Guide: Byta display på SGS

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av bakos, 12 okt 2010.

  1. bakos

    bakos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    För ett tag sedan for min sgs i backen och glaset framför displayen (Digitizern) sprack.
    Att lämna in telefonen för lagning skulle gå på lite över 2000 kronor så jag bestämde mig för att försöka byta själv för en lite mindre peng och här kommer en liten guide hur man gör :).

    Digitizer och display är limmade ihop och säljs som en enhet. Det går alltså inte att byta bara glaset.

    Komplett display finns att hitta på tex Ebay till varierande priser, allt från $50 - $90

    http://shop.ebay.com/?_from=R40&_tr...nkw=i9000+digitizer&_sacat=See-All-Categories

    Se bara till att det är en original SAMOLED skärm, det står LCD i de flesta annonsrubriker men enligt omdömen på ebay och användare på xda-developers.com så skall det vara original samoled.
    Men som sagt försäkra dig om det innan du köper.

    Jag beställde min skärm ifrån: http://www.mytrendyphone.se/shop/samsung-i9000-galaxy-32227p.html
    Lite dyrare men jag fick hem den på ett par dagar istället för två, tre veckor ifrån ebay.

    Nya Skärmen och telefonen med sprucken skärm
    [​IMG]

    Okej. Nu till det roliga :)
    De verktyg du behöver för att byta skärm är: En liten stjärnmejsel, Något smalt att bryta med tex smal mejsel, plektrum, naglarna eller liknande, vass kniv, SKYDDSGLASÖGON och lim.
    Se till att du använder ett lim som man kan skära loss relativt lätt om du har oturen att spräcka displayen en gång till i framtiden. Ej superlim eller liknande. Jag använde vanligt kontaktlim.

    Verktyg
    [​IMG]

    När jag demonterade innehållet i telefonen följde jag denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=lt9XNnjAcBc därför kommer jag inte beskriva hur hur jag gjorde.

    När du har fått bort all elektronik i telefonen är det dags att försöka få bort skärmen.
    Skärmen är ilaggd framifrån och skall bort från samma håll. Den är limmad mest i över och underkant.
    Sätt något smalt emellan glaset och den kromade ramen och bryt upp glaset. Börja i överkant och jobba dig neråt. Glaset spricker lätt och det flyger små glasbitar överallt, det är i princip omöjligt att få bort skärmen i en del. Så snälla! ha skyddsglasögon på dig.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Vid varje sida av homeknappen sitter sensorer för ”Tillbaka” och ”Fler val” touchknapparna. Här är det väldigt mycket lim under skärmen och är man inte försiktig är det lätt att skada dessa sensorer. Enligt en användare på xda-developers.com skall limmet smälta vid ca 120 grader celcius och en hårfön funkar att värma med. Jag vågade dock inte värma telefonen så jag pillade försiktigt loss limmet med en kniv i stället.

    Här ser man ena sensorn.
    [​IMG]

    Här är glaset borta och under är själva displayen, den sitter fast med dubbelhäftande tejp och bryts loss på samma sätt som glaset
    [​IMG]

    Här är displayen helt borta. Skrapa loss gamla limrester med en mejsel eller kniv.
    [​IMG]

    Lägg dit den nya displayen utan att limma fast den och montera tillbaka mainboard, batteri och allt för att testa så att displayen funkar som den ska. Är allt ok så demonterar du allt igen och limmar fast skärmen. Glöm inte att stoppa i högtalargallret innan du limmar bara!
    Jag la lim på samma ställe som original dvs i över och underkant. På sidorna av den nya skärmen sitter det dubbelhäftande tejp så där behövs inget lim.

    Uppstart. Skönt att se startskärmen :)
    [​IMG]

    Allt gick bra och det va faktiskt överraskande lätt att göra själv. Tidskrävande och pilligt att bryta loss alla små glasbitar bara.

    Hoppas ni förstod någorlunda vad jag har skrivit och lycka till med ditt byte :)

    Ps: Jag knäppte en del bilder under demonteringen, så är det något specifikt ni vill se kanske jag har bild på det

    "mer att tänka på vid bytet" Tack Yooden.
     
    Last edited: 5 nov 2010
  2. Aduun

    Aduun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Microsoft Surface 2
    Platta 2:
    Samsung Note Pro 12.2
    Lätt att jag hade haft sönder nåt extremt viktigt vid avlägsnandet av displayen :P
    Snabb fråga, tappade du den utan någon slags silicon fodral eller? Man blir lite fundersam om man ska skaffa sig nåt sånt efter att ha sett en trasig SGS skärm.
    Fast samtidigt, landar den fel så gör den.

    Hursomhelst bra guide :D
     
  3. YellowZombie

    YellowZombie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    518
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    stackare.....men bra gjort!
     
  4. bakos

    bakos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    nej, jag hade inget siliconskal eller liknande. problemet är att glaset går runt homeknappen och är därför riktigt tunt i bottnen, så landar den fel så krävs det inte mycket kraft för att krossa glaset.

    Det enda viktiga som kan gå sönder när man bryter loss displayen är sensorerna i bottnen. annars finns det inget bakom.

    skall nog införskaffa mig ett skydd till den nu ;) blir så ful och tjock bara
     
    Last edited: 12 okt 2010
  5. YellowZombie

    YellowZombie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    518
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Btw, kanske en hobbyverksamhet detta? Bra att veta att det finns folk här på "forat" som vet hur de ska monteras. Jag hör av mig om det inträffar i framtiden!
     
  6. dyallo

    dyallo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det blev jävligt fint! Bra jobbat.
     
  7. Creuyff

    Creuyff Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Snyggt jobbat. Bra dokumenterat.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  8. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Jag krossade glaset på min SGS,Anovo gjorde jobbet.Betalade 1350 kr
     
  9. bakos

    bakos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oj. Där ser man. Hur länge fick du vara utan telefon? Skickade du själv in den till anovo?
     
  10. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Kanontråd - Klistra den!
     
  11. Megalo

    Megalo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för guiden. Kan vara bra ha i framtiden.
     
  12. ice.

    ice. Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Måste man demontera all elektronik inuti telefonen för att byta skärm?
     
  13. bakos

    bakos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skärmens kabel går igenom chassiet in till mainboardet. Och har man kommit så långt att man kan lossa kabeln så är det lika bra lyfta ut mainboardet också. Det blir många små glasbitar stora som sandkorn överallt som man inte gärna vill ha in bland elektroniken.
     
    Last edited: 13 okt 2010
  14. Hostis

    Hostis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Lägg denna som sticky :D
     
  15. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Lämnade inn telefonen där jag hade köpt den.Efter 1 vecka hade jag telefonen igjen.
     
  16. Adiis

    Adiis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Riktigt bra! Jag hoppas dock inte behöva använda den men IFALL oturen e framme så kan man testa själv först ;) innan man skickar vidare :P
     
  17. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Det är sådana här poster som jag älskar Swedroid kan man bara slippa läsa allt whine så skulle lyckan vara fullständig ;)
     
  18. Mobilmannen

    Mobilmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tappade min SGS för några dagar sen och det blev två små sprickor i glaset. Skärmen är även helt död. Hur är det för er andra som tappat eran sgs? Är displayen helt svart eller fungerar den?
     
  19. Bonez

    Bonez Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    HÅLLER MED RAKT AV!!!
     
  20. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    edit: nvm, snyggt gjort