1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Fello: Testa Fello nu och få 5 månader till halva priset på alla abonnemang! T.ex. 8 GB för 82,50 kr/mån istället för 165 kr/mån. Se alla abonnemang på Fello.se
    Stäng notis
  3. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  4. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis
  8. Stäng notis

[Guide] Säkra köp/försäljningar

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 27 nov 2017.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Blocketpaket*

    Hur fungerar det?
    Säljaren bokar frakt och skickar sedan varan via DB Schenker. Köparen betalar när paketet hämtas ut hos ombudet och har därefter 24 timmar på sig att godkänna varan.

    blocket_paket.png

    Steg-för-steg
    1.
    När köpare och säljare är överens fyller säljaren i sina och köparens uppgifter samt det pris som köparen ska betala i bokningsformuläret.

    2. När bokningen är klar får köparen ett mail där denne kontrollerar uppgifterna och godkänner villkoren.

    3. Säljaren får ett mail med en länk för att betala för frakten och skriva ut en paketlapp.

    4.
    Säljaren går till närmaste DB Schenker-ombud och lämnar in paketet tillsammans med paketlappen.

    5. Köparen hämtar sitt Blocketpaket och betalar hos sitt DB Schenker-ombud.

    6. Nu har köparen möjlighet att kontrollera att varan motsvarar annonsbeskrivningen hemma i lugn och ro. Om inte kan köparen returnera paketet inom 24 timmar och få pengarna tillbaka.

    Boka Blocket-paket

    Avgifter:
    Från 134 kr inklusive frakt

    Payson-garanti*

    Hur fungerar det?

    PaysonGaranti innebär att köpesumman är låst för säljaren fram tills att köparen fått varan och godkänt den – först då överförs pengarna. Processen sker via ditt PaysonKonto, är enkel för båda parter och ser till att varken säljare eller köpare har både pengar och vara samtidigt


    Säljare:
    Klicka på "Överföring" som inloggad på Payson och välj "Ta betalt". Fyll i e-post och uppgifter om annonsen. Bocka i "PaysonGaranti möjlig".
    safe_pay_2.png

    Köpare: Betala genom att öppna länken i mejlet från säljaren. OBS! Markera "Använd PaysonGaranti"
    safe_pay_3.png

    Avgifter:

    Köparen betalar 5% för Payson-garantin, vilket innebär:
    500kr = 25kr
    1000kr = 50kr
    2000kr = 100kr
    4000kr = 200kr
    8000kr = 400kr

    Betalalternativ:

    Kort: VISA eller Mastercard
    Direktöverföring: Swedbank, Nordea, Handelsbanken, SEB, Danske Bank

    *Swedroid har inget samarbete med Payson eller Blocket och kan inte garantera att lösningen fungerar. Tips på liknande tjänster tas tacksamt emot i tråden. Observera att Paypal inte erbjuder något köp/säljskydd mellan privatpersoner som säljer på nätet och är därför inget alternativ.
     
    Last edited by a moderator: 28 nov 2017
    Kristy och chraist gillar detta.
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    På lite allmän begäran så har jag tänkt att skriva ihop en liten guide för att kolla upp köpare/säljare. Och ping till AsciiAscii; som är sugen att lägga till något och vulfgarvulfgar; som bett om guiden. Tanken var att detta enbart ska vara en guide till hur man kollar upp personer - en guide till ett säkrare köp ligger i alla fall på tapeten för mig.


    Disclaimer
    Om någon har en fodring eller tidigare är dömd för något betyder givetvis inte att personen inte är grön för senare handel. Det viktigare är att använda sunt förnuft.


    Internet
    Ratsit och Hitta/Eniro är bra startpunkter för att hitta personer. Själv skulle det räcka med att personens nummer är registrerat och hen är den som hen utger sig att vara. Men finns inte telefonnumret hos Hitta/Eniro så kan det bli lite svårare att hitta personen. På upplysning.se kan du få fullständigt personnummer. Du kan också testa att googla på t.ex användarnamnet eller delar av t.ex mail för att hitta mer info om personen du letar efter. Ta lite tid och lär dig lite sökfunktioner hos Google så kan det bli ganska lätt att hitta en person. En del av oss har ju också skrivit mycket privata uppgifter här på forumet så det kan vara värt att gå igenom det med. Har hen en personlig email likt efternamn@com kan man kolla upp vem som har registrerat den och som står som ägare för att se om man kan få ut mer information genom WHOIS.
    Hitta.se - Sveriges Privatpersoner och Företag Eniro.se - Upptäck närheten. Sök och hitta alla personer och företag - Ratsit Google Search Help Whois Lookup & IP | Whois.net Sök personer och företag

    Kontrollera IMEI-numret
    https://imei24.com
    www.imei.info

    Skatteverket
    Hos skatteverket kan du enkelt få reda på infomration i folkbokföringsregistret. Du behöver inte ens personnummer utan kan söka på delar av namnet och ålderspann - tänk på att om man t.ex är 10 år så ska man söka på 2003-2004 eftersom några kanske inte har fyllt år än. Är din köpare/säljare under en viss ålder kanske denne inte finns på internet (hos t.ex Ratsit) men du kan fortfarande få ut fullständigt personnummer och adressuppgifter från Skatteverket. Det går
    också att få ut alla adresser som personen varit skriven på (sedan 1991). Detta kan vara bra om du vill göra lite mer research.
    Startsida | Skatteverket


    Polisen
    Polisen kanske är mer för en säker K&S handel, funderar på att göra en liknande tråd för det, men hos polisen kan du bland annat söka på IMEI-numret för att se att det inte ligger några anmälningar inne om att varan (telefonen) skulle vara stulen. Med personnumret kan du också ansöka (du kan få censorerad info) att få ut nerlagda förundersökningar mot personen du undersöker vilket kan vara intressant för vissa.
    Polisen

    Kronofogden
    Det är vid den här punkten man blir fascinerad över hur mycket information som är offentligt. Ringer du till Kronofogdgen kan du få reda på skuldsaldot. Det räcker med personnummer.
    Start | Kronofogden

    Domstolar
    Polisen kan inte säga något om pågående förundersökningar och inte något om de som inte är nerlagda. Då gäller det att ringa till domstolen, problematiken är att det inte finns någon centraliserad databas (du har Lexbase men den ville jag inte länka till) utan du måste ringa till domstolen som personen i så fall är dömd hos. Polisanmälningar för t.ex bedrägeri går till rättsväsendet där eventuella gärningsmannen är folkbokförd hos. Vill du då få reda på om en personär dömd så kan det vara bra att från skatteverket fått ut alla folkbokföringsadresser och sedan är det bara att ringa till rättsinstanserna för dessa platser och få ut eventuella domar.
    Sveriges Domstolar

    Finansinspektionen
    När det gäller företag som säljer varor kan man kolla mot finansinspektionens varningslista http://www.fi.se/Register/Varning-for-foretag/Senast-utlagda-varningar/

    Slutnotis
    Är väl detta jag själv använt och jag hoppas den är ganska lättläst och enkel för alla att gå igenom och faktiskt genomföra. Det tar inte så mycket tid - det mesta är väl telefonköer om man nu vill ringa upp alla. Tänk på att dömda folk har sonat sitt straff och folk kan ha ryddat upp sin ekonomi efter de fastnat hos fogden. Jag försvarar inte brottslingar däremot känns det oschyst att sparka på de som ligger.
     
    Last edited by a moderator: 5 feb 2018
    dannejanne, Kristy, Ompan och 17 andra gillar detta.
  3. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Båda alternativen är bra för köparen, dock så är avgifterna rätt höga jämfört med postens spårbara alternativ.
     
    Louba, Kristy och bernard gillar detta.
  4. Louba

    Louba Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    198
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
    Vad har säljaren för skydd?
    Säg att jag skickar iväg en mobil till en köpare.
    Köparen ljuger om att jag skickat en tegelsten och vägrar acceptera varan.

    Vad händer då? Han har varan men mina pengar hålls inne.
     
    sydeu och bernard gillar detta.
  5. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Precis så är det att som säljare har du inte mkt att säga till om. En snabb googling visar massa skräckhistorier.
    Folk som plockat ut varan och sagt att de var tomt trots att de vägde olika vid leveransen.

    Jag sålde två klockor med blocketpaket av nån anledning har köparen fått öppna paketet och aldrig valt att lösa ut det.
    Han la in 130kr kontant som kompensation. Tog två veckor plus några dagar till innan jag fick tillbaka dem.

    Mycket bra för en köpare men råkar man ut för en köpare som vill blåsa en är detta perfekt.
     
    Louba och bernard gillar detta.
  6. Louba

    Louba Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    198
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
    Kommer aldrig
    använda mig av Blocketpaket som säljare.
    Det är därför det är så viktigt med våra omdömen här på sidan.
    Samma på Tradera.

    Så fortsätt med att lämna omdömen om varandra
     
    Last edited: 26 jan 2018
    Finskpinne, sydeu, chraist och 2 andra gillar detta.
  7. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Jag sålde en Mac pro med blocketpaketet. Jag fick tillbaka den efter någon vecka utan grafikkort. Säljaren har inget skydd verkar det som. Nu är det omdömen här på forumet eller Tradera som gäller för mig.
     
    Louba, chraist och Droid_269 gillar detta.
  8. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Men om en köpare har bra omdöme är det väll inga problem med tex Blocketpaket ? Precis som vi köpare ska lite på er säljare. Även om en säljare har bra omdöme känns det svårt att betala in 5000kr i förskott för en tex mobil. Jag har lyckats få säljare att skicka med Blocketpaket till mig ett par gånger och det har funkat bra.
     
  9. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Klart det är en extra försäkring men för.mig går omdömet först. Som köpare är det ju inte lika viktigt om man använder tjänsterna ovan men som säljare skickar jag inte utan att ha pengar först.
     
  10. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Jo , men som säljare behöver du inte bry så mycket om omdömet. Bara du får dina pengar i förskott så är du nöjd. Det är värre för oss köpare. Bara släng in 5000:- i förskott , hoppas säljaren skickar delen. Bara lita på omdömet , jo det är inte så lätt alltid. Det står överallt att förskottsbetalning inte är lämpligt , finns ju en orsak till det kanske :)
     
    Gurex gillar detta.
  11. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Jo som köpare är det ju annat och då passar ju blocketpaketet perfekt.
     
  12. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Skulle detta kunna vara något för köp & sälj forumet? Har inte testat själv men det verkar bra. Nu kan du be andra visa bank-id på nätet

    "
    Nu kan du be andra visa bank-id på nätet
    TIPS Ska du köpa eller sälja något dyrt på nätet? Eller skriva avtal med någon på annan ort? Nu kan du be andra identifiera sig och signera med BankID.

    [​IMG]
    Så här ser det ut när en handling ska skrivas under digitalt i min.ebox.

    Du är säkert van att identifiera dig med bank-id när du gör affärer på nätet. Nu kan du också be andra att legitimera sig och signera med bank-id. Tjänsten som har premiär idag, 15 november, heter min.ebox och är gratis att använda för både företag och privatpersoner.

    Du behöver inte registrera dig för ett konto, det räcker att du och de du ska kommunicera med har bank-id. På min.ebox.nu kan du skicka ett meddelande till andra och be dem signera med bank-id. Du kan bifoga en pdf-fil eller bara skriva en kort text. Du får en länk som du skickar till de berörda parterna. Det går att skydda länken med ett lösenord om du vill vara säker på att bara rätt mottagare kan använda den.


    Den som får länken loggar in med sitt bank-id. Du kan välja om du vill se personens personnummer eller inte. Om det är något som ska signeras sätter du ett kryss i en ruta och laddar upp dokumentet. Men det måste inte finnas något dokument, det går att använda tjänsten bara för att försäkra sig om att den du gör affärer med inte använder falsk identitet.

    – Bank-id kan användas av alla och juridiskt sett är en signering med bank-id lika giltig som en fysisk signatur, säger Peter Korinek, en av utvecklarna och vd på Tellustalk, företaget som står bakom tjänsten. Han säger också att tjänsten kommer att fortsätta att vara gratis.
    "
     
  13. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    Denna tycker verkar vettigt alternativ
     
  14. ladyspike

    ladyspike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det konstiga här är att en säljare kräver förskott och vägrar visa någon slags id och hävdar att några bra recensioner skall backa upp! Klart oseriöst när x antal tusenlappar skall swishas.. Dessutom vägrar blocketpaketet ..
     
  15. Tipkaros

    Tipkaros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    hallon
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    hallon
    Telefon:
    Pixel 3a
    Swish är redan kopplat till ett bankkonto; om en person vill blåsa dig efter att du betalade via Swish betyder det att hen inte bryr sig alls om att bli hittat (oftast en målvakt eller en ID-kapningssituation) och den där BankID metoden är inget riktigt extra lager av säkerhet.

    Jag blev blåst nyligen på Blocket för knappt 2k efter att betalat via Swish och nu kan jag bara hoppas att det var någon dumbom som trodde att han kunde behålla pengarna men eftersom nummret som Swish är kopplat till redan är avstängd ser det mer professionelt ut. Vi får se om ett par veckor när polisen utreder saken.
     
  16. Corran_Horn

    Corran_Horn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro
    Telefon 2:
    Asus ZenFone 5Z 8/256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 (2012)
    Övrigt:
    Chromecast ver. 1 och 2
    Hur kollar jag upp omdömen på köpare eller säljare?
     
  17. Textas

    Textas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2018
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    190
    Kolla på deras profilsida > statusinlägg/omdömen
     
  18. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Liten uppdatering av blocketpaket:

    "Hur gör säljaren för att godkänna returen?
    Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
    Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till."
     
  19. Coppersmith

    Coppersmith Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tyvärr funkar inte Blocketpaketet sedan en tid tillbaka. Tråkigt, finns inte så många säkra alternativ..
    Hur funkar Blocketpaketet?
     
  20. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jahapp.. typiskt. Då försvann alternativet för en halvparanoid köpare som t.ex. jag själv.
    Precis när man började på allvar kolla igenom säljesannonser...