GPS får inte fix - problemet löst

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av team@, 11 okt 2012.

  1. team@

    team@ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Min Defy+ strular med fixen på den inbyggda GPSen

    Oavsett vad man gör och var man gör de så ser den inte mer än en satellit åt gången och dessutom med svag signal.

    Det är inte fel på hårdvaran. GPSen funkar bra. Tills den bestämmer sig att lägga av. Och då är det bara total återställning som gäller. Jag använder senaste uppdateringen av stock.

    Till saken hör att jag oftast använder en blåtandsGPS och ansluter den med hjälp av appen Bluetooth GPS. Det spar massor av ström och ger bättre precision i de besvärlig lägen. När jag använder blåtandsGPS aktiverar jag även "skenplatser" / "Mock locations". De gånger jag märkt att det spårat ut är när jag aktiverat blåtandsGPS men inte fått kontakt, fix eller något annat strulat till det med blåtandskopploingen. Efter detta vägrar den interna GPSen att vara med.

    Den känner sig uppenbarligen åsidosatt och tycker jag är otacksam som vänsterprasslar med en extern GPS.

    Är det någon av er på detta forum som har detlajkoll och vet vad man kan göra åt saken?

    Jag är ganska säker på att det är någon intern parameter som behöver knuffas i rätt läge för att det skall funka. Att köra total återställning är inget skoj i längden. I orootade telefoner är det ju en hel del saker som man måste ställa in manuellt även om man tar backupper.
     
    Last edited: 12 okt 2012
  2. Peter56

    Peter56 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy A52 5G 8/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy A52 5G 8/256
    Telefon 2:
    Moto G5S Plus
    Platta:
    ASUS Chromebook C433TA
    På min Defy+ hänger sig också GPSen ibland. Har hämtat appen GPS Test och kör Clear och Update AGPS under Settings. Sedan kommer GPSen igång igen. Betydligt enklare än återställning, men även detta blir irriterande i längden.
     
    team@ gillar detta.
  3. team@

    team@ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Stort tack Peter!

    Du anar inte hur mycket enklare mitt liv just blev. GPS-test funkade utmärkt.

    Märkligt nog har det inte samma effekt att rensa AGPS-data i appen GPS-status som jag brukar använda.


    Jag passade på att återmata detta till Motorolas support också. Så kanske nästa användare som frågar dem om problemet får bättre tips än att bara installera om allt på nytt ;-)
     
    Last edited: 12 okt 2012