Hjälp med root bl.a......

Diskussion i 'Xperia neo' startad av Beast, 21 jul 2012.

  1. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag vill roota min neo och ta bort en massa skit som är inlagt,och jag vill utöka minnet till 420mb.
    Jag vill fortsätta och köra 2.3.4,åtminstone ett tag till eftersom många verkar ha problem med den senaste versionen.

    Jag har 4.0.2.A.0.62 versionen.


    Kan någon beskriva på svenska hur man gör,utan massa flashiga ord? :cool:
     
  2. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Hijackar lite.

    Jag vill också fixa och dona lite med min gamla Neo tills ICS (eller en fungerande uppdatering) kommer till Min Xperia P.

    Har kollat runt mestadels på XDA-Forumet men det är minst sagt knapphändigt med BRA guider för allt som ska fixas... Om någon kommit över en tråd/blogg whatever som åtminstone förklarar vad jag behöver göra så länka gärna.

    Jag har efter många försök lyckats roota telefonen , och slutligen också installera CWM. Sen tror jag ev. att jag fastnade för jag flashade bara in en rom och sedan startade telefonen inte igen.

    Jag kunde dock återställa den med SEUS (SUS?).

    Frågorna jag försöker hitta klara enkla svar på är:

    Måste jag flasha in en annan kernel än stock från senaste ICS uppdateringen?

    Måste jag låsa upp Bootloader för att kunna flasha Kernel?

    Blir jag av med Root och CWM om jag flashar ny kernel?

    Kan jag flasha in en Rom och sedan flasha olika Kernels för att testa olika?

    Alla mina frågor förutsätter såklart att jag har laddat ner rätt saker , jag menar inte att jag ska flasha en ARC kernel i min Neo osv.... Och jag vet att Neo V och Neo inte precis är samma sak.

    När (OM) jag lyckas till slut så kan jag posta vilka steg jag tog med länkar till threads osv. som hjälpte mig på vägen, så att fler som inte varit 'i svängen' på ett tag kan ha skoj med sina gamla telefoner.. 8)
     
  3. andush

    andush Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    baker666: Jag flashade in ClockworkMod recovery som kernel vilken medföljer i zip-filen för CM7.2. (Ladda ner via www.cyanogenmod.com)
    Jag använde mig av uppdateringsguiden på Cyanogens Wiki: http://wiki.cyanogenmod.com/wiki/Sony_Ericsson_Xperia_Neo:_Full_Update_Guide

    Gick bra, men guiden är inte 100%-ig. Följande saker fick jag problem med:
    - Att ändra path:en i Windows 7 för att adb.exe skall kunna köras från vilken mapp som helst i kommandotolken fick jag aldrig att fungera, jag fick navigera mig fram till mappen med adb.exe på traditionellt vis via dos-kommandon. (cd.. etc)
    - I guiden står det att man navigerar i ClockworMod Recovery med hjälp av volymknapparna och powerknapp som enter, detta stämmer inte - det är homeknappen som fungerar som enter.
     
    baker666 gillar detta.
  4. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Tack Andush.

    Jag tror att det enda jag inte hade fattat var just att för att kunna flasha en Kernel måste man låsa upp Bootloadern. Efter det var det inga problem att följa guider osv.

    Vissa romar säger dock att de ska funka med stock kernel men jag orkade inte försöka mer utan låste upp...