Fråga: Hjälp med flash på Xperia ZL

Diskussion i 'Xperia Z - ROM-filer och utveckling' startad av fyran_, 25 okt 2014.

  1. fyran_

    fyran_ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej mina vänner,

    sitter och försöker lista ut hur jag ska flasha min Xperia ZL efter root?

    Jag tänkte använda mig av http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2784900 för att roota min lur. Men vad gör jag efter det?

    Laddar ner en rom jag vill flasha med, lägger den på luren och startar genom att hålla inne volym ner? Förstår inte riktigt, hoppas ni orkar hjälpa mig.

    Tack!
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    jag är ingen användare av sony ericsson produkter men alla androids följer samma mönster.

    Man låser upp sin bootloader.

    sen rootar man, eller flashar in en ny rom.

    På de flesta enheter flashar man en ny rom från enhetens recovery. Recoveryt i originalskick kan i 99 fall av 100 inte utföra det. Så steg 1 brukar alltid vara att flasha ett recovery som är kapabelt att göra det. Sedan lägger man den rom man vill installera på enheten. Startar i recoveryläge och väljer install.

    Nu är ju inte detta specifika instruktioner för din enhet men det övergripande tänket bör vara 100%.

    Lycka till :)
     
  3. fyran_

    fyran_ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Så, om jag rootar, så behöver jag inte flasha ett recovery? Då går det att flasha in en ny rom?
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Du behöver installera ett recovery som i sin tur är kapabelt att installera en Rom. Root behöver du inte göra för att flasha rom:ar.

    // mobilt
     
  5. fyran_

    fyran_ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Förstår absolut ingenting.

    Var finns vinningen i att jag rootar min lur då? Och hur installerar jag ett recovery som är kapabelt att installera en rom?
     
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Enkelt sagt är Root samma som en administratör på en windowsburk. Root är bara relevant när operativsystemet är igång. Om du ominstallerar Windows initierar du det när Windows är avstängt, alltså behöver du inte vara administratör för att ominstallera hela datorn. Samma sak med din telefon. Root är irrelevant om du ska ominstallera operativet, det är bara din behörighetsnivå när Android är bootat och igång.

    För att ominstallera ditt operativsystem på telefonen så kan det inte vara startat. Du gör det från recovery vilket är ett litet operativ vid sidan om som sköter backups, ominstallationer och återställningar. Om du har Root eller ej spelar ingen roll eftersom Android OS är avstängt och ligger dött på disken.

    // mobilt