GUIDE: Uppgradera/installera om firmware med LGUP (Snapdragon-telefoner)

Diskussion i 'LG Allmänt' startad av johanruda, 4 aug 2017.

  1. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Hejsan folket!

    Jag tänkte att jag skulle sätta ihop en liten guide kring hur man använder sig av LGUP för att uppgradera eller installera om firmware på sin LG-telefon. Om någon har idéer på fler guider får hen gärna slänga iväg ett PM till mig så tittar jag på det!

    Vi behöver tre filer för att få detta att fungera, nämligen drivrutiner till telefonen, LGUP och ett program som kallas Uppercut.
    Drivrutinerna och LGUP kommer från LG själva, men Uppercut är skrivet av en person på XDA vid namn autoprime. Programmet är alltså inte kopplat till LG på något sätt, men ändå helt säkert att använda. Programmet kan trigga ditt antivirus, men det är ett false positive och du behöver inte oroa dig!
    Det är också på grund av detta program som denna guide endast gäller Snapdragon-telefoner då Uppercut inte har stöd för något annat.

    1. Du behöver först och främst hitta rätt firmware till din telefon. Jag brukar använda mig av lg-firmwares.com
    Var NOGA med att välja rätt firmware! LGUP borde vara smart nog att säga ifrån om du laddat ner fel, men dubbelkolla för att vara säker. Filerna är dessutom ganska stora och det är ju dumt att vänta i onödan.

    2. Ladda sedan hem drivrutinerna. Här har jag länkat till G6, men det spelar ingen roll. Drivrutinerna är generella för alla LG's telefoner.
    http://www.lg.com/se/support/software-firmware?search=G6-H870&pageVisibleFlag=2

    [​IMG]
    2.1 Klicka på Mjukvaruuppdatering en bit ner på sidan.

    [​IMG]
    2.2 Klicka på "Windows" under "ALTERNATIV 2.USB Driver". Klicka alltså inte på knappen under där det står "Ladda ned".

    [​IMG]
    3. Ladda hem båda filerna på följande länk:
    http://downloads.codefi.re/autoprime/LG/Flash_Tools/LGUP/

    [​IMG]
    4. Du ska nu ha dessa fyra filer på din dator (drivrutiner, LGUP, Uppercut och firmware). Installera drivrutinerna (LGMobileDriver_WHQL_Ver_4.2.0.exe) först, utan att han telefonen ikopplad, och sedan LGUP (LGUP_Store_Frame_Ver_1_14_3.msi). Packa upp UPPERCUT.zip.

    [​IMG]
    5. Starta UPPERCUT.exe från mappen du packade upp det i. Här kan det hända att ditt antivirus säger ifrån. Om det händer, stäng av det tillfälligt eller ge Uppercut undantag i dess filter. Detta är väldigt olika beroende på vad du använder för antivirus, men jag tar upp hur du gör för Windows Defender i inlägget nedan.

    [​IMG]
    6. När LGUP startat ska det se ut såhär. Det kan ta ett tag och ibland fastna vid "Loading environment", men låt det tugga på ett tag.

    [​IMG]
    7. Markera på raden där det står "BIN File" och klicka sedan på knappen med tre punkter [...]

    [​IMG]
    8. Leta upp din firmware (.kdz-fil) och välj att öppna den.

    [​IMG]
    9. Du ska nu välja "Process". REFURBISH betyder att du återställer telefonen helt, som att du skulle packat upp den ur kartongen för första gången. UPGRADE betyder, precis som det låter, att du behåller alla inställningar och uppgraderar till en nyare version. PHONESETTING och FOTA Upgrade bör inte användas.

    [​IMG]
    10. Klicka på start. Telefonen kommer startas om och firmware installeras.

    [​IMG]
    11. Telefonen kommer startas om (kanske mer än en gång). Vänta tills det i LGUP står "DONE!" under "Step". Du är nu klar!
     
    Spock Jr, R3b0rn, DaLemon och 1 annan gillar detta.
  2. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Så här gör du om Windows Defender i Windows 10 gnäller på att den hittat virus (åter igen, det är ett false positive och inget du behöver oroa dig för) när du försöker starta Uppercut:

    [​IMG]
    1. Nere vid klockan klickar du på ikonen som ser ut som en sköld. Den kan vara gömd, klicka i så fall först på pilen som pekar uppåt, markerad med en grön pil i bilden.

    [​IMG]
    2. Klicka igen på ikonen som ser ut som en sköld, denna gång inuti Windows Defender.

    [​IMG]
    3. Klicka på texten "Inställningar för skydd mot virus & hot".

    [​IMG]
    4.1.1 Här har du två val. Antingen stänger du av antivirus helt tills du är klar med firmware-uppdateringen (kom ihåg att slå på igen!).

    [​IMG]
    4.1.2 Godkänn ändringen i rutan om "User Account Control". Då är du klar här och kan prova öppna Uppercut igen.

    [​IMG]
    4.2.1 Eller så lägger du till Uppercut som ett undantag i antivirusskyddet. Jag rekommenderar att lägga till det som ett undantag, speciellt om du gör detta ofta. Skrolla i så fall ner till botten av sidan och klicka på texten "Lägg till eller ta bort undantag" under "Undantag".

    [​IMG]
    4.2.2 Klicka på "Lägg till ett undantag"

    [​IMG]
    4.2.3 Leta upp UPPERCUT.exe och godkänn ändringen i rutan om "User Account Control".

    [​IMG]
    4.2.4 Då är du klar här och kan prova öppna Uppercut igen.
     
    Last edited: 4 aug 2017
    Spock Jr, R3b0rn och DaLemon gillar detta.
  3. semlan

    semlan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    221
    Operatör:
    Halebop, Comviq, Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max 256GB Svart Titan

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max 256GB Svart Titan
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro 128GB Black
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold5 1TB Black
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4 LTE
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S 10.1 LTE
    Tackar för all information från din sida @johanruda@johanruda, men det vore bättre om LG fick ordning på deras server så att man kan uppdatera via deras program LG Bridge eller OTA. Mycket dåligt av LG!
    Tackar så mycket för all info iaf.
     
  4. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Självklart, men den här guiden gäller för andra ändamål också :)
     
    DaLemon och semlan gillar detta.