pixel lägger på mer skärpa i efterhand medans iPhone är mer naturlig.

    Vinnare: Oavgjort

    iphone_fasad.jpg pixel_fasad.jpg

    Pixel är ljusare, finare färger men iPhone är skarpare.

    iphone_fasad_crop.jpg pixel_fasad_crop.jpg

    Vinnare: Oavgjort

    Sammanfattning, kameratest

    Det handlar om två riktigt kompetenta kameror. Överlag föredrar jag dock Pixel som plockar fram mer ljus, detaljer i dåligt ljus och mer färg. iPhone är den mer korrekta kameran som ofta ger ett mer verklighetstroget resultat men det ser lite tråkigt och grått ut.

    Det var allt för mig! Skriv gärna en kommentar om ni har några frågor om Pixel XL så ska jag svara så gott jag kan.

    / Jacob
     
    Last edited by a moderator: 14 dec 2016
    ogre, flipp, Gorgeous och 8 andra gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Här kommer lite fler bilder. Jag har haft ganska mycket problem med det berömda "haloproblemet" på Pixel. Google ska försöka lösa detta med mjukvara. Det blir intressant att se resultatet av det...

    iphone_stockholm.jpg pixel_stockholm.jpg

    Pixeln producerar en ljusstarkare bild men brusnivåerna är väldigt höga. iPhone ser renare ut och mindre överprocessad.

    iphone_stockholm_crop.jpg pixel_stockholm_crop.jpg

    Det går knappt att avgöra om tornet är grönt eller grått på iPhone-bilden, medans Pixeln med lätthet fångar den gröna färgen. Skärpan är dock inte i klass med iPhone.

    Det är relativt enkelt att i den inbyggda fotoredigeraren öka saturation på iPhones bild så att den gröna färgen i tornet framträder. Jag är inte helt förtjust i att Pixeln efterbearbetar så starkt.

    Som point-and-shoot utan efterredigering vinner Pixel denna duell men med en minuts redigering i Photoshop så ser iPhonebilden bättre ut.

    iphone_subway.jpg pixel_subway.jpg

    Här blir haloproblemet på Pixel väldigt uppenbart. Bilden lider också av bristande skärpa och kvalitet från Pixel, mycket pga bristen på optisk bildstabilisering.

    iphone_subway_crop.jpg pixel_subway_crop.jpg

    I förstoring blir skillnaden väldigt stor till iPhones fördel.

    iphone_solna.jpg pixel_solna.jpg

    Himlen hade en sån där knepig blå/lila/rosa-ton denna morgon. iPhone hanterar det mycket bättre än Pixeln som mest bara visar lila färg med ett litet rosastick närmast horisonten. Pixel har också problem med halos runt lampan i bildens vänstra kant.

    iphone_river.jpg pixel_river.jpg

    Pixeln vill gärna dra åt det grönaktiga hållet vilket inte alls efterliknar verkligheten. Här är iPhone vinnaren tack vare mer korrekta färger. Dock är Pixelns brännvidd bättre för såna här bilder (mer vidvinklig).

    iphone_river2.jpg pixel_river2.jpg

    Ber om ursäkt för den sneda horisonten, hade bråttom till jobbet :-) Vid kraftigt motljus hanterar Pixeln de mörka områdena i bilden bättre med finare detaljåtergivning.
     
    ogre och flipp gillar detta.
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Ytterligare en mörkerbild. I princip inget ljus alls. Jag märkte inte alls av kaninen förrän jag öppnade bilderna (särskilt bilden från iPhone 7 Plus).

    iPhone 7 Plus vs Google Pixel XL

    iphone_dark.jpg pixel_dark.jpg

    Helt oredigerat. Båda kamerorna på auto. Ingen exponering/skärpepunkt vald. Här är Pixeln chanslös.

    iphone_dark_crop.jpg pixel_dark_crop.jpg

    iphone_dark_crop2.jpg pixel_dark_crop2.jpg

    / Jacob
     
    Droid55, indika, kabel87 och 2 andra gillar detta.