Hårdvaruproblem efter skärmbyte

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av android123, 24 nov 2017.

  1. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Skärmen sprack på min G4 i somras. Fick tips om att laga den i en liten butik i stan. Tyvärr kom den tillbaka med en massa problem. Inget ljud kom ur hörluren, LED lampan sitter konstigt och lyser ofta i olika färger samtidigt, läderbakluckan var trasig, täckningen är kass (noll på landet och under plåttak samt källare) och mikrofonen är dålig eller så är det täckningen som spökar eftersom personer jag pratar med klagar på att ljudet glappar och hackar. Bytet tog 20 minuter kanske och det var slarvigt.

    Gick tillbaka samma dag och han gjorde något med hörluren så att ljud kom tillbaka men snart efter det började ljudet försvinna. Ibland behöver jag knacka hårt på hörluren för att funka. Fick även en annan baklucka.
    Medans jag hann upptäcka de andra problemen så lovade jag mig själv att aldrig återgå till den där butiken trots 3 månaders garantin jag har rätt till.

    Frågan är: Har ni tips på vad jag kan göra hemifrån med skruvmejsel eller annat OM något finns att göra? Jag tror att det är hårdvaruproblem och han verkar ha "rört om" i mobilen när skärmen byttes ut. Mobilen är 2 år gammal men funkade bra innan allt detta (förutom bootloop problemet men fick det åtgärdat hos LG på garantin).
    Tacksam för alla seriösa svar :)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Låter som ett riktigt hafsjobb! Trist att du råkat ut för detta. I regel är det bäst att använda tillverkarens egna servicecenter även om det kan kosta lite mer och ta längre tid. Det blir i alla fall ordentligt gjort då och med originaldelar.

    Det kan vara svårt att lösa ditt problem eftersom reparatören verkar ha ställt till det rejält, men det finns guider på YouTube för hur du tar isär telefonen. Jag föreslår att du letar fram en bra sådan video och jämför sedan din telefon med den i videon. Han kan ha flyttat på antennen, mosat den eller något annat som påverkar täckningen. Varning utfärdas dock för att det är rätt pilligt :)

    Du kommer även behöva ha bra verktyg för ändamålet: https://www.kjell.com/se/sortiment/...gspaket-for-mobil-dator-och-spelkonsol-p95273
     
  3. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    kan vara så att du har fått fel skärm monterad,, en polare hade oxå råkat ut för något liknande på sin honor 8
    efter ännu ett skärmbyte(jag köpte ny skärm här på Swedroid) så funkade allt igen
     
  4. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Tack för svaret! Jo jag är alltid noga och rädd om min saker och som regel råkar man ut för sånt då ;) Fast LG ville ha 2000-2500kr(mer än mobilen är värd idag). Denna pajas tog 1000kr. Ska kika på det. Han fattade inte något enkelt som att INTE skriva på Första skruven hårt. Utan man tar Alla successivt. Typ träslöjd årskurs 4 hahaha...påminde honom om den fakatan han bara tittade med döda ögon.

    Hittade denna på rean. Kanske duger. Får jämföra med video:
    https://www.teknikdelar.se/verktyg/iphone-ipod-psp-verktygskit/
     
  5. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Tack för svaret!
    Omöjligt för skärmen på G4 sitter fast med hela framstycket och sidorna så den skulle inte ens sitta om så var fallet
     
  6. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    menar att det finns ett antal olika G4 modeller för olika marknader

    din skärm va kaske för den asiatiska marknaden!?!?
     
  7. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jaha. Vet inte den kom från eparts de är i Europa om jag minns rätt
     
  8. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    dom kan ändå ha fått tag på "fel "skärm
     
  9. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER


    UPPDATERING:
    Detta är förhoppningsvis hjälp för alla med liknande problem men LG G4 är lätt att demontera o laga själv men lycka till om du har en HTC t.ex. :P

    Följde videon
    View: https://www.youtube.com/watch?v=jvRMAqVUrjA&t=305s

    Demonterade mobilen med plektrum, skruv och monterade på nytt. Vet ej var antennen ligger *noob* men såg till att trycka in alla delar rätt på plats och rensa eventuellt damm. Särskilt hörluren däruppe.

    Satte ihop mobilen utan att sätta i (de 11) skruvarna för att testa täckningen först. Gick ner i källaren och plötsligt kunde jag åter igen strömma 1080p och samtal gick bättre. Jag både hördes och hörde bättre. Satte i skruvarna och då blev det lite sämre täckning....som om skruvarna pressade något. Vet att det låter orimligt i teorin men i praktiken var det så nu. Kom ihåg att mobilen är ca 25månader gammal också. Så jag kör utan skruvarna nu, så länge jag inte tappar mobilen från balkongen så borde allt sitta på plats. Täckningen är ändå ganska ostabil. I källaren går strecken från 5 till 0 på 1s ibland men hellre än ingenting. Ljudkvalitén beror såklart också på vilken operatör den som ringer mig har. 3 lät sämre än Tele2 t.ex. (jag har budget Vimla och man får vad man betalar för...)

    Hörluren började skramla igen dagen efter så jag tror det är något glapp mellan dess kontakt och kortet. Får kika på den sen. Tack för tipsen :)