Handla S7 Edge i Hong Kong

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av frazer, 27 maj 2016.

  1. frazer

    frazer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Åker till Hong Kong imorgon, och min LG G3 har sett sina bättre dagar.

    Finns det någon risk med att köpa en Samsung i Hong Kong jämfört med här hemma i Sverige? Är det olika mjukvaruversioner? Går det att ändra en asiatisk S7 så att den beter sig som en europeisk?

    Jag tänkte gå till ett reko ställe, t.ex. Samsung Store. Verkar kosta runt 5300 SEK, så bra mycket bättre pris än här hemma (dessutom får man dual sim som bonus).
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om det är SM-G9350 bör den fungera fint med alla operatörer här hemma. Risken är väl att du inte har svensk garanti på telefonen, utan får gå via Samsung HK vid garantiärenden.

    Tänk dock på att Samsung har regionlås på vissa av sina telefoner. Det innebär att man måste starta telefonen med ett lokalt SIM-kort instoppat första gången man startar upp den. Därefter kan man stoppa in ett svenskt SIM-kort. I annat fall kan man eventuellt trigga ett regionlås (det hela är till för att göra gråimport besvärligare).
     
    jnsson, dannejanne och frazer gillar detta.
  3. frazer

    frazer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja det är SM-G935FD jag kikat på. Läste lite på nätet och verkar som att man måste ringa 5 min med ett lokalt sim-kort för att aktivera telefonen och sen kunna köra andra SIM-kort. Men får väl köpa ett billigt kontantkort där och ringa Kinas fröken ur i 5 min ;)
     
    Asawi, dannejanne och bernard gillar detta.
  4. frazer

    frazer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Har nu handlat en svart S7 Edge, kostade 9395 HKD, 5900 SEK mao.

    Jag frågade den mycket kunniga herren i affären (största kedjan här, "official samsung partner store") gällande regionslås, och han sa att den telefonen de säljer inte har det. Kollade även förpackningen noggrant och det satt ingen sådan klisterlapp som Samsung lagt ut bilder på med en text om regionslås. Han märkte att jag var osäker, så jag fick prova telefonen på plats innan köp med mitt svenska kort, och det fungerade utmärkt.

    Med andra ord bör det vara lugnt, så länge man köper en version som inte har regionslås? Eller kommer jag få en otrevlig överraskning när jag kommer hem?