Guide till Överklockning av ZTE-Light

Diskussion i 'ZTE' startad av gosa, 17 jul 2011.

  1. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Nu när sedan en kort tid fått möjlighet att överklocka våra plattor ser jag att det dyker upp fler och fler kommentarer/frågor/problem i inlägg som har en tendens att hamna lite överallt (jag är den första att erkänna mig skyldig som delaktig till en sådan spridning). Därför tänkte jag att det kan vara på sin plats med en specifik tråd som behandlar överklockning, och jag inleder den med ett par poster som beskriver hur man snabbt och säkert kan gå tillväga för att få ut ännu lite mer prestanda ur ett redan fantasktiskt köp. Observera att det säkert finns många olika sätt att nå samma resultat - själv kommer jag utgå från vad jag tror är en bra process för att i slutändan nå en stabil äverklockning.

    Jag har i nedanstående guide samlat kommentarer och inlägg plockade från diverse trådar - gjorda av ett antal användare - och jag har försökt ta med namn på de som bidragit med tips och hjälp, men är det någon som känner sig bortglömd eller som känner att jag "snott" information från dem utgår jag från att ni hojtar till.

    Observera att denna guide främst riktar sig till er med en ZTE Light som kör CM7, men teorin i det jag skriver gäller egentligen all typ av överklockning, åtminstone när det gäller att överklocka processorn. Dessutom är väl tredje posten i den här tråden - med små avvikelser - applicerbar i de flesta plattor/telefoner.

    En sak till - Ja, jag vet att det blir mycket teori här, och Ja - jag vet att jag skriver långa texter. Kan inte riktigt bli av med den sjukdomen... Men försök stå ut, för det kan vasa sig vara värt besväret.

    Min utgångspunkt är att du innan du börjar vet vad det innebär att flasha in en ny ROM, hur du flashar zip-filer, hur du tar en Nandroid backup, och att du har en grundläggande idé om vad klockfrekvenser och överklockning innebär, för det är grejjor jag kommer behandla väldigt kortfattat eftersom det redan finns bra information i överflöd om detta. Du bör också vara medveten om att ansvaret för din hårdvaras "väl och ve" - oavsett om det är en telefon eller surfplatta du överklockar - ligger helt och hållet på dig.

    Känner du att du har brister inom något av ovanstående kan det vara en bra idé att börja med nedanstående länkar:

    ROM - GingerBread - CyanogenMod 7.1.0 INOFFICIELL portning
    - Kallt_Kaffe's tråd med uppdateringar till CM7
    nybörjarguide till cm7 på ZTE Light (äntligen) - Spicafelix's nuibörjarguide till CM7
    Wikipedia om överklockning
    Wikipedia om klockfrekvenser
    Wikipedia om varför backups är en bra idé
    Och sist men inte minst - tyvärr på engelska, men ni fattar säkert vad jag vill åt.​


    Vad vi behöver:

    • En av Kallt_Kaffe's CM7 ROM's datummärkt 2011-07-02 eller senare. Jag rekommenderar att använda en så ny uppdatering som möjligt då den alltid är baserad på CM7's "nightlies" och därmed inkluderar eventuella justeringar som dels teamet bakom Cyanogenmod men också Kallt_Kaffe gjort. (Se ovan för länk)
    • För AHB-överklockning - som jag kommer gå in på lite senare - behövs också en matchande zip-fil med en kärna där AHB-bussen är överklockad. (se ovan för länk)
    • Ladda ner och installera StabilityTest för att kontrollera hur bra processorn hanterar en höjning av processorhastigheten.
    • Ladda ner och installera No-Frills CPU Control.Lägg en genväg till denna på din homescreen för att snabbt och enkelt skifta mellan olika klockfrekvenser. Här finns det många program som gör samma sak, och det går faktiskt att styra hastigheten direkt från CyanogenMod Settings. Fördelen med No-Frills CPU Controll är att den har en funktion som känner av om plattan krashat på grund av för hög överklockning, och då återgår till standard efter reboot. Klockar man för hårt med de inbyggda möjligheterna finns risk att man hamnar i en loop som kan vara svår att ta sig ur ifall plattan börjar krasha.
    • Ladda ner och installera senaste Clockwork Recovery. (I skrivande stund är detta 4.0.0.8) den versionen har en stor fördel - du kan om det går galet boota direkt in i Recovery genom att hålla in Volym-ner när du bootar.

    Andra förberedelser:
    Börja med att göra en Nandroid backup på din platta så att du har något att återvända till ifall din överklockning skulle gå överstyr:
    1. Tryck och håll in Power-knappen, välj Reboot -> Recovery.
    2. Med volym upp/ner välj: backup and restore -> Backup.
    3. Efter att du fått bekräftat att allt gick väl, starta om plattan. Nu kan du alltid gå tillbaka till till din backup genom att återigen starta om till recovery och istället välja "Restore" för att återställa plattan till innan du började överklocka utan att tappa inställningar, installerade program, kontakter och annat som skulle gå förlorat vid en full wipe.​

    Det var inledningen. I nästa post börjar vi överklocka...
     
    Last edited: 29 jul 2011
    slibit, jonsson.gbg, rhodos och 2 andra gillar detta.
  2. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Testa dig fram till en stabil överklockning

    Med förmaningar och förarbete avklarat i förra posten är det så dags att ge sig på själva överklockningen.

    Viktigt att känna till här är att det aldrig går att säga säkert vad som är en stabil överklockning då det beror på varje enskild processor (ingen är den andra 100% lik). Jag kör 787MHz och har hittills inte haft något större problem med den frekvensen (se lite längre ner) och kommer antagligen hålla 787 elller 768MHz som min högstanivå. Sedan finns det andra här som har kommit upp över 806MHz och upplever att det är stabilt. Men oavsett vad du själv når så är det ändå så att allt över de 595MHz (tack Kallt_Kaffe för den siffran) som plattan håller när du får den skall räknas som en seger, oavsett hur mycket eller lite det är och belöningen är en platta som gör sitt jobb snabbare.

    Procentuellt sett är detta (har avrundat lite) vad du når när du överklockar:
    691MHz = 16%
    710MHz = 19%
    729MHz = 22%
    748MHz = 26%
    768MHz = 29%
    787MHz = 32%
    806MHz = 35%
    825MHz = 39%
    844MHz = 42%​
    Med det sagt skulle jag ändå bli förvånad om man inte lyckas komma upp i runt 700MHz (det går att välja 691MHz eller 710MHz) då jag ännu inte sett någon skriva att de har problem emd de nivåerna. Skjut lite högre och prova 729MHz, 748MHz eller kanske till och med 768 som jag tror de flesta borde klara utan problem, men efter det tror jag (min egna högst personliga gissning) att det kan börja balla ur för fler och fler ju högre frekvenser man provar...

    Så - eftersom du nu redan har No-Frills CPU Control på din "Hemskärm" så är det bara att öppna den och klicka på drop-downmenyn efter "Max clock freq" och välja ett värde där du vill börja testa. Min rekommendation är att börja lite lägre och sedan arbeta dig upp. Välj sedan "performance" som "Governor" för att säkerställa att du alltid håller högsta klockfrekvens och klicka "apply". (Skippa klickrutorna för "Apply on boot" och "Show notification on boot" så länge.)

    Sedan är det bara att dra igång Stabilitytest och låte den snurra ett tag. Jag som är lite försiktig av mig gjorde något i stil med det här:
    710MHz - 10 minuter i StabilityTest
    748MHz - 10 minuter i StabilityTest
    787MHz - 10 minuter i StabilityTest
    806MHz - 10 minuter i StabilityTest
    825MHz - 10 minuter i StabilityTest

    844MHz - krashade innan jag hann komma tillbaka till "Homescreen" igen, så jag gick ner ett steg och körde:

    825MHz - 1 timme i StabilityTest​
    Efter det så gick jag in på lite "vanlig" användning, och trots att jag lyckats bra med StabilityTest så fick jag upprepade krasher när jag uppdaterade apps från Market, kollade posten, etc. etc. Så jag gick ner till 806MHz, och då kunde rulla rätt länge så innan det återigen ballade ur vid användande av internet. (lustigt egentligen... nätverket är många gånger det som börjar bråka när man överklockar datorer för hårt)

    Som jag tidigare nämnt så är ingen processor lik den andra, vilket givetvis innebär att ditt test kommer se lite annorlunda ut. Jag tror dock ändå att en bra princip kan vara att man kör korta tester så långt upp som möjligt, och när det sedan krashar (med efterföljande omstart) så sänker man en nivå och testar under lite längre tid för att eventuellt sänka en gång till om det visar sig instabilt.

    Generellt kan man säga - efter att jag läst kommentarer här på Swedroid - att det är saker som Youtube, GPS och allmänt internetsurf som först visar om man har stabilitetsproblem vid "daglig" användning. De 787MHz som jag stannade på under en längre tid gav mig en krash - när jag använde MyTracks på väg hem från jobbet en dag. Nu är jag nere på 768MHz och där är jag nöjd med de 29% extra som det ger mig.

    Nästa steg - eller ett steg du tar redan innan du börjar testa - är en överklockning av AHB-bussen.

    Att överklocka AHB-bussen är ungefär som att överklocka systembussen (FSB) på en dator, och det ökar prestanda på minnesaccessen i plattan. Vad Kallt_Kaffe har gjort är att han överklockat denna AHB-buss 50% vilket enligt tester han gjort ger en reell prestandaökning på upp till 20%. Liksom med en överklockning av processorn finns det inga garantier om att det funkar bra att göra detta, och en överklockning av AHB-bussen kan leda till stabilitetsproblem.

    Så här gör man:
    Ladda ner den senaste versionen av AHB-äverklockningen som finns i Kallt_Kaffe's CM7-tråd (se förra posten för länk). Denna fil är några Megabyte stor och läggs på sd-kortet. Det kan också vara bra om du har senaste ROM-uppdateringen ligger på sd-kortet ifall du skulle behöva återgå till en ej överklockad AHB-buss. Installera filen på samma sätt som du installerar en ny ROM-uppdatering (via Recovery) och starta om. Om plattan går igång normalt så är det så att köra ovanstående tester en gång till då du i praktiken ändrat förutsättningarna ganska rejält.

    Resultatet kan visa sig vara väldigt annorlunda mot när du testade utan AHB-överklockning, och skulle det visa sig att det börjar strula långt tidigare med än utan kanske det i slutänden är bättre med en högt överklockad processor än en lågt överklockad processor med AHB-överklockning. Var dessa två överklockningar kompenserar varandra kan jag inte säga, men det går säkert att testa sig fram till.

    Slutligen
    Vad en överklockning gör för just ditt dagliga användande är väldigt olika från person till person, men vi borde nog alla kunna vara överens om att högre fart hjälper i de flesta situationer. En överklockning kan vara skillnaden mellan möjligheten att kunna köra en specfik app eller ett specifikt spel eller inte. Jag har exempelvis sett att det är användare här som framgångrikt installerat och kört Tegra Spel på sina plattor med hjälp av Chanifire 3D, något som knappast skulle vara möjligt utan överklockning. Givetvis finns det också nackdelar att ta hänsyn till. Överklockning ger en högre energiförbrukning, vilket innebär att batteriet töms snabbare. Överklockning ger också en högre värmeutveckling vilket i slutändan sliter mer på processorn då processorer aldrig är särskilt förtjusta i värme. (Även om detta är rätt försumbart då våra plattor för oss antagligen blivit ointressanta långt innan processorn ger upp)

    Vill dessutom passa på att tacka Kallt_Kaffe som förutom att han gjort överklockning möjligt och dessutom fortsätter spruta ur sig förbättringar också bidragit med en del text och kunskap till dessa två (och nästa inlägg) då jag klippt och klistrat en del från ett par av hans poster. Rhodos får ett tack för att han var den som sist hamnade i trubbel på grund av en oönskad överklockning ;) och Spicafelix för att han tog sig tid att sno ihop en nybörjarguide för CM7. Sedan finns det många andra som bidragit och som bidrar bara genom att vara här och posta.

    Nästa post kommer handla om hur man kan ta sig ur en eventuell knipa om man råkar ställa till det för sig.
     
    Last edited: 17 jul 2011
    slibit, schvaan, ronson och 4 andra gillar detta.
  3. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Om det går fel...

    Egentligen borde den här posten vara onödig, då jag vet att alla användare här på forumet alltid läser instruktioner och guider minst 3 gånger innan de börjar, och sedan följer samma guider slaviskt. ;)

    Dock kan det ändå vara så att det alltid finns utrymme för att det kan gå fel, och då kan det vara bra att ha något att falla tillbaka på. Därför kommer här några punkter som - utan inbördes ordning - kan vara till hjälp.

    - Med No-Frills CPU-Control
    Jag satte ett för högt värde så min platta kraschade och bootade om.
    Den här är enkel - när plattan återigen bootat så är du tillbaka i den klockfrekvens som plattan har utan överklockning, dvs. 604MHz.
    Sätt ett lägre värde och testa igen.

    Jag satte ett för högt värde och valde dessutom att låta min platta köra med överklockning från start.
    - Inga problem här heller. No-Frills CPU Controll har en funktion för att känna av om du råkat ut för en onormal omstart och väljer då att dels gå tillbaka till urprungliga 604MHz, men också att tala om för dig att något hänt. (i statusraden). sätt ett lägre värde och testa igen.

    Min platta bara fastnar, utan att starta om.

    Här har du två val. Ryck batteriet vilket garanterat får stopp på plattan eller ännu bättre - stoppa i laddaren. Det senare provocerar en omstart. När du sedan är tillbka igen - sätt ett lägre värde än det som orsakade frysningen och kör nya tester.​

    - Vid användande av Cyanogenmod Settings

    Jag satte ett för högt värde så min platta kraschade och bootade om.
    Den här är enkel - när plattan återigen bootat så är du tillbaka i den klockfrekvens som plattan har utan överklockning, dvs. 604MHz. Sätt ett lägre värde och testa igen.

    Min platta bara fastnar, utan att starta om.

    Här har du två val. Ryck batteriet vilket garanterat får stopp på plattan eller ännu bättre - stoppa i laddaren. Det senare provocerar en omstart. När du sedan är tillbka igen - sätt ett lägre värde än det som orsakade frysningen och kör nya tester

    Jag satte ett för högt värde och valde dessutom att låta min platta köra med överklockning från start så jag nu fastnat i bootloop.
    Det här kan vara lite komplicerat. Testa att så snabbt det går - innan plattan bootar om - att gå in i:
    Inställningar - Cyanogenmod-inställningar -> prestanda -> CPU-inställningar:
    Klicka ur "Ställ in vid uppstart".
    (Settings -> Cyanogenmod Settings -> Performance -> CPU Settings: klicka ur "Set on Boot").

    Om det visar sig att du inte hinner. Ryck ur batteriet och låt den svalna en stund innan du försöker igen. För att underlätta och ge lite mer tid kan det också vara bra att - hur "galet" det än må låta - använda ett kylblock för att komma igång igen.
    När jag hade problem med min HTC Desire som hade ett dåligt moderkort (orsakade överhettningar och omstarter) så ville jag flasha om den till Original ROM innan jag lämnade den på service. Då tog jag helt sonika ut ett av kylblocken jag alltid har i frysen, la en tunn handduk ovanpå (för fukten) och sedan telefonen ovanpå det. Detta "trick" gav mig tillräckligt med tid med telefonen för att jag skulle hinna återställa den.

    Det går fortfarande inte - jag hinner aldrig klicka ur rutan om att överklocka vid boot.
    Då min vän är det bara att hoppas på att du å ena sidan har installerat en Clockwork Recovery som har version 4.0.0.8 eller senare, samt att du har en färsk (icke överklockad) nandroid backup installerad.
    Ryck ur batteriet, (låt plattan svalna en stund) och stoppa sedan i batteriet igen. Tryck (och håll in) Volym-ner och starta sedan plattan till Clockworkmod Recovery. Väl inne i recovery, gå till:
    Backup and Restore - Restore - Välj en lämplig återställningspunkt och gå vidare. När detta är klart, välj "reboot system now" och läs igenom post ett och två innan du ger dig på nästa försök.

    Jag har fastnat i reboots, och kan inte boota in i recovery (eller har ingen tillgänglig backup)
    Här har du två val. Båda innebär tyvärr en full wipe av din platta, dvs du får börja om från början med programinstalletioner, fylla telefonboken etc. etc.

    Det ena är att gå till post två i den här tråden och helt enkelt börja om från början igen. Ditt andra val är att du antingen redan vet hur du använder "adb reboot recovery" från din dator eller att du snabbt lär dig detta. Väl inne i recovery kan du - om du har en rom liggandes på minneskortet - flasha in den. Observera dock att Full wipe är ett måste om du gör detta, då den satta överklockningen som från början gav dig den här situationen kommer följa med om du inte gör Wipe.


     
    Last edited: 17 jul 2011
    slibit, schvaan och rhodos gillar detta.
  4. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Bra jobbat!

    Kan dock bara nämna att när jag överklockade min Blade så ställde jag upp frekvensen och sen körde StabilityTest i över 1h utan problem och telefonen blev knappt varm...

    Därefter skulle jag kolla hur mycket mer score jag fick i Quadrant efter överklockningen och där kraschade det direkt! Så jag vet inte om StabilityTest verkligen är ett bra/pålitligt program för att provocera processorn. Det bästa vore väl om man kunde loopa Quadrant och köra det gång på gång eller om det finns något annat benchmark-program med den funktionen?

    Du får gärna lägga till vad de olika "Governor" har för skillnader då det inte är direkt solklart iaf för mig. :)
     
  5. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Tack för en bra guide, intressant läsning trots att man är överklockningsproffs sedan HTC Hero.

    Min Light är stabil på 806 Mhz, tuffar på fint :)
     
  6. Spunkiz

    Spunkiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej

    Den här guiden verkar bara vara för CM7... Själv så la jag precis in orginal 2.2 romen från http://www.ztesweden.se/download/ZTE_Light_Upgrade_Tools_V1.1.exe & har rotat den, plus att jag har installerat OneClickRecoveryV9-4.0.0.8.apk

    Hur gör man då, om man som jag nu vill överklocka (2.2 orginal)...?? Vad behöver jag installera via Clockwork Recovery...?? & sen AHB överklockningen som nämns här itråden är väl bara för CM7 antar jag...

    Det kanske är fler än bara jag som vill kunna skrämma upp orginalromen lite oxå...

    Tacksam för svar/guide...
     
  7. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    CM7 är en förutsättning...
    Och i samma post finns det även länkar för hur man ska få in CM7. Jag skulle rekommendera att du gör ompartioneringen med så får du mer utrymme för appar.
     
  8. Spunkiz

    Spunkiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja i den här guiden så är det en ju förutsättning... Men det är ju Klart det måste gå att överklocka orginalromen oxå, källkoden är ju släppt... :)

    Eller så kanske det behövs en uppdaterad Light Roast som bygger på den nyligen släppta 2.2...??

    Ja jag vet hur man får in CM7, men det är ju det jag inte vill göra (Nu iaf)... Ompartionering ska jag fixa senare, men nu vill jag bara skrämma upp den lite... ;)
     
  9. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Jo, jag har märkt att StabilityTest kanske inte är helt "pålitligt", eftersom jag själv har blivit tvungen att lägga mig på en lite lägre nivå än den jag testar mig fram till. Dock tror jag det kan vara en bra början att ändå för att få en liten fingervisning om vad plattan klarar.

    Med det sagt är det ändå så att jag gärna tar förslag på alternativa program som kan användas i samma syfte (vet inte hur bra benchmark-program är under en längre tid)

    Governors ska jag nog lägga till något om - var på gång att göra det igår, men det gled ur minnet på mig. (Hade ett åskväder och strömavbrott som tog fokus från mig)

    Finns en överklockningsbar kärna till Light Roast här i forumet. Vet dock inte om det är rekommenderat att köra den på originalversionen av Telias 2.2
    - Det får vi nog låta Kallt_Kaffe svara på.

    Annars kan han nog sno ihop en kärna som går att överklocka om ni ber riktigt snällt... ;)
     
  10. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Har nu genom no-frills överklockat testat från 700 till 844. Och den är nu stabil med 806 sedan igår. Nöjd med det:)
     
  11. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Min håller sig också stabil i 806MHz. Jag kan köra den ett tag i 825MHz sedan startar den om.

    Sent from my V9 using Tapatalk
     
  12. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja då har gosa lyckats få ihop ännu en intelligent och mycket pedagogisk manual. Du är suverän.
    Tack för detta. Känner mig säker nu att trixa med överklockning. Precis som jag var trygg med CM7 installationen med den manualen. Har nu lagt "klocken" på 633Mhz. Kör där ett tag. Höjer i morgon igen. Intressant vore att ha en tabell med energiförlust (battriåtgång) vid olika steg. Men det kanske är överkurs. Kan ju mäta tiden själv kanske. Har igång paddan nästan hela dagen. Har väl en 84 appar för olika ändamål installerat, dock inga spel. Tack Gosa för ditt utmärkta arbete i nära samarbete med Kallt_Kaffe. PS du får skaffa en "donation" knapp som K_K så du också kan få lite lön för mödan.
    Bengt
     
    gosa gillar detta.
  13. Spunkiz

    Spunkiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej den där överklockbara kärnan till Light Roast är nog inte att rekommendera direkt på Telia orginal 2.2... Får se vad Kallt Kaffe säger om det först...

    Jag hoppas annars att Kallt Kaffe har tid & ork att fixa en som fungerar... Det vore super nice... :)
     
  14. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Light Roast kärnan borde faktiskt fungera med original 2.2.
     
  15. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Jamen där ser man... då är det väl bara att se om någon - förslagsvis med Clockwork Recovery 4.0.0.8 - har lust att testa... ;)
     
    Last edited: 20 jul 2011
  16. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Gränsen för mig verkar gå vid 787 MHz. Vid 807 fryser den så gott som direkt. Vackert så ;)
     
  17. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Med eller utan "AHB-klocken"?
     
  18. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Jadu... ;) Minns inte om jag flashade den nån gång. Jag lade den på kortet, men... ;) Hur ser man det nu?
     
  19. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Ska finnas ett kommando man kan köra i "terminalen", men jag minns inte var jag hittade den informationen.

    Jag frågade mest för att det kan vara bra om alla anger om de kör med eller utan AHB-klockning då det kan skilja rätt bra.
    (kommer en post om det strax)
     
  20. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Såå... jag fick lite tid över...

    Bestämde mig för att köra lite "benchmarks" på plattan vid olika frekvenser. Mest för att jag egentligen ville se skillnaden mellan att köra utan respektive med AHB-överklockning och kanske till och med komma fram till om det finns någon "punkt" där en högre klockad processor utan AHB-klockningen tar ut en lägre klockad processor med AHB-klockningen gjord. Anledningen till detta vara att jag faktiskt upplever plattan lite mindre stabil med AHB-klockningen än utan (vid samma klockfrekvens på processorn, så jag ville se om det fanns ett bra sätt att nå en stabil och balanserad överklockning.

    Vad jag gjort är att jag installerat Antutu och Quadrant Standard Edition. Den version av CM7 jag kör är den som Kallt_Kaffe lade upp den 17 juli med tillhörande AHB-överklockning (AHB-överklockningen har ju givetvis bara använts i halva testet).

    Jag har sedan kört med en nybootad platta utan AHB-klockning, börjat nerifrån och klockat mig uppåt med hjälp av No-Frills CPU Control. För att få ett någorlunda rättvist värde har jag sedan kört Antutu 5 gånger på varje frekvens innan jag höjt till nästa. När jag nått mitt max (utan frysningar & reboots) har jag lagt på AHB-överklockningen (från recovery vilket blir en reboot till) och gjort om samma procedur igen.

    Efter det bootade jag på nytt om plattan och körde sedan igenom Quadrant Standard Edition från 604MHz och uppåt - först med AHB-överklockningen innan jag återigen flashade romfilen utan AHB-överklockning för att få fram värden i Quadrant utan AHB-klockning.

    Värt att notera:
    Min platta krashade direkt när jag försökte sätta 806MHz med AHB-överklockningen pålagd, medan jag inte fick frysning förrän på 844MHz utan att röra AHB-bussen.

    Av de 5 värden jag fick på varje nivå var det alltid ett av dem som stack iväg - uppåt eller neråt - vilket gjorde att det kändes som en bra grej att faktiskt köra 5 gånger.

    I Antutu valde jag att köra utan att testa läs/skriv till SD, i Quadrant kunde jag i gratisversionen inte välja bort det.
    Observera också att jag inte gör några som helst anspråk på att ha använt en bra metodik - allt jag ville ha fram var någon slags "tendens", och lite värden att jämföra mellan. Det kan också vara bra att tänka på att det här är mina värden. Om någon av er är "galen" nog att ta er tid till något liknande kommer siffrorna att skilja lite för er, men förhoppningsvis stämmer kurvor/tendenser någotsånär mellan en platta och en annan.

    Så med detta så skulle jag vilja höra om det är någon som har lust att ta en titt på mina siffror och komma med en "analys"? Jag tror jag har en god idé om hur jag tänker köra min platta i framtiden, men jag vill nog inte säga något förrän jag har lite feedback från er.

    Har bifogat ett Excel-dokument med mina siffror. Det blev tyvärr lite mycket att klistra in, men eventuellt så kan det bli något/några diagram med gulliga färger och kurvor framöver. I detta dokument ligger Antutu & Quadrant sida för att ge en bättre överblick, men i själva verket har värdet för Quadrant på en rad INTE någon direkt koppling till det specifika resultatet för Antutu på samma rad. (hoppas ni fattar vad jag menar)
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 20 jul 2011