Problem: GPS aktivering

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av QV_, 26 jun 2015.

  1. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    Hej

    Eftersom jag är en rätt ointresserad smartphone användare så har jag igentligen inte brytt mig men jag skulle vilja aktivera GPSen i telefonen.

    Jag vet hur man gör men.... man skall godkänna användarvilkor till SONY och det kommer jag ALDRIG att göra.
    Dom har inget med att göra var jag är, detta är en ren princip så det händer inte!

    Så till frågan
    Jag vill vid behov aktivera min GPS, kordinater i sifferform är helt OK som "svar". ingen kartbild behövs.
    Men inga användarvilkor och insamling, lägesangivelser till mobiloperatör eller Googel eller så utan en helt tråkig GPS som har ett tämligen värdelöst användarinterface är vad som önskas.

    Går det inte att göra på denna telefon så rekomendera gärna en som har GPS utan användarvilkor.
    Det jag tycker är bra med en "smartphone" är att det är lätt att skriva SMS och lägga in kontakter...
    fick förövrigt kolla på internet vilken typ av SONY telefon jag hade... en C6603 så det är ungefär hur intresserad jag är. Men GPS vore bra ibland.

    /Jan

    Gärna med bra batteritid :-)
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Någon kommer säkert rätta mig om jag har fel men operativet har en viss funktionalitet inbyggd som gör att din plats helt enkelt kan komma att delas beroende på vilka inställningar du har. Det spelar ingen roll om du går förbi skärmen där du skall godkänna avtalet eller inte. Du kan stänga av platstjänsterna när du inte har behov av dem.
     
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    GPS helt utan villkor är nog rätt svårt att hitta. De flesta företag vill nog förskriva sig från ansvar om du skulle använda din GPS och köra vilse, ner i havet, mot trafiken och andra saker som förekommit. Det finns ett par enklare GPS-appar på play store som bara ger koordinater och enkel statistik om mottagningen, men de kräver ju att du aktiverar GPS i din telefon till att börja med.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Att du godkänner användarvillkoren betyder inte att de kommer samla in din position. Så kring det behöver du inte oroa dig. Du behöver inte heller tacka ja till att skicka uppgifter till Google för att få förbättrad positionering och dylikt.
    Din mobiloperatör har stenkoll på var du befinner dig utan GPS och användarvillkor. Mobilmasterna avslöjar dig.

    Om du bara behöver din position i siffror och bra batteritid så finns det mycket bättre lösningar än en smartphone. Kolla på GPS:er för vandring och uteliv. Då kan du ta av dig "foliehatten" eftersom de saknar uppkoppling och skickar ingen data.
     
  5. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
  6. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    Någonstans måste man ju dra en linje.
    Aktiverade mobillänken till Garmin GPS i bilen. Dom skall ha tillgäng till adressboken! Visst inga bekymmer för jag kopplar inte upp mot min ordinarie telefon :-). Fast tjänsten dom erbjöd var värdelös och GPSen kan bara hantera en blåtandanslutning... Så OBDkopplingen mot bilen försvann? Dessa tillverkare.

    Har handhållen GPS samt GPS i kameran så det är ingen brist på utrustning. Jag är bara så djä...la less på alla användaravtal högt och lågt. Även om telefonbolaget vet vilket kvarter jag är i så vet dom inte vilket skyltfönster jag kolla extra i. Jag har inga problem med FRAlagen. Använder man internet så spionerar man på sig själv, men det blir bara "rätta svar" på det spioneriet. Använder ju samma nick på alla forum så spåras kan man.

    Så även fristående tillverkare typ Oneplus har alltså motsvarande avtal för GPSen. Konstigt att de inte har motsvarande avtal för kameran och kompassen också. Kanske man skall informera dom att de har missat några möjligheter till fler avtal. Att man har avtal för att använda karttjänster och överföra data över nätet har jag inga bekymmer med.

    "de flesta företag vill nog förskriva sig från ansvar om du skulle använda din GPS och köra vilse, ner i havet, mot trafiken och andra saker som förekommit".
    Men det hjälper ju inte för om du navigerar vid kajkanten och jag ringer till dig så försvinner ju GPSen :-) Det är därför jag har en separat GPS som desutom har en vettig display som syns i solljus! För är man i strulig korsning mitt i en storstad så nog ringer det.

    Om man tar bort operatörens interface då? blir inte telefonen "upplåst" då och OS kan nå alla funktioner utan extra avtal, förutom telefonabb då?

    /Jan
     
  7. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    Får klä in klätterhjälmen med alufolie och vissa upp för mina kamrater :-)

    /Janne
     
    Facemeat gillar detta.