[Guide] Roota senaste firmware 3.0.1.G.0.75 med FlashTool!

Diskussion i 'Xperia X10 - ROM-filer och utveckling' startad av mikrokiwi, 31 jul 2010.

  1. perjak03

    perjak03 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag blir galen!

    Jag har efter en del pyssel lyckats roota luren. Nu har jag laddat ner Xloud och bravida och ska försöka lägga in dom med xrecovery men se det går inte.
    Jag har lagt zip-filerna på kortet men när jag bootar in i xrecovery hittar jag dom inte. Dom finns bevisligen för jag kan se dom både via utforskaren i datorn och astro i telefonen.

    Hjälp mig!

    GLÖM DET! Det gäller att scrolla i fillistan...
     
    Last edited: 1 sept 2011
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, skumt. Tröttnade på alla lagg, och försökte roota mobben (igen). Men verka inte gått lika bra. mobilen vill inte komma ifrån sitt Logoläge. Står Sony Ericsson hela tiden. Fankens... får väl lägga in vanliga igen.... och göra om'et

    Edit: Ok, det löste sig nu. Fick installera om hela jädrans mobilen.
     
    Last edited: 5 sept 2011
  3. swerres_pogar

    swerres_pogar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är den helt hängd när den stått på sonyericsson-loggan i tio minuter? Eller har jag för bråttom med att börja om, ska det dröjja en stund?
     
  4. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    10 minuter är lite extremt. Kör om det
     
  5. swerres_pogar

    swerres_pogar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur många chanser ska den få? inne på sjätte försöket nu :S
     
  6. Ceke

    Ceke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @swerres_pogar Det verkar som att du och jag är antingen "dumma" nog att inte förstå hur man gör eller så har vi något vajsing med våra mobiler för jag har nog försökt olika varianter drygt 10 ggr nu utan att lyckas komma förbi Sony Ericsson texten :-(
    Jag kom på att jag hade Telia Säker Mobilsurf installerat och tänkte i min enfald att det måste ha varit det som gjorde att det inte gick att roota men inte heller en avinstallation av TSM gjorde någon skillnad!
     
  7. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

  8. Nikorasu

    Nikorasu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tror jag provat sju ggr. hitills, första försöket gjordes när root först kom ut till x10 2.3.3 och då trodde jag telefonen var körd eftersom den inte ville boota efter att den kört igenom hela processen. Löste sig dock genom att köra downgrade kernel igen, och direkt efter upgrade kernel.
    Iallafall provade jag precis igen och det jag kan se är att när jag trycker på root så kör den igenom processen och meddelar snällt att root ska finnas efter reboot, när jag sen väntar på meddelandet att x10 connected så står det fortfarande "installed busybox: none" där är nått vaj med det steget helt klart... Har följt denna guiden och flera andra till punkt och pricka men det vill sig ej...
     
  9. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Du har gjort fel Sverre, försök igen eller "reparera" telefonen med SE egna program.
    Ev börjar du om från början med den fina guiden på detta forum, som dessutom är på svenska. Enklare blir det INTE.
     
  10. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har du kommit så lång att att telefonen stannar vid Ericsson loggan så är den rensad, believe me :)

    Flasha då om enligt guiden på detta forum.

    Eller kör SE's egna program för att reparera telefonen och ge upp, helt enkelt.

    Kanske var detta inte något för dig?

    "Man måste vara engagerad till det yttersta ibland. Framförallt om man skall hitta de bästa kantarellställena ;)"

    Ett ordspråk från Radioman62 som han kom på alldeles NU :D :cool:
     
  11. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Du är inte enfaldig Ceke, men det du vill åstadkomma kräver koncentration och engagemang.
    Glöm den skit du hade på telefonen innan. Guiden för att få telefonen rootad rensar allt.
    Hur gammal är du? Är mamma och pappa med på att du "rotar" i telefonen? :P
    Var försiktig innan du läst två timmar varje dag i några dagar på detta forum, inan du gör någonting. Läs helst på forumet som verkligen gäller i världen, XDA.

    Sedan behöver du inte vara rädd. Fastnar du vid loggan och vet ingen annan råd så använd SE's egna program och "reparera" telefonen. En SE X10 är nästan oförstörbar :)

    Nu har jag varit så duktig i kväll så jag gärna tar emot några tack till min profil.
    Varsogoda att tacka :)
     
  12. Ceke

    Ceke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jadu herr Radioman... jag är nog gammal för att erbjuda dig en kopp kaffe (bakar även en rulltårta) om du kommer förbi och flashar min tfn då det tycks vara en "walk in the park"! :)

    För övrigt så kan endast min far tänkas ha synpunkter på vad jag gör med min telefon, men eventuella sådana står sig slätt eftersom jag själv har jobbat ihop och skattat för de penningar som gjorde att jag kunde köpa min X10:a kontant och utan avbetalning i form av bindningstid/subvention :ehm:

    Läskunnig är jag också och följer med stort intresse både XDA samt andra forum!
    Min akilleshäl är dock att jag inte är så intresserad eller kunnig när det kommer till att finlira med tekniska inställningar/filer/kopplingar utan jag är mer en såndär lat person som uppskattar att kunna trycka på en knapp för att få till en lösning.

    Till mitt försvar ska sägas att jag är väldigt enträgen och försöker förstå eller lösa problem som uppstår men ibland vill det sig helt enkelt inte och eftersom jag nu har både blåst om telefonen 3-4 ggr, ominstallerat både SEUS och PCC samt avinstallerat appar som skulle kunna tänkas spöka så får jag nog följa ditt vänliga råd och ge upp försöket att roota eftersom jag inte har den kompetens som krävs... :cry:
     
    swerres_pogar gillar detta.
  13. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kaffe och rulltårta :P

    Har du försökt köra efter guiden på detta forum?
    Det var där jag började, Sedan fick jag blodad tand och all fritid för en dryg veka tillbaka bara försvann :)

    Om du rotar så kan du ju sedan lägga in fixarna för ljudhacket mm. tills SE ev. själv kommer med en uppdatering.
     
  14. swerres_pogar

    swerres_pogar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tillåter okända källor och aktiverar usb-felsökning, stängar av luren och flashar downgrade.

    Programet säger att den är flashad och att jag ska starta telefonen och tillåta okända källor och aktivera usb-felsökning, vilket jag som sagt redan gjort......


    I vilket fall, så startar jag telefonen men den drar inte igång, den hänger sig på svart bakgrund med "sony ericsson" skrivet i vit text........

    Som sagt tolv försök nu, imellan varje försök raparerar jag med seus och även ibland vilar mig i några dagar för att spara på humöret.

    EDIT: lyckades nu på trettonde försöke, har missat den delen där man ska ansluta usb-kabeln precis vid den lilla vibrationen i startläget :)
    Tack för visat intresse att hjälpa till.
    Mvh.
     
    Last edited: 10 sept 2011
  15. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 379
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    när du har downgrade så ska du ta ut usb-kabeln stänga på mobilen när du känner vibrationen så ska du sätta i usb kabeln direkt (snabbt) vänta tills flashtool hittar din telefon igen tryck på root när det är klart så tar du ur batteriet flashar upgrade och sedan startar upp telefonen sen är det klart!

    EDIT: Oj missade sista meningen i ditt inlägg att du redan lyckades ;)
     
  16. Ceke

    Ceke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Inspirerad av swerres_pogars slutliga framgång gjorde jag ytterligare ett försök :-)
    Efter downgrade och uppstart trycktes in usb-kabeln i precis vid vibrationen men med samma gamla vanliga tråkiga resultat dvs jag fastnar vid texten Sony Ericsson (ingen logga) och i Flashtool hittas ingen tfn som beskrivs i guiden [Connected device: X10].
    De gånger jag haft PCC igång (mot bättre vetande) har tfn hittats.

    Det enda avvikande beteende jag märker är ett väldigt svagt "pling-plong"-ljud efter ca 30 sekunder ungefär som när man ansluter eller tar bort en extern enhet...

    Finns det någon vänlig själ som utifrån ovanstående vaga beskrivning kan tänkas ha ett sista förslag på lösning??
     
  17. Nikorasu

    Nikorasu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Min telefon kör igenom hela processen utan problem och har bara hängt sig två ggr. av nu nio försök men fortfarande blir den inte rootad.

    En sak som jag tycker är lite kul när jag läser trådar som denna i och med att jag fixat, flashar, hackat och jailbreakat en hel del prylar under min tid är att dem som lyckats tycker det är solklart och enkelt... Klart som tusan man tycker det :) Men om det tog 2-13 försök som för vissa så är det ju för det första helt klart inte solklart direkt och man kan ju inte annat än misstänka att det är nått finlir som de övriga inklusive mig själv man missar...

    Det som brukar hända är att guider som dessa helt plötsligt blir uppdaterade för att det var "den där lilla saken" som inte folk tänkte på först och i vissa fall såg som uppenbar av dem flesta, eller så kommer det en ny automatiserad variant som funkar i 10 fall av 10...
     
    Last edited: 10 sept 2011
    Ceke gillar detta.
  18. Nikorasu

    Nikorasu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Uppdatering, försök nummer 10 lyckades så nu har jag root och xrecovery. Använde flash tools 3.0.0, istället för att trycka på root knappen så körde jag advanced/psneuter och sen väntade jag till sony ericsson loggan kom fram igen INNAN jag plockade ur batteriet. Sen var det bara att uppdatera kernel och så var det klart :) hade för övrigt avinstallerat media go och pc companion samt alla update program från se om det nu har någon betydelse...
     
  19. Astaroth

    Astaroth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Då e det min tur att känna mig värdelös..
    Följt guiden till punkt och pricka, startar upp telefonen och visst finns superuser på telefonen.. Men i FlashTools så kan jag fan inte trycka på någonting, varken "Ask Root Perms" eller xRecovery.

    gjort om detta flertalet gånger.

    Någon som kan hjälpa mig lite fort?? :cool:
     
  20. Nikorasu

    Nikorasu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du kopplar in telefonen som vanligt till datorn utan flash mode va? Hört om många som inte får sin telefon att registreras när den kopplas till datorn efter rootning, vet dock inte var jag läste om det...

    Jag pluggade bara in efter rootning och hade "keep alive" eller vad det heter aktiverat så skärmen alltid är på när sladden är ikopplad, sen körde jag "ask root perms" och då dyker super user upp på mobilen och där väljer man allow...