[Guide] Ord- och ROM-lista

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av tangeN, 6 apr 2011.

  1. tangeN

    tangeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Skriv vilka begrepp ni har funderingar över i tråden så kanske någon hjälpsam forumnisse hjälper er med förklaring. Jag uppdaterar denna listan i den mån jag har tid och när nya begrepp dyker upp.

    Begrepp:
    ADB = Android Debug Bridge. Används för att ansluta datorn till en androidenhet i debug/utvecklingssyfte.
    Baseband = System och drivrutiner för radioutrustningen i telefonen, högre/senare version, flasha med SmartFlash. För mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Baseband.
    Bricka = Av engelskans "brick" alltså tegelsten. Man har förstört telefonen så den är inte mer värd än en tegelsten. Oftast i försök att installera något nytt på den som kan förstöra om det blir fel. Dock är Android svårare att bricka än t.ex iFån, om jag har förstått det rätt så kan det skita sig om man råkar få bort bootloadern.
    CWM = ClockWorkMod Recovery, ersätter telefonens original "fabriksåterställnings" funktion och ger användaren en meny där användare får (förutom möjligheten att göra en fabriksåterställning) möjlighet att göra en komplett nandroid (Non-android) backup (altså en backup utan att starta android OSet). i CWM kan du också flasha in en ny ROM i telefonen och massa annat
    CM7 = Cyanogen Mod 7
    DDMS = Dalvik Debug Monitor Service
    DOA = Dead on Arrival
    EXT3 och EXT4 = filsystemet i linux, principen högre version är bättre duger som förklaring, byts lättast med en ny ROM
    FR3/FR7 = Olika versioner på ROM, FroyoRelease<nummer>, för att hålla koll på vilken version man kör, alla tillverkare kan ändra själv efter tycke. Högre siffra = senare version (hur uppgraderar man?)
    Hardreset = Resetta om telefonen och görs genom att trycka ner volym ner och on/off
    Kernel = Systemhanteraren i Linux, senare version är ofta snabbare/mer optimerad och har stöd för nya funktioner, byts med ROM med eller utan övrig data som appar
    LPP = Launcher Pro Plus
    Push/Pull = Kopiera till eller från telefonen via ADB. Hur man gör: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=642437
    RIL = Radio Interface Layer. (förklaring?) http://www.netmite.com/android/mydroid/development/pdk/docs/telephony.html
    ROM = Read Only Memory. Ursprungligen ett minne som endast kan läsas. Idag används flash-rom som går att skriva om.
    Roota = handlar om rättigheter på telefonen, vissa program använder funktioner som kräver root, root motsvarar administratörskontot i windows
    SoD = Sleep of Death
    Stock = Den ROM som är förinstallerad på telefonen kallas Stock rom. Denna är den officiella programvaran som tillhandahålls av tillverkaren.
    v10a/v10b = Är LGs ROM alltså olika versioner på telefonens OS. Det är lite olika ändringar. Men verkar vara mest region ändrat om man har 10a elr 10b. Vi i Europa verkar ha 10a medans USA har 10b. Ingen stor skillnad på dom ännu. Ett sätt att skaffa 10b: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=37742

    ROMs:
    Cyanogen Mod 7 = (för och nackdelar)
    MoDaCo (FearKill) = (för och nackdelar)
    MoDaCo (Gilgamesh) = Strippad, mycket borttaget för att hålla luren "ren". Fördelen är att han uppdaterar ofta när det kommer något nytt.
    MoDaCo (Vanilla edition) = Nästan original LG men med vissa program bytta (för och nackdelar?)
    Rom Kitchen = Ger möjlighet att själv välja vad som ska ingå i en ROM. kryssa för och tryck för att skapa, filen du laddar ner har skapats efter dina preferenser. Fördelen med en Kitchen sida är att man själv får välja vad ROMen innehåller, en nackdel kan vara om man kan skapa en ofungerande ROM (glömmer en viktig app). (för och nackdelar?)
    WGSpoelstra's Gingerbread Edition = (för och nackdelar)

    EDIT: Lagt till stock och RIL. (RIL behövs en kort och koncis förklaring till)
     
    Last edited: 23 maj 2011
    doomenicer, doooh61, Drewmor och 13 andra gillar detta.
  2. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    bra initiativ!
     
  3. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    EXT3 och EXT4 = filsystemet i linux, principen högre version är bättre duger som förklaring, byts lättast med en ny ROM
    Kernel = systemhanteraren i linux, senare version är ofta snabbare/mer optimerad och har stöd för nya funktioner, byts med ROM med eller utan övrig data som appar
    Baseband = system och drivrutiner för radioutrustningen i telefonen, högre/senare version, flasha med SmartFlash
    v10a och v10b = är baseband, svårt att säga exakt vad som är ändrat, högre version och senare datum
    FR3 och FR7 = olika versioner på ROM, FroyoRelease<nummer>, för att hålla koll på vilken version man kör, alla tillverkare kan ändra själv efter tycke
    Roota = handlar om rättigheter på telefonen, vissa program använder funktioner som kräver root, root motsvarar administratörskontot i windows

    olika ROMar beror på vad man vill ha på telefonen, vissa är strippade andra byter allt till google orginal (Gilgamesh är strippad, Vanilla MoDaCo är nästan orginal LG men med vissa program bytta)
    Rom Kitchen = ger möjlighet att själv välja vad som ska ingå i en ROM. kryssa för och tryck för att skapa, filen du laddar ner har skapats efter dina preferencer

    push/pull= är att kopiera till eller från telefonen via ADB
     
  4. Phjodor

    Phjodor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Toppen, suttit och kliat mig i huvudet över vissa saker.
     
  5. lanner

    lanner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Röstar för sticky med ändrat trådnamn!

    Riktigt bra :)
     
  6. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    adb står för Android Debug Bridge. Används för att ansluta datorn till en androidenhet i debug/utvecklingssyfte.
    rom står för Read Only Memory. Ursprungligen ett minne som endast kan läsas. Idag används flash-rom som går att skriva om.
     
  7. FearKill

    FearKill Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    460
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    V10a och b är inte baseband versioner. Det är LGs ROM alltså olika versioner på telefonens OS. Det är lite olika ändringar. Men verkar vara mest region ändrat om man har 10a elr 10b.
    Vi i Europa verkar ha 10a medans USA har 10b. Men devs har inte hittat någon stor skillnad på dom ännu.

    Baseband kan man läsa på här. http://en.wikipedia.org/wiki/Baseband.

    Här är ett sätta att skaffa v10b. https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=37742
     
  8. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    hmm ok v10a/b är hela ROMen från LG men även det enklaste sättet att byta baseband, kanske ska framgå.

    FR3/FR7 kanske ska ändras till FR<x> eller något då det kommer fler uppdateringar vart efter. Med 2.3 kommer det ändras till GR1 osv. Högre nummer är bara senare version, går inte att säga vad som är ändrat generellt för all ROMs

    För och nackdelar mellan olika ROMs är svårt. Gilgamesh har tagit bort det mesta i sin ROM, fördelen är att han uppdaterar ofta när det kommer något nytt.

    ROM Kitchen är ett begrepp men även den site DocRambone (DrT här på forumet) har för att skapa en egen ROM. MoDaCo har sin Kitchen vilken Gilgamesh ROM skapas från. Fördelen med en Kitchen sida är att man själv får välja vad ROMen innehåller, en nackdel kan vara om man kan skapa en ofungerande ROM (glömmer en viktig app).
     
  9. tangeN

    tangeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Om du lyckas "Bricka" telefonen?
    Bricka?
     
  10. Phjodor

    Phjodor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Av engelskans "brick" alltså tegelsten. Man har förstört telefonen så den är inte mer värd än en tegelsten. Oftast i försök att installera något nytt på den som kan förstöra om det blir fel. Dock är Android svårare att bricka än t.ex iFån, om jag har förstått det rätt så kan det skita sig om man råkar få bort bootloadern.
     
  11. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Jag skulle inte vilja säga att DOA är "Dead on Arrival".
    Eller jo, så är det ju, men det är en term man använder i militären och som är ganska allvarlig. Känns bara larvigt och samtidigt lite respektlöst att använda samma term på den nördiga mobilmarknaden.

    Jag hade föredragit "Defective on arrival"!
     
  12. Ravlor

    Ravlor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  13. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    ClockWorkMod Recovery, ersätter telefonens original "fabriksåterställnings" funktion och ger användaren en meny där användare får (förutom möjligheten att göra en fabriksåterställning) möjlighet att göra en komplett nandroid (Non-android) backup (altså en backup utan att starta android OSet). i CWM kan du också flasha in en ny ROM i telefonen och massa annat
     
  14. Ravlor

    Ravlor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Härligt! Och hur får jag tag på detta?
     
  15. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

  16. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kanske skall lägga till ril & stock till listan, vad det nu är för något?
     
  17. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    ril har jag ingen bra förklaring på, men Stock är det engelska ordet för standard, typ :)
     
  18. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Last edited: 14 maj 2011