Honor 7, dålig batteri och värdelös service

Diskussion i 'Honor' startad av Hejhejhej, 26 jan 2017.

  1. Hejhejhej

    Hejhejhej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Tjena tjena

    Ny här! Skapade kontot för just det här problemet. Jag ska förklara:

    Köpte en honor 7 runt jul. Krånglade från början med instabil anslutning till mobilnätet (står telia/endast nödsamtal om vartannat) samt ett batteri som laddade ur sig från nästan fullt till noll över natten. Inget av detta kändes särskilt normalt så jag gick tillbaks med den. Utbytt, men samma problem igen.

    Nu tänker ni säkert att det är simkortet, men icke. Det första jag gjorde var att beställa hem ett nytt.

    Har även testat att återställa och köra utan googlekonto men det är samma problem.

    Den blev ivägskickad på garantiservice och fick delar utbytta men ingen skillnad.

    Snubben på media markt babblade på om att den minsann måste skickas till den enda certifierade verkstaden i sverige med samma problem 3ggr för att jag ska kunna häva köpet.

    Har någon av er på sveriges trevligaste forum varit med om detta problem? Om inte, vet någon ändå vad det skulle kunna vara?

    Och, finns det verkligen lagar som säger att det är som media markt-snubben sa?

    Medan jag skrev halkade mobilen ned från 12 -0%, inga appar installerade, utan googlekonto, ljusstyrka på 50%.

    Skulle vara evigt tacksam om jag fick hjälp med detta!! Är så innerligt trött på mobiler som inte fungerar som dom ska och garantier som inte har något värde.

    Mvh
    Herm
     
    bernard gillar detta.
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Hej och välkommen in i värmen ;)

    Jag är tyvärr inte behjälplig kring din situation men din historia låter nästan absurd. Om inga av de åtgärder du själv provat fungerat och problemen kvarstår trots reparation med utbyte av delar så vet jag inte vad du som konsument kan göra utöver att kräva pengarna tillbaka p.g.a defekt vara... Det enda jag kan komma på som en idé vore att helt enkelt knalla in till butiken och bevisa för herren du pratat med att telefonen fortfarande inte fungerar som den ska. Annars får man väl gå genom ARN eller något sådant? Finns säkert någon annan med bättre koll på det hela än mig.. Dock vore det intressant att se statistiken över telefonens strömförbrukning, kan du ordna lite bilder? :)
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tag kontakt direkt med Huawei och fråga om du kan få en utbytesenhet eftersom reparationen misslyckades. Redogör för att du behöver en fungerande och pålitlig telefon i ditt jobb, varför du valt en Huawei (smicker skadar inte), men att du nu är oerhört besviken.

    Det är ofta mycket bättre att ta kontakten med tillverkaren själv.

    Ett återköp blir desto svårare att lösa i detta skede : http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

    PS. Välkommen till Swedroid :)
     
    Psicosis gillar detta.
  4. Hejhejhej

    Hejhejhej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Tacksam för svar hörni!

    Var inne idag, men osäker som jag är gick jag ut med svansen mellan bena. De säger att den måste skickas in bara för att felet ska konstateras. Men mobylife, som är verkstaden, verkar tämligen odugliga då de skickar tillbaks telefonen med samma fel som när den kom in??

    Tänkte kontakta konsumentvägledaren här i staden, hon kan nog hjälpa mig. Ska testa att kontakta huawei också.

    Bernard, enligt texten du länkade verkar det vara sannolikt att jag kan häva köpet. Eller har jag missat något?

    psicosis, Ska ordna bilder! kan jag hitta statistiken i telefonen?
     
  5. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Mobilen måste in till verkstaden 3ggr för samma fel sen har man rätt att häva köpet. Tycker ändå att du ska ringa direkt till Huawei support och beskriva ditt missnöje. Hade strul med en Samsung lur där återförsäljaren och verkstaden inte va hjälpsamma så jag ringde till Samsung VOC Support och fick hjälp direkt så ibland kan det vara värt att kontakta tillverkaren.
     
    jnsson gillar detta.
  6. Hejhejhej

    Hejhejhej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Här kommer bilder!
    [​IMG]
    [​IMG]
    det syns två dippar i förbrukningen och det är på bussen och när jag käkade lunch på jobbet. annars har den varit i princip o använd. Det märks också att mobiltäckningen har varierat starkt under dagen trots att den har legat still.

    Det som inte syns är de sekundrarna då den helt tappar anslutningen. är väl för liten tidsrymd för att det ska komma med.

    Ser ni något mer intressant?
     
  7. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    @Hejhejhej@Hejhejhej Klicka på "Android system" och ta en bild till på det som dyker upp då. Det står för 44% av förbrukningen och det är inte normalt någonstans. Telefonen hålls aktiv väldigt mycket ditt sparsamma användande till trots, det är någon app och/eller process som håller telefonen vaken trots att skärmen är släckt.
     
    jnsson gillar detta.
  8. Hejhejhej

    Hejhejhej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    [​IMG]

    Hmm, spännande. Telefonen är helt stock, inga appar installerade. bara lite bloatware borttaget
     
  9. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    CPU aktiv i över 8 timmar.. "Behåll aktiv" i nästan fyra timmar, det är inte undra på att den lilla kraken inte håller laddningen för fem öre. MEN, återigen om varken återställning eller reparaton hjälpt är det med 96% chans (grov uppskattning) att du fått ett riktigt jäkla måndags-ex. Stå på dig med såväl MediaMarkt, Huawei och Mobylife för en telefon köpt såpass nyligen ska INTE bete sig så som din gör.
     
    jnsson gillar detta.
  10. Hejhejhej

    Hejhejhej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Wow, tack för hjälpen! Jag tänker att det är ett mjukvarufel. Eftersom detta är den tredje mobilen med samma fel (tredje kretskortet i alla fall) så känns det som extrem otur om det faktiskt är mobilen det är fel på.

    Vad betyder det att cpu har varit aktiv så länge? stänger den av sig ibland? och "behåll aktiv" vad innebär det?

    En annan sak jag insåg nu. Mobilen före reparationen uppdaterade jag till emui 4.1. Den här är på emui 3.1 och hittar ingen senare uppdatering.

    Edit: skriver ju som en kratta.
     
  11. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Enkelt uttryckt ja, den bör stänga ner, eller åtminstone lugna ner CPU:n när telefonen är mindre aktiv. Min har totalt varit aktiv i knappt en timme (Annan telefon men ändock) Och "Behåll aktiv" är ganska självförklarande egentligen. Det innebär att något förhindrar telefonen från att gå ner i vila och på så sätt spara ström. Istället beter den sig som att något är "igång" konstant och således konsumerar telefonen mer ström Visst kan det vara mjukvaran som spökar men det låter även det långsökt med tanke på att det krånglat både med en äldre och nyare version av mjukvaran. Varför du inte hittar uppdateringen den här gången kan jag inte svara på öht tyvärr.
     
    jnsson gillar detta.
  12. Hejhejhej

    Hejhejhej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Ok, den instabila anslutningen verkar bero på telia. Testade nu ed ett 3 simkort och uppkopplingen är stabil som aldrig förr. Vad gäller batteritiden får vi se imorgon.

    Huawei skrev att det enda de kan göra är att skicka den här telefonen på reparation. Ingen ny mao.
     
  13. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Vad det gäller uppdateringen så får man köra den manuellt, det går inte att uppdatera från android 5.0 till 6.0 utan handpåläggning. Googla lite så finner du instruktioner, rätt så enkelt.
     
  14. Hejhejhej

    Hejhejhej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Tjena! Tänkte att det är väl schysst att uppdatera tråden.

    Är fortfarande sjukt förvirrad angående telefonen. Anslutningen fungerar nu, men batteritiden är konstig. Dör foetfarande på natten. Undrar om det kan bero på appar som är aktiva i bakgrunden.