Halebop kastar ut kunder från hemsidan

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av inact_0025, 7 sept 2016.

  1. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Jag läste först om det, men trodde inte det var sant!

    Alla gamla login och lösenord försvann igår och ersattes med enbart Bank-id. En massa gamla kunder är alltså utkastade/blockerade från sina konton på halebop.se

    Man kommer alltså inte in längre. Inga alternativ lösningar finns inom överskådlig framtid.

    Har nu själv testat. Det går inte heller längre att registrera sitt kort hos Halebop, utan att första ha loggat in med Bank-id och kontaktat kundtjänst.

    Vad ska man säga? Har de helt tappat greppet?
     
    evesve och Sweden2 gillar detta.
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Är det på något sätt fel att använda BankId som inloggning? Nu har jag inget abonnemang hos Halebop, men har utvecklat en del för gamla "Mitt Halebop". Jag loggade in och tycker att det ser bra ut. Inloggningen fungerade så där. Inte helt intuitivt att "Mobilt BankID" inte är en knapp även fast det ser ut som det. Man startar inloggningen med Mobilt BankID genom att klicka på return eller på knappen Starta BankID.

    Självklart ska man som gammal kund komma åt sitt konto, men om man nu gör det via BankId så fungerar det ju.
     
  3. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Naturligtvis är det inget fel på Bank-ID, men att plötsligt låsa ute alla om inte kan eller vill ha det, är väl lite väl kundfientligt.

    Jag känner inte till nån hemsida som inte har andra alternativ då. Dessutom var det bara ett faktum plötsligt en morgon. Ingen information alls i förväg.

    Detta innebär ju också att t.ex. föräldrar inte kan hantera sina barns kontantkort på Halebops hemsida längre, annat än om korten står i förälderns namn.

    Det går inte heller att registrera ett nytt kontantkort, utan Bank-ID. Chatten har inte heller fungerat oinloggad de gånger jag försökt hittills.

    Ur mitt perspektiv är det obegripligt kundfientligt att blockera sina egna kunder.
     
    jnsson gillar detta.
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Alla använder inte heller bank id eller kör windows på sin dator. Klantigt.
     
    inact_0025, Buzz och jnsson gillar detta.
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Mobilt BankId är det enda jag använder. BankId på dator strular fruktansvärt mycket om som du skriver så stänger det ute många.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses - ja det låter ju som ett väldigt märkligt drag. De borde rimligtvis informerat långt i förväg och dessutom gjort så vid flera tillfällen. Vidare borde de samkört två metoder för att logga på åtminstone under några månader med tydlig info om att det snart är dags att byta till BankID, så att alla var med på tåget.

    Det är ju inte alla som loggar in varje månad, utan kanske bara någon gång i kvartalet eller så.
     
    Hund gillar detta.
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Sån tur att min 80+ grannfru inte har Halebop längre! Hon har vare sig dator eller internetbank (eftersom hon inte har dator...). Självklart inser jag att detta är ovanligt, men hon är nog inte ensam i sin åldersgrupp.
    Jag tror inte heller att jag är den enda som hjälper någon annan att administrera t.ex. kontantkort och då loggar in på t.ex. Halebop.
    Man skulle ju kunna tänka sig att ha två nivåer på inloggning där man på den lägre nivån kan få information men inte göra ändringar och sedan kräva högre säkerhet (BankID) för att man ska kunna ändra något.
    Lite märkligt är det också att man på Telia fortfarande kan logga in med användarnamn och lösenord. Man hade ju kunnat tro att om det vore skillnad skulle Telia ha högre säkerhet än Halebop. Men vad vet jag...
     
    bernard och Sweden2 gillar detta.
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    för mig funkade i alla fall inlogget bank-id med mitt mobila bank-id! som det står vid inlogg, starta din bank-id på den enhet där du har den installerad. alltså stöder halebop bankid oavsett vilken typ av bankid det är. enda felet som jag ser det är att de gjort en grön blobb på sidan och satt skrivit mobilt bank-id i den när de i verkligheten skulle ha skrivit bankid oavsett typ på knappen.
     
  9. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    Eller så kan halebop vara betatestet innan bankid inloggning blir praxis även hos Telia.
    Oavsett vad så finns det kunder som ej har smarta mobiler, sådana tillverkas/säljs fortfarande exempelvis DORO. För äldre personer så är det smarta systemet inte speciellt smart utformat.
    Frågan är när vi yngre blir äldre kommer klaga på samma saker som dagens äldre gör?
    Jag skulle tippa på ja.
     
    bernard gillar detta.
  10. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Valfrihet har inget med ålder att göra. Halebop kan ju naturligtvis ha fler möjligheter att logga in. Det är ju så de flesta banker har också. Om man loggar in där, med en lägre säkerhetsnivå, har man inte tillgång till allt. Liknande kunde naturligtvis Halebop gjort också.

    Att Halebop anser att man måste ha Bank-ID på hemsidan, för att kolla saldot, känns löjligt!
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  11. Adder

    Adder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Kan de inte vara så att andelen som loggar in/har ett konto är väldigt liten?
    Varför loggar merparten av kunderna in?
    Appen visar ju förbrukningarna ?

    Screenshot_20160910-223001.png
     
  12. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Det finns MASSOR av mobiler som det inte finns app till. Då MÅSTE man använda hemsidan, om man på nåt sätt vill komma i kontakt med Halebop eller kolla status på kontantkortet.

    Man loggar in för att se detaljerat saldo och förbrukning. samt för att ändra nåt kontokort eller liknande. Det är det nu många kunder som inte längre får eller kan.

    Det är inte försvarbart att plötsligt kasta ut en massa kunder, dessutom helt utan förvarning. Inte för att det hade hjälpt alla dem utan BankID, men det kanske sett lite mindre provokativt ut. Halebop tycks ju ha bestämts sig för att göra av med en massa kunder.

    Vem vet, det kanske är nästa steg mot att lägga ner kontantkort? Det har ju Telenor gjort i Danmark och nästan i Sverige också.
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  13. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Ingen ljusning för alla utslängda kunder än. Bara ihåliga uttalanden "Vi ska titta på det, men vi har inget datum"

    Väsentlig information på Mitt Halebop har varit otillgänglig sen MARS i år!!! När man nu väl kom med en ny hemsida, då var en massa kunder blockerade.

    Det går verkligen inte att lita på Halebop.
     
    Last edited by a moderator: 15 sept 2016
    bernard gillar detta.
  14. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Vet inte riktigt hur Halebop tänkte här, visst vore det smidigt att erbjuda BankID som ett alternativt sätt att logga in för dom som föredrar det. Men för alla andra då? Man måste ju kunna erbjuda något alternativ åtminstone.
     
    bernard gillar detta.
  15. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Att erbjuda BankID är naturligtvis bara bra, men jag har hittills inte hittat en enda websida som inte inte erbjuder andra metoder också.

    Jag kan t.o.m. logga in på min bank utan BankID, men då naturligtvis med begränsade befogenheter.

    Halebops tillvägagångssätt är obegriplig och definitivt kundfientligt!

    Jag gissar att detta kommer att kosta Halebop en hel del, även om det inte kommer att gå att peka på konkret. Hur många potentiella kunder som väljer annan operatör, vet man ju aldrig.
     
    bernard gillar detta.
  16. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Det har gått ytterligare en månad, och Halebop har inte lyckats lösa sina enorma problem med hemsidan och alla utslängda kunder.

    PINSAMT DÅLIGT!!!!
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är ju märkligt att de skött processen så illa. Förmodar att man gör bäst i att byta till en annan operatör som inte kräver BankID för ändamålet, framför att vänta på något som ev. aldrig kommer.

    Comviq kräver väl exempelvis bara anv/lösen för att se saldo, sätta in pengar osv? Jag brukar bara använda Comviq när jag reser för deras billiga EU-surf, men har aldrig behövt annat än e-post+lösen för att logga på appen/fylla på saldot, eller för att se återstående samtals- SMS- och datakvot.
     
    inact_0025 gillar detta.
  18. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Ja, för alla som kastats ut och vill fortsätta med kontantkort, är det väl egentligen bara Comviq Kontant och Telenor Kontant som de har att välja mellan. Telenor ser ju dessvärre ut att ha börjat nedläggningen av kontantkort, precis som Telenor redan gjort i Danmark.
     
    bernard gillar detta.
  19. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Jag hade Halebop på min mors namn då jag var under 18, som tur var så bytte jag till Vimla.. Sjukt konstigt av dem att göra såhär... Blir aldrig förvånad vad Halebop gör..
     
    inact_0025 och bernard gillar detta.
  20. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    "Telenor ser ju dessvärre ut att ha börjat nedläggningen av kontantkort, precis som Telenor redan gjort i Danmark."

    I en del länder får man inte ha ett annonymt kontantkort vet jag, ungefär av samma anledning att man inte får ha annonyma skjutvapen. :P

    F.ö. tycker jag se att Telia inte längre säljer kontantkort för mobildata, bara telefoni, och ger rabbatt om man registrerar kortet.

    Så det kan vara så att kontantkorten håller på att fasas ut, och ersättas av - vad? Billiga tidsbegränsade icke annonyma abbonemang?

    .
     
    bernard gillar detta.