Hello Operator - Hantera mobil växel

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av uncoloured, 25 mar 2011.

  1. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Då får den som vill gärna testa Hello Operator 1.0 RC1. Får jag klartecken från några st så lägger jag upp den på Market sen.

    EDIT: Länk borttagen, se första inlägget för Market-länk.
     
    Last edited: 16 maj 2011
  2. MEE

    MEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har testat RC1 utan att stöta pä nägra problem.
    Trevligt att kunna lägga till egna hänvisningar.
    Ser fram emot marketsläppet.
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Laddade också ner den för en stund sen. Har klickat mig genom
    appen och nu har du nog hittat rätt känns det som.

    Riktigt snygg och funktionell har den blivit,grymt bra att kunna lägga till
    nya ikoner.

    Den verkar utan tvekan vara redo för Market nu !
     
  4. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Klockrent! Kul att det funkar bra. Jag har två smågrejer kvar innan dess bara, men det går nog rätt snabbt. Standardspråk kommer nu bli engelska, så det kommer vara språket i interfacet om man inte har telefonen på svenska.

    Sen hittade jag en liten bug som gör att man får klicka rätt många gånger på "Move up" om man lägger till en ny ikon innan det händer något.. :teeth:

    Hur f-n översätter man hänvisning? :) "DND/Do Not Disturb" får det bli tills vidare. Kan ni något annat relevant (typ nordiskt) språk så får ni gärna hjälpa till med översättning av GUI.
     
    Last edited: 12 maj 2011
  5. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det tog lite längre tid än jag räknat med naturligtvis, men nu ligger appen äntligen på Market! Jag hoppade över RC3 och la upp fixarna direkt istället ;)

    Stort tack för era kommentarer och tester! Tack vare er kommer appen bara bli bättre och bättre :)

    Se första inlägget för detaljer; Market-länk för telefonen och för datorn.
     
  6. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Liten uppdatering släppt. Återkom gärna med kommentarer om hur det funkar, och lägg en röst på Market! :)

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
    Last edited: 15 maj 2011
  7. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Överväger att titta lite på andra växelfunktioner integrerade i appen, t.ex. att visa en fråga om man vill dölja sitt nummer vid utgående samtal. Är en sån grej intressant eller räcker det med de appar som redan finns för ändamålet?
     
  8. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Kan du inte göra så att den fungerar med Telia? Eller Halebop?
     
  9. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Den fungerar med Telia Centrex samt Telia Jobbmobil, samt andra varianter beroende på hur man konfigurerar den :)

    Länka gärna dokumentationen för din tjänst så kan jag hjälpa dig. Appen är alltså ett verktyg för att hantera mobila växlar - har du ingen sån tjänst så är appen inte särskilt användbar... :teeth:
     
  10. plåtis21

    plåtis21 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Logga in/ut

    Hej! Tack för en kanonapp! Jag undrar om det är möjligt för den att visa om man är in eller utloggad ur en svarsgrupp? Jag har Telia jobbmobil växel. Som det är nu måste man ringa om man är osäker...
     
  11. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hej och tack själv!

    Frågan har tagits upp tidigare och det är något jag kommer fixa i en kommande version. Har väldigt mycket att göra den här veckan men ska fixa detta så fort som möjligt.
     
  12. JsN

    JsN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ang annan växel...

    Hej uncolored, och tack för ett fantastiskt initiativ! :)

    Vi har på jobbet en annan telia växel som heter Trio (ska vara ganska vanligt på större företag) och skulle bli mycket glad om det går att fixa en inställning för den också!

    Mina "koder" ser ut som följer:
    Hänvisningsnr: 994

    Orsak Kod Beskrivning
    Lunch 0# Åter 1 tim
    Gått för dagen 1# Åter imorgon
    Tjänsteärende 2*TTMM# Åter kl. TTMM
    Sammanträde 3*TTMM# Åter kl TTMM
    Tjänsteresa 4*MMDD# Åter den MMDD
    Deltid 5*MMDD# Åter den MMDD
    Semester 6*MMDD# Åter den MMDD
    Tjänsteledig 7*MMDD# Åter kl MMDD
    Tillfälligt Ute 8# Åter 30min
    Sjuk 9# Sjukanmäld tillsvidare

    Avbeställning 994p#


    Samtalsgrupp:
    66091p1 Inkopplad
    66091p2 Urkopplad
    66091p3 Kolla status


    Tack på förhand!
    Glöm inte att börja ta betalt för ditt jobb också... :money:
     
  13. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tjena och tack själv för att du använder och testar den :) Ang. Trio så är det fler än du som efterfrågat inställningar. Det är dock troligt att det finns ungefär lika många Trio-konfigurationer som företag, så en specifik Trio-mall känns inte helt rätt. Till en kommande release har jag tänkt att lösa detta på annat sätt. Det kommer troligen bli så att du konfigurerar din app som du vill ha den och kan sedan dela med dig av inställningarna till andra.

    Som sagt har jag rätt mycket andra uppgifter just för tillfället, så jag hinner inte med så mycket jobb med detta. Men det kommer!

    Du kan få mitt kontonr eller PG så är det bara att börja skyffla in stålar... ;) Då kanske det blir en Trio-mall ändå :teeth:
     
  14. Kalle

    Kalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej uncoloured,
    jag har ingen växel kopplad till min mobil men använder ibland
    hänvisningar mm ändå. Måste då slå in koderna för hand. Kan jag inte bara ändra
    koderna i Hello operator under hänvisningskod till vanliga koder med typ *21*telnummer#?
     
  15. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tjena! Självklart kan du göra det. Är det vidarekoppling du menar, dvs. att du vill vidarekoppla inkommande samtal till ett annat nr? Jag tänkte att det ska komma ett dedikerat gränssnitt för det i någon kommande version.

    Men absolut, du kan använda appen för detta i befintlig version. Antingen genom att lägga upp svarsgrupper eller hänvisningsikoner. Du bör nog stänga av notifieringsikonen eftersom den kommer försvinna 23:59 i det här fallet.
     
  16. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Detta verkar ju vara en riktigt grym app, dock är jag nog trög för jag begriper inte hur jag ska lyckas ställa in den:o
    Hittar ingen info om hur man anpassar appen, en lite hjälp sektion kanske kan dyka upp i framtiden?

    Vi har telenor på firman, varje mobil har ett fastnätsummer och ett mobilnummer.
    Just nu har jag semester, så jag la in semesterhänvisning, men då hänvisas även samtalen till mobilnumret o_O

    Sedan begriper jag inte heller hur jag loggar av/på på vår teleslinga/växelnummer eller vad det kallas.
    När vi gör det manuellt så ringer vi 822#
     
  17. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hej! Det stämmer, detta är en riktigt grym app.. ;) Som du redan noterat är den dock inte helt intuitiv så det kan vara lite knepigt att få till allt. Jag kommer försöka få till någon hjälpsektion och startup-guide i kommande releaser, bland annat. Fram till dess hjälper jag gärna till!

    Jag antar att du måste ange någon speciell parameter när du ringer växeln för att ange om det ska gälla bara fastnätsnret eller bägge? Möjligtvis att det är något du måste ställa in själv i växeln? Jag vet tyvärr inte riktigt hur Telenors växel fungerar.

    Om jag förstår dig rätt räcker det med att du lägger upp en svarsgrupp med valfritt namn, "822#" som inloggningsnr och ingenting som utloggningsnr (då använder den inloggningsnr för in/utloggning).
     
  18. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag är inte så haj på telenor heller:o, och nu har jag semester så jag har ingen info om vårt system här, men jag ska försöka förklara hur vi använder det och hoppas att det hjälper...

    Alla företagets telefoner är mobiltelefoner som har ett fastnätsnummer och ett mobilnummer (även växel/reception)
    Mobilnumren är vad vi använder privat, det är endast fastnätsnr som kommuniceras utåt till kunder och visas i nr.presentatörer.

    Alltså alla hänvisningar vi gör ska bara gälla fastnätsnumret, aldrig mobilnumret.
    Eg. använder vi bara två funktioner/hänvisningar;
    Antingen kopplar jag upp/av mig på vår "slinga" så jag kan ta emot inkommande samtal till företagets växelnummer. Om någon ringer på en kollegas direktnr, och kollegan inte svarar så hamnar även det samtalet i slingan.
    Sedan så är det ens egna (direktnr) fastnätsnummer som kopplas till/från telesvar beroende på om jag är tillgänglig eller ej.

    Minns jag kommandona rätt så för att koppla i eller ur slingan så var det "822#"
    Till telesvar så var det för på "823p5" och för av "823p4"

    Hoppas du blev något klokare på vad jag menar.

    Edit:

    Lite konkreta frågor på några av inställningarna, om du kanske kan förklara dem lite?

    Sektionskod?
    ID referens för avaktiveringar?
     
    Last edited: 22 jul 2011
  19. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Stort tack till alla som använder och rekommenderar appen till andra, fler än 1000 nedladdningar på Market vilket är riktigt kul! Till slutet av sommaren hoppas jag hinna släppa en större uppdatering som täcker upp för de flesta kända behov som finns just nu. T.ex. bättre stöd för olika typer av hänvisningar som inte funkar så bra idag och möjligheten att "dela med sig" av inställningar och mallar till andra användare/kollegor.

    Fortsatt trevlig sommar!

    @PsychoCheF:
    Jag tolkar det som att du bara behöver två ikoner; en för att aktivera telesvar/hänvisning och en för att avaktivera hänvisningen. Det enklaste i ditt fall är nog att helt enkelt radera alla utom två ikoner och sätta "uppringningsregel" på dem till "823p5" resp. "823p4". Sen lägger du bara till en Samtalsgrupp med "822#" som inloggningsnr. Notera att den befintliga versionen av appen inte är helt optimal för dig, den funkar inte så bra med pågående hänvisningar utan angivet datum - t.ex. när du kopplar på telesvar ett par dagar. Appen kommer tro att hänvisningen slutar gälla vid midnatt och ikonen kommer försvinna.

    Växelnr, paustecken och sektionskod är bara lite variabler som man kan använda i uppringningsregeln för en hänvisning. Enda anledningen till att de finns är om man t.ex. vill använda Centrex-mallen men man skulle behöva ändra *23* i numret till *35*, då kan man göra det genom att ändra variabeln sektionskod på ett enda ställe.

    "ID-referens för avaktiveringar" anger vilken ikon som avaktiverar alla hänvisningar. Det är bara för att appen ska veta att den ska ta bort statusikonen :)
     
  20. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar, dock blir det inte riktigt bra.

    Jag har lagt till en ny aktivitet för att koppla fastnätsnumret till telesvar enligt följande:
    Varaktighet: 0
    Hänvisningskod: *tomt*
    Uppringningsregel: 880%p4

    Problemet är att %p försvinner, så när appen ringer står det 8804 :(

    När jag försöker logga in/ur på svarsgruppen kommer ett meddelande: USSD kod körs.
    Sedan kommer:
    Anslutningsproblem eller ogiltlig MMI-kod.


    BTW, om man lämnar fältet för hänvisningskod tomt så krashar appen när man sparar.

    Går det att lösa så appen inte glömmer bort en hänvisning vid midnatt?
     
    Last edited: 4 aug 2011