Guide: Uppdatera till 2.1 custom ROM

Diskussion i 'U8220' startad av heglen, 16 jun 2010.

  1. heglen

    heglen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Ok, eftersom jag fått så mycket av forumet tänkte jag betala tillbaks lite. Jag är själv total novis, men vågar jag så vågar Ni som tvekar också. Jag har snickrat ihop den här guiden så detaljerat jag kunnat, har någon synpunkter är de självfallet hjärtligt välkomna.

    Obs: denna uppdatering är inte officiell. Den innebär att du får tillgång till fler appar, din telefon blir snabbare och får fler funktioner, men den kan, i och med sk ''root'', innebära att garantin inte gäller. Detta (garanti vid root) är fortfarande inte prövat, så allt sker på egen risk.


    Vad du behöver:

    En telefon av märke och modell Huawei u8220.
    USB-kabel.
    Dator med internetuppkoppling.

    Amon-Ra, hittas här: http://www.romraid.com/paul/pulse/1.5.2-pulse-amonrarecovery.zip .
    Den officiella, ungerska 2.1-uppdateringen, hittas här: http://www.t-mobile.hu/static/szoftverek/t-mobile_pulse/T-Mobile_Pulse_21_B815.zip .
    Valfri ROM. Själv har jag valt FLB, hittas här: http://android.modaco.com/content/t...com/310658/flb-mod-2-1-based-rom-with-tweaks/ , men det finns andra som säkert är lika bra, kanske bättre på vissa saker, sämre på andra. På http://android.modaco.com/category/413/t-mobile-pulse-pulse-modaco-com/ finns allt du behöver och lite till att hitta.

    En full kanna kaffe, utväxta naglar att knapra på, nikotin eller annan lugnande drog är valfritt.

    Ok, nu kör vi!

    Börja med att tanka hem filerna ovan. Packa upp 1.5.2-pulse-amonrarecovery och T-Mobile_Pulse_21_B815. Packa INTE upp ROM:en (t ex flbmod_v1.0beta3). Denna ska användas som en ZIP-fil, så låt den bara ligga och mogna på datorn.
    Synkronisera dina kontakter med google så du kan få hem dem igen sen, det finns backup-appar för SMS och liknande också, om du känner det är nödvändigt, själv lät jag allt försvinna.

    Då och då kommer du till steg där du ska starta om din telefon med hjälp av diverse knappkombinationer. Ofta har du haft telefonen ipluggad via USB, då lär du råka ut för att den startar upp sig själv direkt när du stängt av den. Det är fruktansvärt frustrerande, då man inte hinner hitta den rätta knappkombinationen. Lösningen är att dra ur kabeln, så att telefonen inte har en extern strömkälla.

    Installera Amon-RA:

    Klar? Då kör vi på nästa steg, som är att installera Amon-RA. Troligtvis behövs den svenska uppdateringen från Tre, det finns en till T-Mobile som kallas "December update", åtminstone denna krävs för att man sedan ska kunna använda Amon-RA. Det verkar som om det i Tre´s uppdatering även finns en del firmwareuppdateringar, utöver svenska menyer.

    1. Plugga in telefonen i datorn med hjälp av USB-kabeln.
    2. Stäng av telefonen.
    3. Starta om den genom att hålla inne Volym ned + röd knapp + power.
    4. Du kommer nu in i det som kallas ”Boot loader”. Gå till mappen där du packat upp Amon-RA recovery och klicka på ”install-recovery-windows” (för Windows, sitter du med Mac eller Linux väljer du respektive fil).
    5. Du bör nu få upp ett trevligt meddelande om att Amon-RA är installerat.
    6. Här kan man få behöva ta ur batteriet för att komma vidare, så länge du har fått meddelande om att ”recovery” är installerat är det ingen fara.

    Göra en backup:

    Nästa steg är att göra en backup på 1.5, kan vara bra att ha om du av en eller annan anledning vill gå tillbaks. Återigen kommer garantifrågan in i bilden, kommer du in med din telefon till en Trebutik KAN det vara lämpligt att lämna den i "ursprungsskick".

    1. Stäng av telefonen igen (*suck*).
    2. Starta om den, denna gång genom att hålla inne Menu + röd knapp + power.
    3. Välj ”Nand backup”. När backupen är klar är det bara att – just det – starta om…
    4. Gör en full backup på ditt SD-kort. Musik, foton o dyl kan du senare lägga tillbaks, resten kan du behöva om du skulle vilja gå tillbaks till 1.5.

    Uppdatera till (semi-)officiell 2.1:

    Nu är det dags att få en första försmak på 2.1!

    1. Plugga in telefonen, lägg över den uppackade ”dload”-mappen du packat upp från ”T-Mobile_Pulse…”. Obs: radera en eventuell äldre dload-mapp från SD-kortet innan, det kan ställa till uppdateringen.
    2. Stäng av telefonen.
    3. Starta om igen genom att hålla inne röd knapp + volym upp + power.
    4. Låt uppdateringen ha sin gång. Även här kan det bli aktuellt att dra ur batteriet, men först när det står ”Restarting” på telefonen. Den ska alltså gå igenom båda stegen av uppdateringen. Det är här kaffet kommer in i bilden, det tar några minuter.
    5. Gör om, gör rätt. Lägg över ÄNNU EN "dload"-mapp, denna gång från "CUSTOMIZED_HU" på SD-kortet, starta om som ovan, och låt den uppdatera.
    6. När du startat upp telefonen igen, din nya, fina 2.1-telefon, pilla lite på den, imponeras av hur snabb och snygg den är, kontrollera sedan minnesutrymmet, drabbas av insikten att de där 40 megabyten aldrig kommer räcka till dina favvoappar och gå vidare till nästa steg.

    Här skiljer sig versionerna lite åt. Vissa säger att man måste installera Amon-RA igen, själv behövde jag inte göra det. När jag följde första instruktionerna, de om ”boot loadern” fick jag upp meddelanden jag inte såg första gången. Jag provade då att starta om som i andra steget, och kom direkt in i Amon-RA.

    Göra en "Wipe":

    Ok, nu är det dags att först radera allt gammalt skräp, sedan flasha in vald ROM. Plugga in telefonen i datorn, starta upp Amon-RA (eller installera om det om det skulle behövas och starta SEN upp Amon-RA)

    1. Välj ”Wipe”.
    2. Kör “Wipe data/factory reset”
    3. Kör “Wipe Dalvik cache”
    4. Kör en “Wipe battery status”
    5. Dra en “Wipe rotation settings” också när du ändå är igång. Det här går ju som smort!

    Sådär! Nu har du en telefon som inte är användbar till nånting alls. Det ska vi snart råda bot på!

    Lägga in custom ROM:

    Gå tillbaks till Amon-RA´s start.

    1. Välj ”USB-MS toggle”
    2. Kopiera över din fortfarande ouppackade ROM till telefonen.
    3. Välj ”Flash ZIP from SD card”.

    Nu kommer den ÄNNU snabbare, snyggare och på alla sätt bättre ROM:en du med ditt goda omdöme valt installeras. När det är gjort ska vi formatera SD-kortet, så att du kan använda det till att installera dina appar på:

    App2SD - dina appar hamnar på minneskortet och lämnar mer utrymme på telefonen:

    1. Välj ”Partition sdcard”.
    2. Välj ”Partition SD”.
    3. Sätt ”Swap size” till 0 genom att trycka nedåt på volymknappen.
    4. Sätt ”ext 2 size” till valfritt, jag valde 512 mb. Liite plats vill vi ju ha kvar till musik, foton och annat löjligt som inte är appar.
    5. Gå tillbaks till startskärmen, och välj ”Reboot system now”. Här är det dags för naglar och nikotin.

    Obs: dina appar installeras nu på SD-kortet. Utrymmet på telefonen kommer fortfarande att minska, dock inte med motsvarande storlek som apparna. Detta beror på att "Dalvik cache" fortfarande ligger kvar på telefonen. Orsaken är att vissa minneskort är för långsamma för att köra cachen på.

    Ta-daa!! Du är numera ägare till en uppdaterad Huawei u8220 med root, 2.1 och den frustrerande insikten om att även om din telefon på något underligt sätt talar svenska med dig, trots att det inte finns som språkval, kan du inte tala svenska med den eller dina kontakter via SMS, på detta eminenta forum, eller ens via Facebook.

    Fixa svenskt språkstöd till tangentbordet

    Vad du då vill göra är att gå in här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=7907&highlight=touchpal+huawei (tack manny!)och tanka hem filen, packa upp den, och sedan lägga in ”SwedishPack.apk” på minneskortet. Sen går du in i filhanteraren, på ROM:en jag valt heter den Astro, och installerar svenskt språkstöd. Dra en lättnadens suck och fira med mer kaffe (och nikotin?). När du ändå är inne och pillar kan du avinstallera alla de europeiska språkstöd du INTE behöver och frigöra lite utrymme.
     
    Last edited: 18 jun 2010
  2. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Bra guide, men missar du inte att det är bra att kopiera över hela innehållet av SD-kortet innan man uppdaterar till 2.1 om man senare vill tillbaka till 1.5? :S
     
  3. heglen

    heglen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Fixat, tackar.
     
  4. Samurai237

    Samurai237 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    tackar, tackar, förklarade mycket :). Nu gäller det bara att förbereda sig :P
     
  5. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Utmärkt guide!

    Jag klistrar den här tråden.
     
  6. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ändringsförslag: Man bör ju göra backup av SD-kortet efter att man gjort en Nandroid backup, då backupen lägger sig på SD-kortet. (väl?)

    Gör man en SD-backup innan Nandroid backupen kan man ju inte gå tillbaka till den om man skulle vilja det.
     
  7. henkson

    henkson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One M9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 2
    TACK....

    ...för en jävligt lättförstådd guide!!!:D
     
  8. heglen

    heglen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Lägger sig inte backupen som en imagefil på datorn?
    Vi får ta reda på vilket, så ingen ''råkar illa ut''. Ändrar om det är så, annars får den bli kvar som nu, det var så här jag gjorde.
    Tänkte lägga till lite vad man får extra med update, men det skiljer ju sig från ROM till ROM.
     
  9. Samurai237

    Samurai237 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    vänta lite nu, rootar man telefonen i och med uppdateringen? Inte så sugen på att inte kunna använda garantin då telefonen är på avbetalning i två år till
     
  10. kandariel

    kandariel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Backupen man gör med AmonRa lägger sig på SD-kortet under en mapp som heter nandroid / mem=128 / BCDEMRS-datum-xxxx

    I denna mapp finns det x antal .img filer.
     
  11. kandariel

    kandariel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Samurai

    Iochmed att du gör en backup på din gamla 1.5 så har jag förstått det som att man återställer telefonen till leverans-skick och därmed har garantin kvar.
    Någon får gärna rätta mig om jag har fel! :)


    Ändringsförslag:
    Rubrik på ämnet - Uppdatera till Custom 2.1 ROM
    istället för
    Uppdaterings guide för U8220

    ?
     
    Last edited: 17 jun 2010
  12. heglen

    heglen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Sådär, nu har jag fixat till det lite bättre, tror jag. Ändrade rubriken, lade in lite bättre avdelningar, gjorde klart och tydligt att man ska uppdatera SD-kortet EFTER man gjort Nandroidback-up. Det visade sig att jag gjort just det, jag var väl dels så nervös när jag själv gjorde det, dels så trött när jag svarade igår kväll, att jag mindes fel. :-)
     
  13. heglen

    heglen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Just detta vore intressant att se i praktiken. Det är ju på något sätt avgörande, om man inte vill ta några risker. Det SKA gå att gå tillbaks till 1.5, men har någon prövat det? Det SKA innebära att man "låser" (o-rootar?) telefonen igen, men har någon prövat det? Och, viktigast av allt, det SKA innebära att garantin återigen gäller, men har någon prövat det? Syns det ingenstans att man har meckat med telefonen?
     
  14. gnuX

    gnuX Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra guide :) Sitter nu med 2.1 på telefonen :D
    Har lite problem med market dock... Jag kan inte hitta vissa appar som jag borde kunna hitta, nämligen Google Goggles och Dropbox. Någon annan som är drabbad av detta?
     
  15. Samurai237

    Samurai237 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det lär ju bli lite problem om t. ex. skärmen slutar fungera och garantin täcker det men telefonen kör 2.1. Det blir nog lite svårt att återställa 1.5 om skärmen inte fungerar.
     
  16. heglen

    heglen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Dropbox hittar jag, inte Google Goggles. Det kan ju vara samma som med Google Earth, ibland finns det, ibland inte. Oklart varför.
     
  17. heglen

    heglen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Exakt så. Antingen är det ju mjukvarufel, i vilket fall det "räcker" att flasha in en ny ROM eller gå tillbaks till 1.5, eller är det ett hårdvarufel som t ex en trasig skärm. Visst, det kan ju bli fråga om ett sprucket skal, eller en trasig kamera också, men worst-case-scenario är ju en touch screen som inte svarar längre, då är man nog rätt rökt.

    Fast, då har vi ju den visserligen tråkiga, men ändock möjligheten att köpa nya lurar, eftersom de är hyggligt billiga. :P
     
  18. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Vill upplysa om att FLB-mod 1.0 beta 4 finns ute nu.
    Såhär gjorde jag för att uppdatera ifrån beta 3.

    1. Ladda ner Titanium backup från Market och kör en backup på alla appar du själv laddat ner.
    2. Kör “Wipe data/factory reset”
    3. Kör “Wipe Dalvik cache”
    4. Kör en “Wipe battery status”
    5. Dra en “Wipe rotation settings”
    6. Välj ”Flash ZIP from SD card” och flasha FLB-mod 1.0 beta 4.
    7. När det är klart; starta om telefonen.

    När telefonen bootar första gången kan den stöta på mängder av force closes, detta löser du genom att ta ut batteriet och starta om telefonen.

    8. När du är klar med telefonens set-up ladda ner Titanium backup från market igen och återställ alla dina appar, du är nu good to go!

    9. ?????????????????
    10. PROFIT!
     
  19. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Tack

    För detta tipset. Dock blev min telefon väldigt seg, märker du någon skillnad??

     
  20. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Nej snarare tvärt om, men om du just flashat in det brukar det vara rätt segt, kör en reboot och vänta lite så bör det flyta på.