Fråga: GooglePlay - Vad gäller angående immateriell äganderätt?

Diskussion i 'Google Play' startad av Jollman, 24 jan 2018.

  1. Jollman

    Jollman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har hållit på ett tag med min första Android-app, och nu är det dags att ladda upp på Google Play. På detta forum misstänker jag att det finns många som har gjort detta förut, och därför vänder jag mej till er med en liten fundering.

    I Distributionsavtal för Google Play-utvecklare står följande att läsa:
    "5.5 Du framhåller och garanterar att du har all immateriell äganderätt, med vilket omfattas alla nödvändiga patent, varumärken, företagshemligheter, upphovsrätt och äganderätt, till och för Produkten. Om du använder material från tredje part intygar och garanterar du att du har rätt att distribuera detta material i Produkten. Du samtycker till att inte skicka in material till Google Play som är upphovsrättsskyddat, utgör företagshemligheter eller på något annat sätt är underställt en tredje parts äganderätt, däribland patent-, sekretess- och publicitetsrättigheter, såvida du inte har dessa rättigheter, eller har tillstånd från den rättmätiga ägaren att skicka in materialet." (egen markering)

    Nu funderar jag, vad kan detta "material" vara, och vad skulle det innebära att "distribuera" det?
    I min app finns bilder, som jag inte har skapat själv. Jag avser att hänvisa till var bilderna kommer ifrån och vara tydlig med att det inte är jag som är upphovsmannen. Innebär detta att jag "distribuerar" otillåtet material? Eller skulle det bara vara så ifall bilderna var exempelvis nedladdningsbara via appen (vilket de inte är)?

    Jag hoppas att det inte är alltför otydligt vad jag menar.
    Tacksam för svar!
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Om jag förstått det rätt så betyder det helt enkelt att du ska ha rätt att inkludera bilderna i appen. Dvs det räcker inte med att säga att bilderna kommer från sidan X. Utan du ska kunna peka på ett avtal där det står att du har rätten att använda bilderna, t.ex. om du laddat ner bilderna från en sida där det står att bilderna är public domain, fria att sprida enligt något annat avtal eller att du köpt rättigheten att använda bilderna. Helt enkelt så tycker Google att du ska följa lagen och gör du inte det så vill de inte ta något ansvar för att ha med appen i deras affär.

    Om bilderna går att ladda ner eller inte spelar ingen roll för Googles avtal.
     
    bernard gillar detta.
  3. Jollman

    Jollman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för ett bra förtydligande! Det låter rimligt det du säger
     
    bernard gillar detta.