har OnePlus Blivit hypat ?

Diskussion i 'OnePlus Allmänt' startad av Oceanic, 22 jun 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, spelkontrollerna för Spotify fungerade inte, så det var minst sagt extremt irriterande :) Det råder definitivt ingen brist på liknande exempel bland andra tillverkare.

    Jag ser inget i det du skriver som ett bra argument till varför man som konsument skall acceptera att tillverkarna inte uppdaterar sina telefoner. Ingen enhet har nog till dags dato levererats buggfri, men det är klart att urvalet blir långt större om man inte fäster någon vikt vid detta.

    Visst bör man som du säger inte bara se till specifikationsbladet, och det är ju vad vi också diskuterar ovan.

    Andra faktorer som också spelar rätt stor roll, föreställer jag mig, är garanti och servicemöjligheter/reparationskostnader.
     
    inact_0049, Ara, Albin N7 och 1 annan gillar detta.
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Skiter björnen i skogen?
    Fast hur många G6 är det som självdör?

    Sen har Oneplus "lurat" specs-köparna genom att bara slänga in en ny SoC och en massa underutnyttjat RAM... Angående 4G så slarvade och snålade man på OP3(T) och gjorde en budgetversion som bara fungerade bra i Europa och som inte stödde all 4G+ som var möjlig i Sverige. Snapdragon 821 ska stödja Cat 12 LTE men OP snålade och körde med Cat 6 som dessutom inte var komplett för svenska operatörer. Men vem visste eller brydde sig, det stod "Snapdragon 821" på specsen så folk på Swedroid köpte som galningar (trots att man med motsvarande Samsung eller Sony-modell fick högre hastigheter och stabilare uppkoppling på 4G).
    Det mesta i 7.1 är marginella ändringar och många av dessa funktioner kom inte ens till Nexus 6P eller Nexus 5X pga "begränsningar i hårdvaran"....

    Xiaomi uppdaterar fortfarande Mi3, personligen tycker jag det är lite mer imponerande...

    Edit: Man uppdaterar faktiskt Mi2/Mi2S också!
     
    Last edited: 22 jun 2017
    bernard och flipp gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Mi är utan tvekan vassa. De kommer dock få svårt att slå igenom på samma vis/bygga samma hype utan lokala ÅF-kanaler med tillhörande garanti/service.

    Att etablera sådana är inte så billigt, för då måste man plötsligt börja betala licenser/ha patentöverenskommelser i de regioner man verkar.
     
    Last edited: 22 jun 2017
    jnsson gillar detta.
  4. cobbe

    cobbe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Xiaomi ska tydligen öppna Mi Home store I Grekland.
     
    bernard gillar detta.
  5. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Håller med TechAltar i det mesta, men kan verkligen förstå argumentet angående OnePlus mjukvara, Oxygen OS verkar vara superb.

    Dock förstår jag absolut inte varför man anväder sig av modellen Emily Ratajkowski, bruden lär väl själv använda en Iphone privat? Sedan bryr sig väl inte Oneplus målgrupp (entusiaster?) om en känd modell marknadsför produkten eller inte? För målgruppen som ser upp till modellen i fråga lär väl inte köpa en mobil som nästan enbart säljs online och knappats är mainstream på samma sätt som Iphone/Samsung?
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Antagligen siktar man högre och vill inte nöja sig med att gå hem hos entusiaster och gamla fanboys.
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har nog med att göra att folk är fortfarande nojjiga att beställa saker från kina... också..
    man tror att ens paket kommer bort.. vilket sällan händer... Det var ju ännu värre förut när det var svårt att få tag på en ny.. pga av invite systemet..

    Tror många är villiga att betala lite extra om de vet att de får mkt uppdateringar men nu har det ju visat sig att 2an inte får nougat... även om alla andra tillverkare är lika dåliga så betyder det inte att det är okej.. någon måste föregå med gott exempel. Oneplus har ju visat nu att det är precis som alla andra..

    Om man är villig att kastrera kameran finns ju givetvis lineage OS man kan lägga in.så garanterar långvarigt utvecklarstöd..
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Säkerhets patchar tycker åtminstonde jag är viktigt, virus för datorer blir mindre vanliga och blir vanligare på telefoner numera..

    Men främsta skälet är att uppdateringar Förlänger livslängden på telefonen.
    Varje ny stor android version brukar också kännas som man får en ny cpu på köpet...
    så ja detta är livsviktigt.. Jag tror också Android O blir en av de bästa uppdateringarna sedan lollipop förmodlingen vilket vara en stor skillnad mot kitkat.

    Men ja Oneplus enheter är ju redan väldigt optimerade som det är så det är säkert möjligt att just för oneplus användarna de visuella skillnaderna bli mindre, men av de telefoner jag har haft hittils så har varje stor uppdatingar förlängt livslängden på en telefon 6-8 månader.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Håller med dig..det är också lite en principsak om man pungar ut stora pengar för en telefon förväntar man sig att dom inte sviker sina kunder.. mjukvaran är lika viktigt som hårdvaran så.. tillverkare ska absolut inte komman undan med dåligt mjukvaru underhåll.

    Vi android användare ska absolut inte acceptera att tillverkare efter tillverkare vänder kappan efter vinden. Vi bör ha samma krav som apple har när det gäller uppdateringar vi måste lösa fragmenteringen av android och ställa högre krav.

    Tillverkare måste hitta på ett sätt där dom kan applicera samam mjukvara på hela deras lineup, annars blir det för mkt jobb att underhålla alla modeller.

    Detta är väl lite av Androids akileshäl att mjukvaran hela tiden måste anpassas till hårdvaran, det borde ju vara mjukvaran som anpassar sig till hårdvaran likt windows/plug and play. Optimeringarna ska finnas där, och google skulle kunna tillhandahålla en version av android som funkar till alla devices och som anpassar sig och optimerar sig själv till hårdvaran när koden kompileras under installation..men vi är långt ifrån det idag, idag är det en soppa..

    Google har gjort vissa små steg för att förbättra fragmenteringen men jag hoppas att dom tar det mer seriöst i framtiden.. för detta är verkligen androids största akilleshäl jämfört med iOS, detta är verkligen ett stort försäljningsargument idag för iphone, som jag nämt tidigare..varje uppdateringar förlänger livslängden på en telefon..vilket ger en enormt mkt mer valuta för pengarna.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google håller som du säger på att "ta tjuren vid hornen". https://www.theverge.com/2017/5/12/15632552/android-o-faster-updates-project-treble-google

    Men det kommer fortfarande finnas problem som inte riktigt går att lösa om inte operatörerna är med på tåget (de stora tillverkarna kan i dagsläget inte pusha mjukara som inte testats av operatörerna), men för tillverkarnas del underlättar Google i och med Android O, och då blir det ännu mindre anledning att acceptera långsamma OTA:s.
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag vet inte hur det var just med Mate 9 pro, men OTA uppdateringar pushas inte ut.
    Men om man väl lärt sig använda https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teammt.gmanrainy.huaweifirmwarefinder&hl=sv och installera via proxy så
    får man faktiskt tillgång till uppdateringar ganska snabbt.

    Man kanske tycker hela metoden verkar shady då man laddar ner paktet från inofficella serverar men faktum är nu att innan installation så veriferas installations paketet via internet och huaweis egna servrar för att verifiera äkheten så man kan fortfarande känna sig trygg att det är offciell mjukvara.
    Du har kanske redan provat denna metod ?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast det fungerar väl inte för Mate 9 Pro med EMUI 5.x? Tror bara du får authentication error via proxy. Jag fick det inte att fungera senast jag testade, men det var rätt länge sedan.

     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja Som sagt project treble är ett litet steg i rätt riktning men.. det är fortfarande mkt upp till tillverkarna att göra "rätt" för sig.... Sedan är det största problemet google själva när deras egna telefoner har allt annat än tillfredställande support... 6p tex.. och pixel kommer ju inte få uppdateringar hur länge som helst dom garneterar ju 2 år, så här har vi kanske det största problemet att google själva inte föregår med gott exempel, då visar som för alla andra tillverkare att det är okej att skita i mjukvaru uppdateringar.
     
    inact_0049 gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det finns lite trix för att gå runt det där jag fick som sagt liknande problem med mate 8 nyligen, trixet var då att koppla bort från wifi och deras dns och sedan gå in appen igen och registera ditt ip för uppdatering.. sedan kör uppdateringen igen (som redan är 100% i uppdateringar appen), att koppla ner till 4g och starta om telefonen ska också hjälpa för vissa.. men allt hänger på att ditt IMEI är grönlistat vilket man också kan se i FF appen..
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Bra att veta, fast frågan är hur sköter de de andra telefonerna ?
    Mi Mix vill minnas att dom tex varit dåliga med mi mix.
     
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Visst är OnePlus lite hypat. Men de har ju gjort ett bra jobb med PR och sånt. Sen att The Verge och andra journalister sväljer snacket om att de är ett så litet företag med begränsade resurser är väl en annan sak.
    Sen har de ju Qualcomm processorer som supportar sina chips väldigt bra.

    Många av de mindre Kinesiska tillverkarna har ju MediaTek. Läste nånstans att de inte har släppt koder för tillverkare så de kan uppgradera MediaTek Helio X20, X25, X27 etc. .till android 7.0 vilket är en förklaring till varför dessa enheter är kvar i version 6.0

    Däremot supportar de av nån anledning sin Helio P serie mycket bättre. Skärper inte MediaTek till sig på det här tror jag de tappar förtroendet bland tillverkare.
    (Och i värsta fall försvinner helt)

    Frågan är om nån fabrikant ens vågar hoppa på MediaTek Helio X30?

    Jag tror dock att prismässigt är OnePlus nära smärtgränsen med sina priser de ligger väldigt nära LG G6 med sin OnePlus 5.
     
    Last edited: 23 jun 2017
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Xiaomi gör inte bara sämre mobiler (byggkvalitén är mycket bristfällig, flaggskeppet Mi MIX har många brister och så vidare), de har dessutom långt sämre mjukvara och är bedrövliga vad gäller uppdateringar. Xiaomi är inte en tillverkare som jag rekommenderar i dagsläget.
     
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    TechAltar har alltid goda argument och han har helt rätt. OnePlus är inte särskilt intressanta längre, nåväl, de var kul ett tag. Nu ska jag leta nya roligare tillverkare, Maze verkar kul! :cool:
     
    Oceanic gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Xiaomi är mycket bra vad gäller uppdateringar. En bra tumregel är ett tänka helt tvärtom när det gäller dina rekommendationer. D v s Doogee är dåligt och Xiaomi är bra. ;)
     
    Psicosis, Timpppa, Seamless och 2 andra gillar detta.
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hellre Xiaomi än opålitliga källarföretaget DOOGEE som ständigt ljuger i specifikationer.
     
    katho, tpalsson och flipp gillar detta.