Recension: Hemlarm-AG-Security Wifi GSM alarm system DP-X8

Diskussion i 'Off Topic' startad av chraist, 12 jan 2016.

  1. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hemlarm-AG-Security Wifi GSM alarm system DP-X8

    Okej nu har jag precis fått ordning på allt. Appen man ska använda för att konfigurera fick jag en uppdatering kort efter jag installerade den (från 1.1 till 1.1.1). Den nya uppdateringen kraschar konstant så jag fick ge mig ut och leta efter en äldre version, 1.1. Länkar kommer längre ner.

    UPPDATERING version 1.1.2 verkar ha löst problemet för mig.

    Men efter många om och men är allt installerat och fungera som det ska förutom den medföljande extra trådlösa sirenen vilket jag inte får igång med huvudenheten. Jag har mailat inköpsstället och frågat efter en manual då det inte finns någon till denna.

    Tidsåtgång; Vid fabriks återställning!
    En kväll i lugn och ro och uppskattat till ca 4-5 timmar med att konfigurera, installera magnetkontakter, PIR rörelsesensorer och lite tester och mycket kaffepaus.

    Innehåll;
    1 st. Huvudenhet.
    5 st. Magnetkontakter.
    4 st. PIR rörelsesensorer.
    2 st. Fjärrkontroller.
    1 st. Trådlös knappsats.
    2 st. Taggar.
    1 st. Trådlös inomhussiren.
    3 st. Instruktionsböcker (Huvudenhet, appanvändning och trådlös knappsats).​


    Utöver detta beställde/köpte jag även;
    2 st. Fjärrkontroller (AD-88, inkluderar även instruktioner).
    1 st. IP-kamera (Escam QF100, instruktioner & programvara).
    1 st. Comviq kontantkort laddat med 100 kr.
    2 pack TV-/Video bevaknings skyltar (Kjell & co.)
    12 pack Kamera övervakning Larm dekaler (Kjell & co.)​

    Bra att ha;
    • Permanent penna för att märka upp / numrera givare och sensorer.
    • Penna och papper för att skriva upp vilken givare som ska monteras vart.

    Första intrycket över enheten med sensorer och givare är mycket bra. Inte allt för billigt men ändå inte helt premium så att säga. De extra kontrollerna jag även beställde (AD-88) håller en mycket hög kvalitet och känns väldigt premium. Så köp till dessa istället för de medföljande då de även är betydligt mindre och har en bättre ”tyngd” i handen.

    Instruktionerna som följer med är av det enklare slaget men innehåller ändå det viktiga för att komma igång. Mitt larm var konfigurerat från början där magnetkontakter och PIR sensorerna var inlagda. I och med den trådlösa sirenen inte fungerade tog jag och gjorde en farbriksåterställning och konfigurerade upp allt på egen hand. Jag började med att stoppa i SIM-kortet och stoppa i strömmen. Installerade appen. Därefter följer man manualen för appen och registrerar ett konto (E-mail) och lägger till sin huvudenhet och binder (bond) denna till ditt konto via Wifi. Så nu har vi kontakt med huvudenheten och kan börja med inställningar. Notera att jag har märkt att man ska använda bakåtpilen i appen och inte den vanliga bakåtknappen på telefonen. Gör man det senare har appen en förmåga att antingen tappa kontakten eller krascha. Kan notera att jag har fryst appen med Titanium Backup då den inte används längre nu när man konfigurerat allt. Så med andra ord förlitar jag mig på sms från enheten för tillfället. Men notiserna från appen kommer 1-2 sekunder snabbare än sms om man väljer att använda den.

    Screenshot_20160111-161810.png

    Installation vid fabriks återställning eller extra tillbehör som fjärrkontroller;
    Jag fortsatte med att lägga till fjärrkontrollerna och det gör man under inställningar (kugghjulet) / Zone attribute / remotes. Tryck på Knappen enroll och vänta på att huvudenheten blippar till och lyser upp. Nu trycker du på lås och sen låsupp om jag inte minns helt fel. Nu blippar huvudenheten två gånger för att bekräfta att det har lyckats att lägga till fjärrkontrollen. Likaså kommer det upp ett meddelande i appen att ”Enroll Success”. Här kan det även ha varit att man skulle trycka på ”Larma på hemma” och sen larma av. Minnet sviker lite men det är bara att testa vilket som fungerar.

    Samma procedur är det med resten av fjärrkontrollerna, magnetkontakterna och PIR sensorerna. Alltså välj zone attribute och döp gärna om den för den aktiva givaren till t.ex. Ytterdorr.

    Glöm inte bocka för ”Alarm delay” under t.ex. ytterdörr så man har en chans att larma av när man låser upp och öppnar för att sedan hinna till knappsatsen. Detta var något jag missade i början och var mer eller mindre beredd att skicka tillbaka då jag valt tid för delay under ”Delay settings” tidigare.

    Screenshot_20160112-105122.png

    För att para knappsatsen behöver man trycka på knappen pair på huvudenhetens baksida i några sekunder då det inte finns någon meny i appen för denna. Jag misstänker att man ska göra något liknade med den trådlösa sirenen.

    Så nu har jag ett fungerande larm som jag kan sköta med knappsats, tagg, app, SMS och fjärrkontroll. IP-kameran ska gå att lägga till i larmappen men i och med jag inte använder den mer än när jag ska lämna hemmet en längre tid duger det bra att använda den medföljande appen för detta.

    Positivt
    • Enkelt att ställa in när man väl lärt sig tillvägagångssättet.
    • Prisvärt då man inte behöver ett SIM-kort.
    • Har ett läge för att larma på när man är hemma. (PIR sensorerna är då avaktiverade så man kan röra sig fritt.)
    • Kunna lämna en fjärrkontroll till eventuell husvakt/ta in posten utan att behöva lämna ut några koder.
    Negativt
    • ÅÄÖ saknas om man döper t.ex. en magnetkontakt till t.ex. Ytterdörr. Här får man döpa till Ytterdorr istället.
    • Appen (v.1.1.1) som bråkade för mig men jag har sen dess fått en uppdatering som löst de flesta bekymmer jag stött på.
    • Saknar manual för den trådlösa sirenen.

    Slutkommentar;
    Känner mig än så länge helt nöjd och har bara den trådlösa sirenen att bråka med framöver. Men för 2000:- är det inte mycket att klaga över.


    Länkar;
    Wifi i-home system; https://play.google.com/store/apps/details?id=com.smartsystem.xnine

    Wifi i-home system äldre versioner; https://apkpure.com/wifi-i-home-system/com.smartsystem.xnine


    Exempel på wireless zones indelning för att fungera med delay på ytterdörren och kunna ”hemlarma” för t.ex. natten.

    Wireless zones
    09. Magnetkontakt Ytterdorr – Bocka i Enable delay under knapparna Enroll och Delete.
    10. Magnetkontakt Förrad.
    11. Magnetkontakt Altandorr.
    12. Magnetkontakt Badrumsfonster.
    13. Magnetkontakt Altanfonster.

    17. PIR MatplatsKok.
    18. PIR Vardagsrum1.
    19. PIR Vardagsrum2.
    20. PIR Overvaning.
    Screenshot_20160111-162040.png Screenshot_20160111-162047.png Screenshot_20160111-162053.png


    Ös på med frågor om det är något ni undrar!
     
    Rospigg, jhws, bernard och 3 andra gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Har även idag lagt en beställning på fyra fjärrkontroller (AD-88) till att ha i reserv för ca 200:-
     
  5. mr_tompe

    mr_tompe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Riktigt bra recension, stort tack! Återkommer säkert med frågor :)
     
    chraist gillar detta.
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Upptäckte precis att det även finns en logg man kan titta i. När det larmas på, av, eventuella larm och även t.ex. strömavbrott. Toppen detta [emoji106]


    Väntar fortfarande på manual till den trådlös sirenen. Dx har mottagit min ticket och har kontaktat deras leverantör. Återstår att se vad som händer.
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Fick Avin igår och hämtade ut idag. Dessa var dessutom beställda från Kina. Så helt klart nöjd med leveranstiden 14 dagar [emoji106]
     
  8. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Skriver här också!
    Har det hänt något med sirenen?
    Jag är på G att beställa, ställde även några frågor i orginaltråden om du vill kika där :)
     
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    De är besvarade [emoji6] Nej just manualen till sirenen väntar jag ännu på. Kineserna är inte de snabbaste och sen att det var ifrån en av deras underleverantörer drar kanske ut på tiden. Men ingen panik för min del.
     
    nexusS gillar detta.
  10. Krigar1

    Krigar1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vet du om det går köpa till brandvarnare och koppla in?
     
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Last edited: 29 jan 2016
    bernard gillar detta.
  12. Plazee

    Plazee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2016
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Grymt bra recension! jag har köpt samma system men dock inte löst problemet att koppla upp den mot mitt WIFI så att den ligger uppkopplad. vill inte "binda" genom QRcode, vet inte vad jag gör för fel...(gissar skit bakom knapparna)! bindar endast via larmets WIFI. Tips mottages tacksamt! just nu version 1.3 app. ?? bra eller inte? har testat med länkarna till 1.0, 1.1, 1.2 versionerna. Tack på förhand
     
    bernard gillar detta.
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tack! [emoji1] Jag gjorde en manuell sökning, har du lite serienummer på kartongen? Var en av de tre klistrade som jag använde, saknade själv qrcode på min. Kör telefonen på samma wifi dvs 2,4 GHz vid konfigurering och sen kan du byta till 5Ghz på telefonen när det är bundet.
     
    bernard gillar detta.
  14. Tripl3

    Tripl3 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2016
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    3
    Har också köpt larmet och extra siren. Fick med manual till sirenen. Bifogar bilder på den. Bra inlägg förresten!
     

    Bifogade filer:

    chraist och bernard gillar detta.
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tack, har själv glömt av denna tråden. Fick manualen via mail från dx och har faktiskt ännu inte tagit mig tid att aktivera den. Hur tycker du själv systemet fungerar?

    För min del har det varit att installera och sen bara låta det gå och bli en del av vardagen.

    Skickat från min Nexus 6
     
  16. Tripl3

    Tripl3 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2016
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    3
    Satte igång det idag, och det verkar funka. Lite fel här och där i manualen men det är ju lite standard för kina grejer. Däremot hittar jag inte under Zone attribute några zoner för fjärrar. Learn på panelen funkar och den säger tut tut när jag lägger till en fjärr, men de funkar inte.
     
  17. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    De ligger överst, samtliga kontroller enrollas under samma. Och inte separat på egen som PIR och magnetkontakter.

    uploadfromtaptalk1462976037742.png uploadfromtaptalk1462976042787.png uploadfromtaptalk1462976047572.png

    Skickat från min Nexus 6
     
  18. Tripl3

    Tripl3 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2016
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    3
    Såg det, men när jag trycker på spara efter enroll proceduren (bocken uppe till höger) så får jag alltid Setting failed. Inlärning verkar funka enligt de pip larmet ger ifrån sig men det går inte att spara.
     
  19. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nu minns tyvärr inte jag om jag tryckte på bocken eller helt enkelt bara på x.

    Syns kontrollerna under connected devices / remotes?


    Skickat från min Nexus 6
     
  20. Tripl3

    Tripl3 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2016
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja, de syns under Related devices.
    Jag skippade att trycka på bocken och då dyker de upp under devices, men funkar ändå inte.
    Jag fick inte med några fjärrar inpaketet, endast två rfid taggar. Jag köpte ett paket med kamera, extra PIR, magnetkontakter och fjärrar.
    http://eud.dx.com/product/intellige...smart-home-wireless-wi-fi-ip-camera-844398297

    Kameran och sensorerna funkar fint med larmet.