Problem: Hard bricked

Diskussion i 'Xperia Z - ROM-filer och utveckling' startad av Edvin-89, 7 jul 2013.

  1. Edvin-89

    Edvin-89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej, söker ingen tröst eller medlidande på något vis med denna tråd, vill bara dela med mig av erfarenheter.
    Har lyckats få min Xperia Z hard bricked när jag skulle göra en backup, telefonen var rootad och hade DualRecovery med låst bootloader sedan några dagar tidigare och telefonen fungerade utan problem, men under backupen så laggade programmet/datorn/telefonen ihop och jag startade om dator och telefon var av på telefonen inte startade, inte alls = helt död.
    Har provat allt som jag kunnat hitta på XDA och diverse andra sidor men det enda jag liv jag lyckas få ifrån telefonen är..
    1. När jag ansluter laddaren så blinkar röd LED, hur länge den än får ladda (över 20 timmar)
    2. När jag ansluter den till datorn så blinkar röd LED och jag får ett anslutnings ljud (ni vet nog alla vad jag menar) sedan efter ett tag så ljuder frånkopplingsljudet (som ni också säkert vet vad jag menar) och så ansluts den igen och frånkopplas, så håller den på kontinuerligt.
    Inga program som tex Sony Update Service, Sony PC Companion eller Flashtool hittar telefonen.

    Har pratat med butiken jag köpte telefonen ifrån och dom ska skicka en returfraktsedel så dom kan lämna den för reparation. Vad tror ni angående garanti, tror ni att dom fixar/byter ut den utan kostnad eller att jag måste betala reparation eller eventuellt behöva köpa en helt ny?

    Mvh
    Edvin.
     
  2. luttman

    luttman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER


    Det beror lite på hur Hardbrickad den är, tex får dom inget svar från den när dom frågar telefonen om status och inte får loggfilen så kan dom inte fastställa att det är användarfel, dom måste bevisa att det är användarfel för att du ska få betala,

    Tips från coachen, Spela DUM! dui vet inget om telefoner den bara "dog"
     
  3. Edvin-89

    Edvin-89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo hade ju inte direkt tänkt skryta med att jag rootat mm, utan bara att den dog under backupen. Förhoppningsvis kan kan jag skicka in den på tisdag så får vi se vad dom säger :)
     
  4. glade

    glade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xperia 5Z

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5Z
    Kanske detta problem du fått?

    http://www.gottabemobile.com/2013/03/21/sony-promises-fix-for-xperia-z-bricking-issue/

    /Glade




     
  5. Edvin-89

    Edvin-89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det problemet som dom skriver om måste väl blivit fixat efter uppdateringen till 4.2, har för mig det kom en liten uppdatering till detta problem ganska snart efter att telefonen släppts på marknaden.
    Sannolikheten till att det skulle vara den buggen är liten, men om det nu kan vara så, så får vi nog aldrig veta det ;)

    Telefonen är iaf idag inlämnad till mitt postombud och skickas iväg imorgon, så vår vi väl se om några dagar vad dom säger :)
     
  6. glade

    glade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xperia 5Z

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5Z
    Synd du hade skickat in telefonen.
    Råkade ut för samma problem,med blinkande röd led.

    Flashtool hittar den inte, men lägger du en in flashfil i Flashtool,
    och sedan startar Flashtool, så hittar den telefonen och flashar den.
    Så är telefonen ok igen.

    Hör av dig när du får tillbaka telefonen.

    /G


     
  7. Edvin-89

    Edvin-89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Förstod inte riktigt vad du menade där med (men lägger du en in flashfil i Flashtool) men antar att det ska stå "men lägger du in en flashfil i Flashtool".
    Det jag gjorde när jag startat Flashtool var att klicka på Flash device sedan flashmode, väl där så valde jag den firmwaren som skulle in (en stock såklart) och så började den leta efter telefonen, den hittar den, det händer inget, sedan kommer det upp en ruta där det står att man ska koppla ur telefonen, sätta i den igen och hålla in någon knapp, (kommer inte ihåg just nu vilken, men provade alla) telefonen kopplas in och flashtool hittar den, händer inget, får ett felmeddelande, telefonen kopplas ifrån. Kommer inte ihåg exakt nu för det var ju ett tag sedan :P men jag har iaf provat alla kombinationer man kan tänka sig, följt en massa guider, och resultatet blir det samma. Ett av dom stora problemen skulle jag tro var att telefonen hela tiden anslöts och kopplades ifrån hela tiden, hur jag än gjorde.

    Nu blev det mycket text ^^
    Har iaf skickat ett mail till butiken jag köpte den och frågat om man kan få någon status på hur det går för CR Service som har telefonen nu. Så får vi se :)
     
  8. Edvin-89

    Edvin-89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fick ett svar på det mail jag skickade igår.
    Hej!

    Utifrån vad jag kan se har verkstan den 10/7 skickat telefonen vidare till en extern verkstad.
    Tyvärr kan det då nog dröja minst en vecka till innan den är klar.

    Så det var lite surt, undra vad det är för fel, då dom inte kunde fixa på första verkstaden :ehm:
     
  9. glade

    glade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xperia 5Z

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5Z
    Vet jag hade lite stök med det också, att den anslöt och kopplade ifrån.

    Men normalt när den hittat telefonen, och sedan säger koppla ur den.
    Ska den stängas av, sedan tryck ner volum nere samtidigt som man ansluter
    usb kabel, då tankas filen ner till telefonen.

    Vet jag fick hålla inne power knapp samtidigt volum upp i flera sekunder,
    så man känner den vibrerar 3 ggr, då är den helt avstängd.

    Sedan funka det med ansluta usb kabeln.

    Är ju semester tider, får du vänta länge, be få tillbaka telefonen.

    Du borde få igång telefonen med Flashtool.
    /G





     
  10. Edvin-89

    Edvin-89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det var också ett av problemen jag hade, höll jag inne power plus volym upp så hände det ingenting, inte ens efter 2 minuter, testade många gånger vid olika tillfällen med olika lång tid, men fick aldrig några vibrationer.
     
  11. Edvin-89

    Edvin-89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Då har man fått tillbaka telefonen igen, det blev ett mainboard byte. Men är långt ifrån nöjd, det känns som att dom inte fått ihop telefonen ordentligt då man böjer/klämmer lite på den så knakar/klickar som plast mugg.
    Det andra felet är att när man klämmer lite på ena sidan så blir det missvisningar i skärmen, lika som när man trycker hårt på en LCD skärm, blir så på flera ställen, även om man trycker/knappar på skärmen. Vilket är sjukt irriterande för så var det inte innan, och känns inte som att det ska vara så på en telefon man köpt för 6000 :(
    Så ska ringa till butiken jag köpte telefonen hos så fort de öppnar och se hur vi gör, vill inte lämna in på lagning igen för jag har ingen lust att vara utan telefonen något mer, plus att jag behöver den.
     
  12. Edvin-89

    Edvin-89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Så efter att ha pratat med butiken så ska telefonen skickas in på reparation/service IGEN vilket gör mig lite frustrerad då det betyder att jag kommer vara utan telefonen igen ytterligare två veckor :(
     
  13. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Får du ingen lånetelefon då?
     
  14. Edvin-89

    Edvin-89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nope, och jag antar att det är för att jag köpt den online, tror inte butikerna skickar en lånetelefon. Men kan ju ha fel.
     
  15. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Är det själva telefonen du behöver så kan du ju köpa någon billig skittelefon för 99 på NetOnNet, eller ZTE Blade III på maxi med 12 mån spotify premium och 1 års surf med telia (1 GB/mån som man kan använda i en surfplatta till exempel) för 1199! http://www.icamaxihemochfritid.se/mobiltelefon-zte-blade-iii-black-p-17125-c-657.aspx
     
  16. Edvin-89

    Edvin-89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo så skulle jag kunna göra, men känner mig inte speciellt motiverad till att lägga ut tusen kronor för att få ha en smartphone i två veckor, känns inte ekonomiskt värt. Dessutom är det ju telefonen jag köpt som jag vill ha ;)
     
  17. Edvin-89

    Edvin-89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    En liten uppdatering.
    Skickade in telefonen igen som sagt, det var den 23 juli och kom fram till mottagaren CR Service i Arlöv den 24 juli, som samma dag skickade vidare telefonen till Telecare Service som har beställt reservdelar som ännu inte kommit, men som borde dyka upp denna vecka enligt henne jag pratade med, hon skulle kontakta leverantören och sedan skicka svar samt lite information till mig.
    Nu blir man lite fundersam på hur mycket som är kvar av den ursprungliga telefonen efter alla dessa ingrepp och hur det påverkar kvalitén (eller hur jag ska uttrycka mig) på telefonen. Eftersom resultatet efter första reparationen bliv så väldigt dåligt så känns det inte alls tryckt/säkert att telefonen kommer ha samma gedigna kvalitet som när den var ny, och jag kommer definitivt inte känna mig trygg med vattentåligheten, även om mitt bakstycke sitter som det ska och inte lossnar som det är för andra :(

    Utöver detta måste jag säga att jag blev positivt överraskad av både CR Service och Telecare Service support då dom var väldigt trevliga och hjälpsamma :)
     
  18. Tatsumi

    Tatsumi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har liknande problem

    Tänkte först berätta vad jag gjorde för att hamna där jag är just nu.
    Steg 1: http://androidteen.com/sony-xperia-z-install-clockworkmod-cwm-recovery-with-locked-bootloader/
    Gick finfint.
    Dock så märkte jag att efter att jag inte lyckades komma in i CWM efter första booten hur jag än gjorde. Så det är här ungefär jag gör min tabbe.
    Jag kör om scriptet som installerar cwm för då lyckas jag faktiskt komma in dit. Jag flashar CM10 och gapps, kör whipe cache och dalvik och efter det bootar. Här tar det stop. Röd lampa blinkar. Jag får vibrationer när jag håller in power. Jag får andra vibrationer när jag håller in vol upp eller ner. Jag lyckas koppla in den i datorn då jag hör att den låter till och får då ett blått fast sken ist för rött som innan.
    Därefter försöker jag flasha genom Fastboot utan framgång. "waiting for device". Nån som känner till felet?
     
  19. Edvin-89

    Edvin-89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan tipsa om denna sidan http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2229250
    Hoppas det löser sig för dig :)
     
    Tatsumi gillar detta.
  20. Tatsumi

    Tatsumi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack, ska kika på det efter jobbet. Såg även att jag eventuellt om jag nu lyckas få kontakt med telefonen med fastboot att försöka flasha tillbaka till sonys ordinarie rom.