Hallon vs Vimla för student

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av lannie, 23 jul 2015.

  1. lannie

    lannie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag ska byta operatör men har svårt att bestämma mig för hallon eller vimla. De abonnemang jag har kollat på är
    Hallon student liten: 60 samtal/fria sms/2 GB surf för 99 kr/månaden
    Vimla: 60 samtal/600 sms/2 GB surf för 90 kr/månaden (jag har en tipslänk)
    Erbjudanden om rabatt/gratismånader i början spelar ingen roll då redan har länkar med det till båda operatörerna.
    Jag tror inte jag kommer komma upp i över 600 sms i månaden, så det borde inte spela så stor roll.
    Fördelen med Hallon är att Danmark är inkluderat i priserna. Fördelen med Vimla är att det är lite lite billigare.
    Hur är täckningen? Vet att Hallon använder 3:s nät och att Vimla har Telenors, men vad gör det för skillnad i praktiken? Kommer röra mig i södra halvan av Sverige (inkluderat södra Norrland!)
    Någon som har erfarenheter av dessa två och kan rekommendera någon av dem?
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror att täckningsmässigt är det inte så stora skillnader. Det beror lite på vad du är ute efter. Telenor har mycket större 4G-täckning än Tre t.ex. Men om du accepterar täckning 3G eller 4G lika så går det nog ungefär på ett ut. När du pratar om så stora ytor som halva Sverige kommer det alltid att finnas vissa platser där den ena operatören har bättre täckning än den andra. Generellt är mitt intryck att Tre kanske har lite sämre täckning om man kommer ut på riktiga landet.

    Absolut bäst täckning nu verkar Telia ha som ofta serverar 4G även på små orter.

    Annars är jag väldigt nöjd Vimla-kund. Det är trevligt med en operatör där man faktiskt kan vara med och påverka saker genom att tycka till i deras forum. Och det verkar som att de lyssnar och tar till sig av förslagen. Det gör väl Vimla på ett sätt unik. Att priserna är bra är ju också välkommet. :)
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Skillnaderna är nog väldigt små generellt. Vimlas extradata gäller i ett år men är lite dyrare än Hallons. Vimla har bättre utlandspriser på data. Å andra sidan har Hallon fri roaming i danmark. Jag tror du blor nöjd med båda, men hade kört på Hallon!
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kom på en annan sak som gjorde att jag valde Vimla. När surfen tar slut kan du fortsätta att surfa med 0,1Mb/s hos Vimla. Det gör att du kanske inte måste köpa extradata utan kan klara dig månaden ut även om det går lite långsammare.

    Hos Hallon tror jag det blir tvärstopp när surfen tar slut.
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det kan nog stämma. Dock brukar den sänkta hastigheten vara oanvändbar i praktiken. Åtminstone är det så hos Comviq.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En fördel med Hallon är ju att du kan ringa mer än 60 samtal. Med Vimla verkar det som att det helt tar stopp för utgående samtal om du nått 60 stycken.

    Täckningsmässigt tror jag inte att du kommer uppleva någon skillnad. Skiljer ju sig alltid mellan olika operatörer på olika platser. Så det kan ju vara både en fördel och nackdel med båda operatörerna.
     
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Lite beroende på vad du menar med södra norrland @lannie@lannie så kanske Vimla är bättre, http://www.norrbottensaffarer.se/nyheter/fler-nyheter/de-bygger-ut-mobilnatet.

    De mesta har nämnts här i tråden men kan flika in att jag gillar Vimlas prissättning på data utomlands, enligt mig är det bland den bästa av de svenska operatörerna. 29kr för 100MB i Europa vs 2,22kr/MB hos Hallon (222kr för 100MB). Skillnaderna blir ännu större på annat håll, t.ex. Australien. Vimla 49kr för 50MB, Hallon 50kr för 1MB.

    I södra Sverige så lär väl operatörerna vara likvärdiga utomhus. Inomhus så kommer du ha betydligt bättre täckning med Vimla än Hallon då Vimla även har fallback till 2G. I Göteborg på många ställen så är det ingen service som gäller med 3/Hallon inomhus vilket gjorde att jag tröttnade på 3 och sökte mig vidare. Men det kan givetvis vara likvärdigt eller bättre med Hallon där du vistas. Enklast är väl att du bara beställer ett kort och testar, att byta är ju enkelt och kostar inget i princip.
     
    bernard gillar detta.
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Går ju att testa båda samtidigt dessutom, i princip. Beställer man Vimla i början av en månad har man det ju kostnadsfritt under den månaden. Sen kan man ju köra en länk från Hallon som ger någon fri månad. Då kan man ju bestämma sig efter att man testat också.
     
  9. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 438
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Jag körde tre innan (samma som operatör som Hallon) men bytte till Vimla och är nöjd.
    Fördelen med Vimla är om du tipsar ett par kompisar så kan du i stort sett komma ner i noll i kostnad.
     
  10. inact_0027

    inact_0027 Guest

    Idag har jag Hallon Liten och funderar på att byta till Vimla. Enda anledningen till att jag är sugen på att byta är för att jag är trött på att Hallon låser surfen vid uppnådd surfmängd. Jag vill inte köpa extradata för hutlösa 49kr/1GB som bara räcker i 30 dagar.

    Det som gjorde att jag ändå valde Hallon var för att Vimla tidigare hade en begränsning på 60sms/mån vilket jag uppnår i stort sett varje månad, men detta har man nyligen ändrat på.
     
  11. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @Stephan1@Stephan1 enda direkta nackdelen idag är att Vimla låser utgående samtal om du når upp i 60 samtal. Gör du inte detta så kör på :)

    Surfen i 0,1 Mbit fungerar bättre än förväntat faktiskt, men visst det är ju inte jättesnabbt. Skaffar du vimla nu med rätt kampanj så får du dock även 20gb extrasurf i ett år.
     
  12. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 438
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Ja fast man kan öka sina samtal till fria samtal om man skulle nå upp till 60 samtal. Tänk bara på att det gäller på en gång, så det är inte så smart att göra det i slutet av en månad.
     
  13. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Surfa i 0,1 Mbit är inte skoj, testade förut några gånger på den tiden man hade den vidriga operatören tre. Usch..
     
  14. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Tre hade väl ändå 32kbps? Iaf så hade mitt gamla abonnemang det. Vimla har ju 128kbps vilket är bra mycket snabbare och fungerar i panikfall ;)
     
    Kingson gillar detta.
  15. Bad News

    Bad News Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus One
    Har du gjort av med dina 60 samtal så kostar det bara 50kr till för att få obegränsat.
    Sen dras dom 50kr nästa månad så tar samtalen slut runt dag 20 så får du 40dagar med fria samtal för bara 50kr, drygt en krona per dag.

    Och som student borde man inte ha några problem att få med några polare och då blir det ändå billigare.

    Jag är inte student så det är lite dyrare för mig och jag betalar 50kr i månaden för 60 samtal och 3gb surf.

    Sen i jul har jag fått 5GB surf i gåva av vimla så ibland kan man dra ner surfen lite till om man vill spara pengar.
     
  16. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    När jag skrev det inlägget för nästan ett år sedan så var situationen lite annorlunda.

    Men när man gjort slut på sina 60 samtal och uppgraderar till fria samtal så kostar det upptill 50kr. Du betalar enbart för de dagarna som är kvar, så i praktiken blir det väl 2-20kr kanske.

    Nästa månad betalar du fullt pris för det abonnemanget du valt, så är lite osäker på vad du menar eller om du menar det.
     
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Uppgradering från 60/600 till fritt kostar 50 kr för en hel månad, men denmånad du byter upp betalar du för det som är kvar den månaden. En vecka kvar kostar då cirka 12 kr. Du kan redan nästa dag byta tillbaka, men bytet går inte igenom förrän nästa månad börjar.
    Så har Petter (medlemsansvarig på Vimla) förklarat det i alla fall.

    Tillägg: Ser att Crown postade medan jag skrev. ;)
     
    Crown gillar detta.
  18. Bad News

    Bad News Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus One
    Oj ett år sen, den var bara några poster upp så jag trodde den var mer aktuell :)
    Jag har aldrig uppgraderat till fria själv men en polare gjorde det för nån månad sen och då drog dom inget den månaden men hans månadskostnad blev 50kr högre nästa månad.
     
  19. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Då har något gått fel och din polare borde kontakta chatten. Han skall nämligen enbart betala för de dagarna som var kvar på månaden ;)