Diskussion: Google Pixelbook (2017)

Diskussion i 'Chrome OS' startad av Swedroid, 6 okt 2017.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    För mig har denna tråd väckt ett intresse som inte fanns, tyckte Chromebooks verkade poänglös, det var 3-4 år sedan och nu har mitt sätt att använda dator, mobil förändrats från installerade program och lokala filer till appar och molnet, lägg till stream av film, och nu på semestern med en mobil och en tok gammal ipad, DÄR skulle denna maskin funkat perfekt, så nu blir det nog en sådan! Frågan är varifrån, känner mig motsträvig mot Boarderlinx....
     
    moparlinke och bernard gillar detta.
  2. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I dag skall datorn skickas enligt Googles ordersystem. Återstår att se om den kommer iväg :)
     

    Bifogade filer:

    Spode och moparlinke gillar detta.
  4. BelLamron

    BelLamron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Min har exakt samma status.
     
    moparlinke och bernard gillar detta.
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Så hemma från semestern med en riktig dator, min muggiga Ipad utan tangentbord funkar inte bra alls. (därför jag vill köpa en bärbar igen)

    Jag har några frågor om någon har tid och känner sig manad.

    1.Om jag köper en via Google UK hur funkar tangentbordet då? måste jag göra någon specialtryckning för att skriva ÅÄÖ? (nej jag har inte korrekt fingersättning utan kör pekfingervalsen, nej det är inte i jobbet utan enbart för privat bruk)
    Jag har ett Corsair tangentbord till min PC som jag köpte på impuls och det har ÅÄÖ men som tecknet under ett annat, typ siffran 5 och % delar tangent och det funka.
    Kan jag skriva normalt med en Pixelbook ifrån UK?

    2.Hur funkar en Pixelbook offline? tex på flyg, kan jag tex skriva i Gmail offline och skicka senare?

    3.Man säger att om man har både en Pixelbook och en Pixel så kan dom "instant tethering" vad är det? bara ett nytt ord för att dom para ihop sig?

    4.vad händer med tangenterna när man använder den som en pad, blir dom inaktiverade då om man tex har den i knäet?

    5.Hur snabbt startar den? en vanlig laptop bootar ju och det tar en stund, en Ipad är ju alltid igång och det är så smidigt, antar att denna är som en vanlig laptop som måste startas som vanligt?

    6.Är det något annat man behöver ha i åtanke om man jämför denna med en laptop? Jag är djupt inne i Google träsket med Gmail, Calender, Youtube, Photo osv och har inga program som inte är web applikationer som jag behöver installera.

    p.s hur funkar garantin om man handlar via Borderlinx? själva handhavandet? d.s
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så här ser ett UK/US-tangentbord ut, och ÅÄÖ hamnar där jag lagt in det nedan (mad paint skillz).
    miff_SE.png

    Bild på Pixelbook-tangentbordet här: https://lh3.googleusercontent.com/-...g4E6ytEACLcBGAs/s1600/google_pixelbook_kb.jpg

    Ja, det fungerar fint offline och skickas när du sedan är online igen. Fungerar i princip som Outlook eller vilken "Windows-app" som helst.

    Ja, det innebär bara att du kan välja att koppla upp från datorn via telefonen utan att ändra något på luren. Du behöver inte låsa upp, välja "dela internetanslutning" osv. Inget revolutionerande, men lite småsmidigt.

    Ja, tangenterna inaktiveras i pad-läget som jag förstått det. Så även musplattan.

    Chrome OS är hyggligt snabbt, snabbare än Windows, men kanske något långsammare än en iPad vid uppstart. Jag vet däremot inte hur länge du kan lämna en Pixelbook på vs en iPad. Men du behöver definitivt inte stänga av den helt och hållet efter varje arbetspass, utan i viloläge bör den stå sig rätt länga, och uppstart från viloläge är i Chrome OS likaså väldigt snabbt.


    View: https://www.youtube.com/watch?v:DxCMwzgimBQ

    Främsta hindret är, sedan mobilt bankID kom till, att du som du känner till får ett begränsat apputbud. Är apputbudet ingen begränsning bör Chrome OS inte vara någon nackdel för din räkning.

    1. Gör en RMA-anmälan via Pixel warranty center och uppge din Borderlinx-adress som hemadress för att få en retursedel från Google UK: https://support.google.com/pixelbook/topic/7504368?hl=en-GB&ref_topic=7504054,7496222,

    2. Skicka in din dator till Borderlinx via följande instruktioner, som i sin tur klistrar på din RMA-sedel från Google UK och förmedlar det vidare till Google UK: http://www.borderlinx.com/pages/faq/exchange-items
     
    Last edited: 31 okt 2017
    bvb och Salvion gillar detta.
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Nu är jag säkert dum men hur använder man då detta? man väljer antagligen i inställningar Svenskt tangentbord (eller det kanske görs i windows iofs?) och sedan får man helt enkelt hålla koll på var dessa tangenter är, typ muskelminnet eller nått så när jag trycker på @ tecknet är det då Ä som kommer ut?

    Det borde betyda att jag inte kan läsa mina dokument (i Dokument) för jag behöver nå internet, men jag kan skapa nya, eller når jag allt jag haft uppe så att säga lokalt och dessa syncas när jag kommer online igen?

    Kan du förtydliga, är inte med riktigt här..
    Jo jag använder Mobiltbankid massor, älskar det!

    Då kanske jag skall också fråga, Vad är skillnaden när man säger Web apps och Android apps?
    Är web apps och windows 10 apps samma sak?
    Jag använder tex fortfarande Evernote på både stationär PC och mobil, är det vad man menar med att PC versionen är en Web app? förvirrad...

    Och uppskattar verkligen den tid du lägger ned @bernard@bernard ! det är jag som är seg i kolan.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det står nu följande på Google Store UK:s hemsida: "Dispatches by 5 November.".

    Googles ordersystem säger fortfarande "Skickas 30/10". Gissar att den inte kommer skickas förrän 5/11.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, exakt. Du väljer bara svensk tangentbordslayout, så ändras layouten till svensk. Det är bara ikonerna/bokstäverna på knapparna som inte kommer stämma överens, men det är väl få som tittar på tangentbordet när man skriver ändå :)


    Jo, du kan läsa dina dokument. Google Docs synkroniseras via Google Drive, och det sparas lokalt, så det är inga problem.

    Ja, innan mobilt bankID kom till fanns ingen bankID-klient till Chrome OS, och då gick det inte att använda internetbanken. Det är ju inget problem idag i och med mobilt BankID. Lite onödigt att ta upp kanske, men det var länge det största hindret för många.

    En "webapp" är helt enkelt en app som är optimerad för att fungera i en webbläsare, vilket medför att den ser ut och fungerar likadant överallt. Webbläsaren fungerar i princip som en virtuell maskin där den underliggande hårdvaran inte har så stor betydelse, precis som för Android. I Android körs alla appar i en virtuell maskin som heter "Dalvik". Om apparna sedan körs på en X86-processor eller ARM har inte jättestor betydelse (beror dock lite på app).

    Chromebook Pixel bygger på en X86-processor och appstödet är därför något sämre än för de flesta Android-telefoner eller plattor som bygger på en ARM-processor. Majoriteten av alla appar bör dock fungera smärtfritt.

    En nackdel med exempelvis webappar är att det är svårare att optimera och prestandan tar i viss mån lite stryk. Ju färre "abstraktionslager" desto snabbare kod, men samtidigt blir flexibiliteten lidande.
     
    Salvion gillar detta.
  10. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @bernard@bernard Tack!
    Mycket uppskattat!

    Då är min enda fundering om jag kan "leva med" att inte se var ÅÄÖ sitter på tangentbordet, jo jag tittar massor på fingrarna, hela tiden då jag skriver, har fasiken aldrig lärt mig vart allt sitter...*skäms*
    Kanske en ovana men så är det och nu är det nog osannolikt jag kommer lära mig.
    Återstår att köpa en klisterlapp för tangenten, eller en ny tangent ;) (skämtsamt men lite allvar)
     
  11. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har mejlat Clove.uk för att höra OM dom skall ta in Pixelbook och svaret är att nej det är inte i nuläget aktuellt, men dom kan beställa den och jag får köpa den av dom om jag vill men då bom måste beställa till Retailpris så måste dom göra ett påslag, 10% vilket för
    "Intel® Core™ i5, 8 GB RAM, 128 GB SSD"
    som jag antar är den rekommenderade maskinen? blir 1115 GBP = 12411 SEK
    Och det tycker jag låter ganska ok för att få en "riktig" butik att ta ansvaret, eller vad tycker ni som beställt via Borderlinx?
    999 GBP = 11120 SEKc.a
    Frakt/kostnad Borderlinx = ?

    Om någon vill berätta vad ni betalt så gör gärna det medans jag funderar :)
     
  12. m1cke

    m1cke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Google Pixelbook
    Platta 2:
    Microsoft Surface Pro 7
    https://keyshorts.com/
    Har beställt till min Samsung Chromebook Plus. Har inte fått dem ännu men de skall vara anpassade efter modell så förhoppningsvis blir det fint.
     
    bernard och Salvion gillar detta.
  13. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @m1cke@m1cke Ohh! det verkar nice, berätta hemskt gärna hur det funkar när du testat!
     
    bernard och m1cke gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Bra tips. Jag mailade dem på en gång gällande bilingual skin för Pixelbook :)
     
    m1cke och Salvion gillar detta.
  15. BelLamron

    BelLamron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Nu står det 6 november, men detta ska väl bara påverkar nya beställare. Tycker man iallafall.
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jo, men nu är det 1/1 och enligt ordersystemet skulle den skickas 30/10.
     
  17. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook

    Beställde och betalade nyss via Clove :cool:
     
  18. BelLamron

    BelLamron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @BelLamron@BelLamron - snyggt!

    20171101_163852.jpg 20171101_163849.jpg

    Jag har precis känt på maskinen och kan konstatera att byggkvaliten är något i hästväg. Ordentligt solid men samtidigt förvånansvärt lätt, en ekvation som inte är helt enkel att få ihop :)

    Musplattan kändes mycket bra, bland det bästa jag testat bredvid Apples platta, men tangentbordet var något stumt för min smak. Inte lika illa som på Apples senast MacBook, men nära på. Hade gärna sett lite större key travel.

    Spenderad bara några minuter med maskinen, men ångrar i alla fall inte köpet efter att ha klämt på den så här långt. Formfaktorn är strålande för en som skriver eller surfar mycket.

    Kan tillägga att maskinen var sval trots att den stod på laddning I affären med 100% ljusstyrka. Chassit var inte ens ljummet.

    Tror de flesta kommer bli positivt överraskade av konstruktionen när de packar upp datorn.
     
    Last edited: 1 nov 2017
    m1cke, moparlinke, BelLamron och 1 annan gillar detta.
  20. BelLamron

    BelLamron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Pratade precis med Google, kunde inte få något datum när den skulle skickas.
     
    bernard gillar detta.