HOWTO: Goldcard för 32A

Diskussion i 'Magic' startad av greyhound, 19 nov 2009.

  1. Duzii

    Duzii Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Först skriver du:
    cd\
    sen cd androidsdk/tools
    Om det är där du har packat upp androidsdk dvs. Så gjorde jag iaf :)
     
  2. brunte

    brunte Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tänkte bara meddela vad jag har gjort med lyckat resultat på min Magic. Det kanske hjälper någon...
    Jag köpte en helt obrandad Magic på Netonnet och den gav följande information:

    SAPPHIRE PVT 32A SHIP S-ON H
    HBOOT-1.33.0014 (SAPP10000)
    CPLD-12
    RADIO-3.22.23.18
    SEP 2 2009

    Jag följde guide för att tillverka ett goldcard och det gick bra med följande sd-kort:
    SanDisk 4GB microSDHC
    Det har rapporterats en hel del att SanDisk-kort inte fungerar bra att göra goldcard med, men jag hade kanske tur, eller att min Magic är en så sen revision att den blivit bättre på SD-kortsläsning...
    För övrigt har min telefon bara 192MB ramminne trots att det är en PVT32A. Konstigt...
    Jag vill bara poängtera att jag kollade av MD5 på 2.53.707.2_-_sappimg.zip innan jag kopierade in den.
    Jag lade märke till att den guide jag läste inte nämnde att man måste renama 2.53.707.2_-_sappimg.zip till sappimg.zip för att telefonen skulle vilja läsa in den.
    Det kändes bra att flashningen skedde utan att man behövde ha den kopplad till datorn samtidigt. Jag har flashat sönder en telefon en gång pga. att den tappade USB-kontakten med datorn under skeendet.
    Efter flashningen av SPL-en lät jag telefonen starta om för ett se vad som hände och det blev ju inte nå bra resultat. Den frös vid HTC-logga och det verkar rimligt att den borde :).
    Sen flashade jag in cyogeno mod och resultatet blev ytterst tillfredsställande.
    Det var (och är fortfarande nu) version 4.2.13.
    Jag tror att det kan vara lätt att göra fel där och inte flasha in standard-romen innan man flashar cyanogen-mod och även Kernel. Sen å andra sidan provade jag inte att göra fel med flit så, det kanske inte går :)
    Den guide jag använde var:
    http://wiki.cyanogenmod.com/index.php/Full_Update_Guide_-_G1/Dream/Magic32A_Firmware_to_CyanogenMod
    Använde för övrigt: Amon_Ra-s "recovery-RA-sapphire-v1.5.2H.img" som jag sedan flashade in på riktigt i telefonen.

    Så, om du har samma version av Magic som jag och undrar ifall det borde gå bra med saker och ting så vet du att det gick bra för mig.

    Det är läckert hur snabb telefonen blir bla. genom att CM klockar CPU-n till rätt hastighet istället för att hålla den nedklockad.
     
  3. Sabbath

    Sabbath Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan intyga att denna metoden inte funkar med senaste HTC-uppdateringen. Man kommer fram till HBoot steget men inte längre (såvida ingen hittat ett sätt att komma runt detta). Jag får i alla fall "Main version is older".
     
  4. FlinuX

    FlinuX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vilken tur att jag läste sista inlägget i tråden, jag gjorde misstaget att installera senaste officiella uppdateringen från HTC i min magic 32a... Funkar alltså inte med GoldCard? Fler som kan bekräfta detta/har någon idé att komma runt det?

    Vill lägga in CyanogenMod ju...
     
  5. slutlekt

    slutlekt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    samma här. =/
     
  6. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tillägg steg 07: SD-kortet (i telefonen) som ska bli goldcard måste i detta steg vara mountat (väljs i telefonen via notifikationsfältet när USB till datorn satts i). Är SD-kortet inte mountat så syns det inte i listan under physical disks i HxD.

    Ändring steg 04: länken ändrad till http://psas.revskills.de/?q=goldcard

    Jag har ett problem i steg 12: jag kan inte kopiera några filer till mitt gold card.
    "Disketten i målenheten är full"
    Jag använder ett SD-kort på 256MB men den sappimg.zip jag ska använda är bara 60MB så det borde väl vara ett problem? I enhetshanteraren står att det inte finns någon plats alls ledig på kortet (efter stegen i HxD).

    edit: jag testade ett annat SD-kort och det funkade utan problem.
     
    Last edited: 31 okt 2010
  7. Thorseeeen

    Thorseeeen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som löste det? jag kan inte göra annat än goldcard på min mobil har msn hjälp av en kille man han viste inte heller...
     
  8. Thorseeeen

    Thorseeeen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Löste det :) PM för hjälp :)
     
  9. Gabbe

    Gabbe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy Edge 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy Edge 7
    Platta:
    Samsung galaxy tab S2 10.1
    Efter att jag gått igenom allt det här, borde jag inte ha en mapp i sd kortet som heter root eller liknande, eller har jag missförstått det hela?