[GUIDE] Installera Custom ROMS, Roota, Återställning

Diskussion i 'Xperia arc - ROM-filer och utveckling' startad av mooxie, 14 okt 2011.

  1. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Eftersom det är en del som efterfrågar en del om hur man går tillväga för att installera Customroms på sin arc samt att hur kan man gå tillbaka om man inte är nöjd. Så tänkte jag att det var dags att försöka göra en guide där du också kan leta efter svar på många av de frågorna som dyker upp när man ska avvika från att använda den programvaran som telefonen kom installerad med.

    Version 0.2.1
    Ny CM släppt har lagt till ytterligare instruktioner.
    Version 0.2
    Alla delarna inskrivna och bör vara OK.
    Version 0.1
    Första utkast påbörjat.


    Innehåll
    Progam som kan behövas.
    Låsa upp Bootloader.
    Roota telefonen.
    Backup och Återställning.
    Installera Custom ROMS.
     
    Last edited: 25 okt 2011
    saeys, MarshallaMan, Isacsson och 6 andra gillar detta.
  2. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Program som kan behövas

    För att kunna låsa upp telefonen eller kunna flasha om den så kommer du behöva lite olika program.
    De som nästan måste ses som ett måste om du ska följa de instruktionerna som finns i denna guiden är. Flashtool och Fastboot.

    Flashtool används för att installera programvara på telefonen. Den är skriven i java och från början är den utvecklad för xperia x10. Men den fungerar utmärkt att köra mot xperia arc.
    Flashtool flashar filer med filändelsen ftf. Dessa ska du lägga i Firmware katalogen i programmet för att de ska dyka upp i flashtool. Du behöver inte starta om programmet om du lägger dit nya filer. Den skannar av vilka filer som ligger där när du trycker på flash knappen.

    Installation av flashtool är ganska så enkel. Den kommer i en fil som ska packas upp.
    Hämta Flashtool gör ni här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=920746
    Personligen kör jag med 0.2.9.1 eftersom i 0.3.0. så har stödet för telefonerna ändrats och det behövs mer jobb med att få det till att fungera.

    Att använda Flashtool är enkelt. Packa upp den filen du vill flasha och lägg den i flashtool\Firmware katalogen.
    Starta sedan Flashtool och tryck på knappen flash. En ny ruta kommer upp och där borde du kunna markera den programvaran du vill flasha telefonen med. Det finns en bockruta om du vill rensa telefonen också när du gör det. Det brukar vara en bra ide att göra det. Tryck sedan på flash.
    Nu kommer en annan ruta upp som säger till dig att stänga av telefonen och sedan hålla nere tillbaka knappen medans du stoppar i usbkabeln. Därefter kommer den att känna av telefonen är rätt inkopplad och flashingen startar. OBS dra inte ut sladden förens den är klar annars kan du skada telefonen.

    Vill du leta upp program att flasha telefonen med så rekommenderar jag att leta i http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=965 där kommer oftast ny programvara och även gammalt finns kvar om det är något speciellt som du är ute efter.

    FASTBOOT:
    Då är det dags för den jobbigare delen fastboot. Fastboot är ett program som följer med android-sdk det används för att köra kommandon mot telefonen som du normalt inte kan göra. Du kan läsa in en ny kärna med det och göra en del annat roligt som vi ska komma till längre fram i guiden. Det är dock ett måste med fastboot om du vill låsa upp bootloadern eller installera CM på telefonen. Det kommer även användas vid backup och återställning.

    För att installera Fastboot så finns det två alternativ.
    1 ladda hem android-sdk som kommer med extra allt.
    2 Ladda hem färdiga paket med det. Hittade två stycken länkar:
    Fastboot http://www.multiupload.com/BMJ24IL6XY
    32/64bitars drivrutiner http://www.multiupload.com/0XZV1LXRVA

    Hur du än väljer att ta hem det så är min rekommendation att installera dem utanför Program alt Program files mappen på datorn. Detta eftersom du kommer att behöva kopiera andra filer till mappen och det fungerar inte alltid så bra med windows säkerhet om de ligger i de mapparna.
    c:\android eller liknande är mitt tips för mindre huvudbry.

    Installation genom sdk är att köra exefilen och sedan kommer ett program starta som vill ladda hem en massa filer och dokumentation. Det du är ute efter är det som ligger i platform-tools mappen (kan ha fel).

    Installerar du gneom paketet så är det bara att packa upp filerna och sedan när du kopplar in telefonen i fastboot läge peka på rätt drivrutin eftersom windows inte alltid hittar den korrekt.
     
    Last edited: 14 okt 2011
  3. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Låsa upp Bootloader.

    Det finns olika anledningar till att man önskar att låsa upp bootloadern. Det är inte helt riskfritt att göra det och det får konsekvenser göra det. Den största konsekvensen är att garantin åker om tillverkaren får reda på det. Det andra är att drmnycklarna blir förstörda så tjänsten som track ID kommer inte att fungera längre. Varför vill man då låsa upp bootloadern. Anledningarna är lite olika men vad det i grund och botten handlar om är att få full tillgång till telefonen och därmed kunna göra vad som man önskar med den. Oftast handlar det om att man önskar att lägga en en ny kärna, Roota telefonen eller lägga en en customrom som inte går att få in via flashtool.

    Hur går man då tillväga för att låsa upp bootloadern?

    SE har gjort en guide för det som är ganska så bra:
    http://unlockbootloader.sonyericsson.com/

    SirMacke på forumet har översatt instruktionen till svenska och har även skrivit hur du kan roota Arc och ARC S
    https://swedroid.se/forum/55421-arc-s-instruktioner-root.html
     
    Last edited: 25 okt 2011
  4. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Roota telefonen.

    att roota telefonen innebär kort att du får root access. Det är gamla anor från unix tiden med root. Där root användaren var den som hade access till allt och kunde gör allt i systemet. Samma sak innebär det att roota telefonen. Du får full access till hela systemet på telefonen. Med de för och nackdelar som det innebär.

    Vad är då nackdelarna?
    Det är att det går att skriva och ändra i hela systemet. Vilket kan orsaka stor skada och göra telefonen obrukbar om du har riktigt med otur. Det innebär också att program kan begära root access och få tillgång till delar av operativet som annars är nerlåst. Detta gör att skadliga program kan göra stor skada utan att du vet om det. Det innebär också att det går att installera vad som helst på telefonen och vad de sedan gör med telefonen kan vara lite osäkert.

    Vad är fördelarna?
    Du har möjlighet att ändra på allt i hela telefonen. Det går att ta bort de program som följer med telefonen som tex operatören har lagt på. Det går att installera program som titanium backup och ta en fullständigt backup på telefonen komplett med inställningar för applikationer. Det ger helt enkelt mer kontroll över vad som finns på telefonen. Men priset för det är också ökat ansvar för användaren av telefonen.

    Hur går man då tillväga för att roota telefonen?
    Det finns två vägar att gå beroende på om du har låst upp din bootloader eller inte.
    har du en låst bootloader så kan jag rekommendera att följa datagubbens guide. Det förklarar det hela rätt så bra.
    Här är Datagubbens guide: https://swedroid.se/forum/53820-2-3-4-root-instruktioner-4-0-1-0-283-a.html

    Väg två är att använda sig av fastboot och sedan starta telefonen med en alternativ recovery.
    Det man behöver är att ladda hem följande fil http://www.megaupload.com/?d=6DIWPC5X

    Packa sedan upp dem och lägg recoveryarc.img i din fastboot katalog. rootxperia.zip ska du tanka över till ditt SD kort.

    Stäng av din telefon och när den är avstängd håll nere menyknappen och stoppa in usb kablen i telefonen.
    Starta sedan ett kommandpromptsfönster och navigera dig till din fastboot katalog.
    skriv sedan följande kommando fastboot boot recoveryARC.img
    När det står att fastboot är klar ta ut usb kablen och vänta ett bra tag på att telefonen startar och går direkt till recovery menyn.
    Du navigerar med volymknapparna och väljer med strömknappen eller kamera knappen.
    Väl install zip from sd card.
    sedan får du navigera dig till rootxperia.zip som du har tankat över till SDkortet.
    välj den och sedan yes update alternativet.
    Recoveryn kommer nu att jobba lite när den är klar kan du stänga av telefonen och starta den igen.
    Nu är telefonen rootad och du har full access till systemet.
    Kan rekommendera att installera eller uppgradera superuser appen. Den finns på market.
    Vad den appen gör är att den säger till om någon annan app vill ha root access och du kan antingen tillåta detta eller blocka det.
     
    Last edited: 25 okt 2011
    MarshallaMan gillar detta.
  5. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Backup och Återställning.

    Efter att ha exprimenterat med att lägga in custom roms så började jag bli lite trött på att hela tiden återställa telefonen från grunden. Så jag funderade ut ett smidigare sätt att kunna återställa telefonen som den var innan jag började med att lägga in custom roms.

    Det du behöver är en upplåst bootloader, recoveryARC.img och kernel.sin. hur du låser upp bootloader finns i några poster upp och recoveryarc finns i posten ovanför. Kernel.sin får du hämta ur en tft fil. Anledningen till att jag inte lägger upp en direkt länk till någon kernel.sin är att släpper Se en ny version av programvaran så bör man använda sig av den kernel.sin som är med där.
    Hur som helst kernel.sin hämtar du ur en tft fil som motsvarar den versionen som du hade installerat när du gjorde backupen. Så tex använder du nuvarande programvara från SE så ska du ha den som är från LT15i_4.0.A.2.368_Generic Global.ftf. Att hämta ut filen är enkelt. Bara att öppa filen i ett program som kan läsa img filer. Jag använde mig av winrar men det finns andra program som löser det också.

    Så hur går vi tillväga nu när vi har alla filerna.
    Först kopiera kernel.sin och recoveryARC.img till din fastboot katalog.
    stäng sedan av telefonen.
    När telefonen är avstängd håll inne menyknappen medans du pluggar in usb kabel.
    Starta en kommandopromt och navigera till fastboot katalogen.
    Skriv följande kommando: fastboot boot recoveryARC.img
    När fastboot är klar. Ta ut usbkablen.
    Vänta och vänta lite till. Efter en lång stund kommer en recovery meny upp.
    Volym knapparna används för att navigera och power alt kamera knappen väljer.
    Välj att göra en backup.
    Recovery kommer nu att jobba och skapa en fullständig backup på telefonen. backupen läggs på SD kortet så ha runt 200mb ledigt på det.
    när det är klart kan du stänga av telefonen och testa bäst du vill. Obs rensa aldrig minneskortet annars så kommer du inte kunna återställa backupen.

    Återställning.
    RecoveryARC.img borde ligga i fastboot mappen vid detta laget även kernel.sin.
    Så stäng av telefonen. Håll in menyknapp medans du pluggar in usbkabeln.
    Öppna ett kommandopromts fönster och navigera till din fastboot katalog.
    skriv följande kommando: fastboot boot recoveryARC.img
    När fastboot är klar ta ut usbkablen.
    Vänta och vänta plus lite mer vänta. Recovery menyn kommer upp efter ett tag.
    Välj nu att göra en restore. Välj den backupen du vill läsa tillbaka och vänta tills den är klar.
    Stäng av telefonen igen. OBS starta inte om telefonen.
    Håll inne menyknappen och plugga in usbkablen på nytt.
    Skriv följande kommando i fastboot mappen.
    fastboot flash boot kernel.sin.
    När fastboot är klar ta ut usbkablen.
    Starta sedan upp telefonen och nu så ska telefonen vara precis så som den var innan du började lägga in customroms.
     
    Last edited: 14 okt 2011
  6. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Installera Custom ROMS.

    För att göra detta behöver du ha låst upp din bootloader.
    Flashtool och fastboot krävs också.
    OBS telefonen kommer att rensas på all information utom den som ligger på SDkortet.
    Även om du har en tidigare CM installerad så måste du lägga in orginalrom först detta för att den ny CM är baserad på den nya Se rom som har släppts.

    Steg 1
    Ladda hem följande filer.
    FXP043 http://hotfile.com/dl/133064085/2c266ac/FXP043-update-cm-7.1.0-XperiaArc-LT15i-KANG-signed.7z.htmll
    GAPPS http://cmw.22aaf3.com/gapps/gapps-gb-20110828-signed.zip
    Orgnial SE rom för att få rätt kärna när du installerar CMhttp://hotfile.com/dl/132979854/d30d32f/Xperia_Arc_(LT18i)_4.0.2.A.0.42_CE.ftf.7z.html

    Steg 2
    Packa upp Xperia Arc (LT18i)_4.0.2.A.0.42_CE.ftf.7z till din fastboot firmwares mapp. Du ska nu ha en fil som heter Xperia Arc (LT18i)_4.0.2.A.0.42_CE i den mappen. Jag vet att den är för ARC S men den fungerar för Arc också. Du behöver inte starta upp telefonen med den utan den används för att FXP043 är baserad på den versionen.

    Steg 3
    Starta Flashtool och tryck på knappen flash.
    Välj att firmware som vi laddade ner och tryck på OK.
    Stäng av din telefon och när den är avstängd håll inne tillbaka knappen och stoppa i USB kablen.
    Telefonen kommer nu att flashas med programvaran.
    När den är klar fortsätt till nästa steg.

    Steg 4
    Packa upp cm-7.1.0-XperiaArc-LT15i-KANG.7z filen. Där ska det finns en katalog som heter APPS och 3 stycken filer cm-7.1.0-XperiaArc-LT15i-KANG.zip GAPPS.zip samt boot.img

    Zip filerna ska du kopiera över till ditt SD kort. Skapa tex en mapp som heter CM och lägg de filerna där i.

    boot.img ska du lägga i din fastboot mapp på datorn.

    Steg 5
    Nu är det dags att installera CM
    Stäng av telefonen. Håll inne menyknappen och sätt i usbkabeln.
    en blå led ska lysa nu och du är inne i fastboot läge.

    Gå in i kommando promten och navigera dig till din fastboot mapp.
    I fastboot mappen ska du skriva följande kommando:
    fastboot flash boot boot.img

    När det står att den är klar dra ut usbkabeln och stäng ner kommando fönstret.

    Steg 6
    starta telefonen.
    Tryck på volym ner knappen flera gånger när du ser FreeXperia loggan.
    Du kommer nu i rommanager recovery.
    Navigering sker med volym knappen och hem knappen väljer. Tillbaka knappen hoppar ett steg tillbaka i menyn.

    Välj:
    install zip from sdcard leta sedan upp CM rom filen.
    Tryck på att du verkligen vill installera den filen.
    När det står att det är klart
    välj:
    install zip from sdcard
    och navigera till google apps filen.
    Installera den.

    Backa tillbaka till huvudmenyn och välj sedan att rensa user data.
    Det brukar vara en bra ide att rensa dalvik chache.
    Det gör du genom att gå tillbaka till huvudmenyn.
    Välj advanced och sedan clear dalvik cache.

    Välj sedan reboot phone och om allt har gått väl så kommer nu att CM 7.1.0 vara installerat.
     
    Last edited: 25 okt 2011
    swedmo, MarshallaMan, Isacsson och 1 annan gillar detta.
  7. Bantex

    Bantex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för att du tagit dig tiden att skriva en sån fin guide.
    Ska följa den till helgen och försöka lägga in CM.
     
  8. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Så lite så. Säg till om det är något jag har missat eller om det är något som ni saknar. Ska försöka att göra den mer detaljerad i framtiden tänkte jag.
     
  9. rimmen

    rimmen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja tack :)
    Jag håller på med bootloadern nu och jag ska lägga in inf-filen i mappen "usb-driver"... men jag hittar inte den. Då gör jag som det står längre ner, att jag ska installera nån "Google USB Driver Packager" i sdk manager.
    Men jag hittar inget i listan. När jag väljer nåt, så står det att inget installerades!
    Vad är det exakta namnet på det jag ska välja i listan?

    Edit: Nu har jag kommit förbi det problemmet, genom att testa med en annan dator. Men nu fastnar jag istället i nästa steg, när jag ska hålla in menu-knappen, så att telefonen ska starta upp och jag ska peka mot nån fil!
    Man kanske ska byta dator igen på :P
     
    Last edited: 15 okt 2011
  10. Bantex

    Bantex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu följt guiden och installerat CM. Verkar fungera perfekt:)Data trafiken fungerar utan att göra nått extra.
     
  11. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    När du håller inne meny knappen och stoppar in usbkabeln blipar det till i datorn då. Det kan vara så att windows misslyckas med att installera drivrutinen. Då får du gå in i enhetshanterande och se om det är någon enhet som inte är installerad. Har för mig att den heter något med SEUSB något gå in på den och välj uppdatera drivrutin peka sedan på mappen med usb drivruiterna.
     
  12. helio58

    helio58 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack mooxie för guiden ,
    Är osäker , har Arc S men hitta inte kernel.sin
    4.0.1.A.0.283 Android 2.3.4

    Kan man använda kernel.sin som finns i 4.0.1.A.0.266 Android 2.3.4 ?

    mvh
    Helio58
     
  13. TranQ

    TranQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    MIUI 8
    Jag har sjukt stora problem med batteriet... kan der vara för att jag inte körde in "LT15i_4.0.A.2.368_Generic_Global.ftf.7z" först? körde från en annan guide som inte hade denna i sig..
     
  14. rimmen

    rimmen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag blir så matt på detta!!
    Det står så här "Point to the usb_driver-folder where you placed the android_winusb.inf-file, and select the Android Bootloader Interface-file."

    Ska det alltså finnas en fil vid namnet "android bootloader interface"?
    Jag hittar ingen i den mappen! Hur ska jag kunna få fram den på för sätt?
     
  15. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

  16. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Märker också att min arc drar lite mer batteri nu. Men det är ingen större skillnad för mig. Körde dock in den äldre SE rom först enligt denna guiden. Så det skulle kunna vara så att det påverkar batteriet. Annars så får du kolla på vad det är som äter upp batteriet.
     
  17. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Okej vi tar det från början.

    På SE hemsidan vill de att du ska ladda hem drivrutiner för att kunna koppla upp dig med fastboot. Först måste du ladda hem android-sdk som jag misstänker att du har gjort. Sedan ska du ladda hem denna zipfilen. http://unlockbootloader.sonyericsson.com/downloadinf.zip

    Packa upp den i katalogen som heter google-sub_driver. Ska ligga någonstans i den katalogen som du installerade android-sdk.

    När det är gjort så får du stänga av telefonen sedan hålla inne menyknappen och plugga in usbkablen. Windows kommer nu att försöka installera drivrutinerna och från där ska du peka på mappen där du packade upp zipfilen.
    Händer det inget så får du gå till enhetshanteraren och leta upp enheten där och installera drivrutinerna där ifrån.
     
    rimmen gillar detta.
  18. rimmen

    rimmen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för din hjälp

    Problemet börjar vid uppstarten, datorn reagerar inte alls, då går jag in i enhetshanteraren, hittar en enhet som heter "Other devices, S1 Boot Fastboot", pekar från den till mappen c:\android-sdk-windows\extras\google\usb_driver... men det funkar inte!

    Vidare i SE:s guide står det att jag ska peka den mot "Android Bootloader Interface-file" i usb_driver-mappen.
    Där tror jag att problemet ligger. Jag har alltså ingen fil vid det namnet. De filer jag har är:
    android_winusb.inf
    androidwinusb86.cat
    androidwinusb64.cat
    source.properties
    + 2 mappar

    Om det är så att jag saknar den filen, hur kan jag få tag på det? Är det en package i sdk jag bör ta ner? Vilken i så fall?

    Jag vill än en gång tacka för all hjälp jag fått!

    Edit: Nu ÄNTLIGEN! Det funkar :)
     
    Last edited: 16 okt 2011
  19. wandborg

    wandborg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Lg G5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Lg G5
    Telefon 2:
    Lg G3
    Telefon 3:
    Lg G2
    Platta:
    Lg 500
    Brusten länk

    Länken fungerar inte längre, fick givetvis ingen pinkod inloggning eller mottagning.

    Någon om kan lägga uppe en ny länk?

    Wandborg
     
  20. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Det bör komma en ny CM idag. Så avvaktar lite annars så har jag filen på min dator och kan tanka upp den någonstans.