Problem: hjälp? root, vad händer nu?

Diskussion i 'G2 - ROM-filer och utveckling' startad av multikp500, 2 okt 2014.

  1. multikp500

    multikp500 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    267
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    hej, jag har rootat min lg g2 med towel root och det gick snabbt.
    jag har installerat su.

    fast jag undrar hur man ska göra om man vill unroota?

    ska man bara klicka unroot i su?

    och min andra fråga vilken recovery ska jag installera?

    och min tredje: om man ska wipea innan man installera en rom, wipeas inte romen då? hur ska man installera romen då om g2 inte har en sd kort läsare?
     
  2. multikp500

    multikp500 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    267
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    jaja skitsamma jag har formaterat min g2, efter att jag försökte att avinstallera root genom su men de hängde sig, så jag var rädd att om jag starta om så skulle luren bootloopa. jaja men det är så. denna forumet är dött! ingen hjälp alls.
     
  3. =E=

    =E= Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2014
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag är ny på det här med Android, så rätta mig om jag har fel.
    Men jag använde towelroot också, fast på min Nexus 7 (2o13) och även fast jag återställde min platta, så hade jag kvar root. Så, du kanske fortfarande har root? Jag ville bara säga det som en "heads up" liksom. Själv så förstår jag inte så mkt av det här med root, annat än att man kan öppna upp för fler tweaks och program, som man inte annars kan ha.
    Fast just nu kör jag CM 11 på min platta..så behövde inte towelroot:A.

    Sen angående att du inte fick hjälp, kanske folk bara var väldigt upptagna just när du skrev. Man får ha i åtanke att folk inte bor här, utan alla försöker nog så gott dom kan, när dom kan, att hjälpa alla.. :) Så ha lite is i magen.!
     
  4. multikp500

    multikp500 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    267
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    hej, tack för snabbt svar.
    jag kollade igen och det verkar som jag har kvar root :(
    ja så jag kunde like gärna installera twrp med autorec.

    fast jag undrar en grej?


    hur ska man göra om man t.ex ska installera cloudy g3 fast man ska wipea först? deleta man inte romen då?

    för jag såg att någon skrev om det.

    och det andra är, hur ska man göra för att gå tillbaka till stock rom?
    ska man flash stock rom i twrp?

    sry för så många frågor, men har många funderingar.
     
  5. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    När du kör en wipe så städas bara de nödvändiga partitionerna. SD-kortet (i ditt fall det partitioneringen till SD-kortet) påverkas inte.
     
  6. =E=

    =E= Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2014
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ledsen, men jag har ingen aning om vad dom sakerna är som du pratar om. SÅ pass ny är jag till Android :D Så du får vänta tills nån annan svarar..
    Jag vet bara hur man gör för att gå tillbaka till stock rom på min Nexus. Och det lärde jag mig via en youtube video. Du kan ju testa att söka svar där?
    Tex " LG G2 how to go back to stock" Eller något sådant . Kanske det kommer upp något. (Om ingen annan svarar här då...)
     
  7. multikp500

    multikp500 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    267
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    ok men jag har rootat tidigare.
    men då hade jag en motorola razr som var låst bootloader.
    och jag hade safestrap som var riktigt nice!
    i ss kunde man ha up till 6 rom installerade samtidigt, och byta mellan dem.
    vilket gjorde att man ej behövde avinstallera stock rom.
     
  8. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Ok försöker mig på en liten sammanfattning.

    Vi kan säga att du har 5 partitioner för android. (Det är fler men dessa behöver du ha koll på för romflashandet etc)
    1 /boot. Där har du kärnan, den som pratar med hårdvaran.
    2 /system. Där har du android installationen som du flashar.
    3 /data. Här hamnar appar du installerar samt inställningar du gör etc.
    4 /sdcard. Partitionen du spar foton, nedladdade filer eller vad du nu väljer att lägga där. Det är lagringsutrymmet.
    5 /cache. Som det låter. Cache..

    factory reset (fabriksåterställning) (wipe data/factory reset)
    Det som händer här är att /data och /cache formateras.
    Från stock rom så kan det även formatera /sdcard, det kan variera mellan tillverkare och modeller. Så är iaf inte fallet om du gör det från twrp (custom recovery).

    ]Wipe dalvik cache (eller ART)
    Dalvik cache ligger i en mapp på /data
    Om jag inte missminner mig helt nu så formaterar du interna minnet /sdcard om du trycker.
    Wipe och sedan wipe data (knappen) i twrp. Lite lurigt..

    Vill du välja en separat partition så trycker du advanced wipe, o bockar sedan för önskade partitioner.

    Jag rekommenderar att formatera /system innan man flashar en ny rom. Kanske inte alltid behövs men om man vill vara säker på att inte få med något gammalt skit från ett addon.d script t.ex så är det inte fel. Efter detta så har du dock ingen android installation kvar att boota ifrån innan du flashat/skrivit dit en ny rom.

    För att flasha en rom så trycker man bara install -> zip o väljer fil.

    Första boot kommer ta en stund p.g.a att cache och dalvik cache ska byggas upp på nytt.
    Med cache och eller data kvar från en annan installation så är det inte ovanligt att den nya installationen inte kan boota, utan den hänger sig eller bootlopar (startar - krashar - startar om - krashar - osv)

    Om du flashar en ny/annan rom så bör man göra en factory reset.
    Uppdaterar du bara till en nyare version så räcker det ofta med dalvik cache samt cache.

    Root
    Root är inget annat än administratören i unix.
    Med root behörighet så kan du göra vad du vill, komma åt alla partitioner och även ställa till det.
    Tar du bort t.ex efs partitionen (där imei m.m. ligger) så har du en liten surfplatta istället för telefon.
    Så det kan va smart att göra en backup på denna i t.ex twrp.
    Su (superuser) ligger på /system så en factory reset t.ex tar inte bort root.

    Superuser och/eller supersu appen är till för att kontrollera rootåtkomst.

    Hmm tror jag fått med det mesta. (Lite trött)

    Använder du ett flashprogram från datorn så kommer det du har på /system /boot osv att ersättas helt med datan i imagen/rom du flashar.
    Det är olika typer av filer så en kdz fil t.ex går inte att flasha med cwm/twrp.

    Edit: Om man skulle råka formatera /sdcard med zippen man ska flasha eller om den av någon anledning inte funkar så kan man pusha en ny fil med adb (android debug bridge) med twrp igång till telefonminnet.

    Edit 2: Lugna ner dig lite. Forumet är inte dött.
    Vi har jobb, familjer, intressen. Ingen får betalt för att va support här.
     
    Last edited: 8 okt 2014
    multikp500 och wiper gillar detta.