HTC GRATIA

Diskussion i 'Gratia' startad av Hampa_D, 18 okt 2010.

  1. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    HTC LAUNCHES SLEEK AND COMPACT HTC GRATIA
    FOR EUROPEAN MARKETS
    LONDON, UK – 18 October, 2010 – HTC Corporation, a global designer of smartphones, today announced the European launch of HTC Gratia, a rich and elegant addition to Android's smartphone portfolio.
    Combining style and functionality, the sleek and compact HTC Gratia features a seamless wrap-around soft-cover that eliminates hard edges and a five megapixel colour camera with auto focus. At just over four inches in length and weighing 4.06 ounces, it packs power thanks to Android 2.2 – the latest version of Android.
    HTC Gratia also embodies the acclaimed HTC Sense™ experience, which places you at the centre, by making your phone work in a more personal and natural way, while providing unexpected features that put a smile on your face. It also offers you more ways to stay connected with Friend Stream – an application that brings all of your Facebook, Twitter and Flickr updates into a single, organized flow of updates – making keeping in touch with friends on social networks even easier.
    "HTC's mantra is to provide a unique mix of experience and choice to people using our phones," said Florian Seiche, President of HTC Europe, Middle East and Africa. "HTC Gratia offers something completely different. Its compact size, beautiful design and power with Android 2.2, combined with its personalised experience through HTC Sense, is uniquely compelling. We can't wait to bring HTC Gratia to our customers in Europe."
    Availability
    The HTC Gratia will be available through mobile operators and retailers across major European markets from November 2010.

    HTC Gratia Specifications:

    Processor
    · 600 MHz
    Operating System
    Android™ 2.2 with HTC Senseä
    Memory
    · ROM: 512 MB
    · RAM: 384 MB
    Dimensions
    103.8 x 57.7 x 11.7 mm (4.09 x 2.27 x 0.46 inches)
    Weight
    115 grams (4.06 ounces) with battery
    Display
    3.2-inch touch screen with 320 X 480 resolution
    Network
    · HSPA/WCDMA (900/2100 MHz)
    · Quad-band GSM/GPRS/EDGE: (850/900/1800/1900 MHz)
    Onscreen navigation
    Optical trackball
    Sensors
    G-Sensor
    Digital compass
    Proximity sensor
    Ambient light sensor
    Connectivity
    Bluetooth® 2.1 with A2DP for wireless stereo headsets
    Wi-Fi®: IEEE 802.11 b/g
    3.5 mm stereo audio jack
    Standard micro-USB (5-pin micro-USB 2.0)
    Camera
    5 megapixel colour camera with auto focus
    VGA (640 x 480) resolution
    Expansion slot
    microSD™ memory card (SD 2.0 compatible)
    Special Features
    Friend Stream

    via: http://gizmodo.com/5666444/htc-goes-off+piste-with-forest-green-gratia-android-phone

    känns inte så aktuell
     
    Last edited: 20 okt 2010
  2. Opto Prime

    Opto Prime Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hmm, ser ut som en HTC HD Mini med Android istället och Legend's hårdvara. Måste nog bli ett "bra pris" på den om den ska sälja?! Snygg är den i alla fall och kommer med 2.2....men kunde den inte ha lite upphottad hårdvara? Kommer HTC att lägga krut på att få ut 2.2 till sina äldre modeller nu när det kommer flera nya modeller med detta färdigt? Varför köpa en "äldre modell" nu (som ibland är dyrare)? .....lite tankar bara

    edit: det är alltså en HTC Aria om man ska tro andra siter ; http://www.htc.com/sea/product/aria/overview.html
     
    Last edited: 20 okt 2010
  3. ation

    ation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Är riktigt sugen på en sån här. Priset är dock skyhögt :( 2990:- vore mer rimligt.
    Verkar som den bara kommer i "Forrest Green" hos alla butiker som lagt upp den ?
     
  4. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Qualcomm MSM 7227 heter CPU:n, precis likadan som sitter i Legend. Alltså jag förstår mig inte alls vad HTC vill med den här telefonen? Den har likadan skärm som Legend, samma prestanda med, samma skärmupplösning etc. Åh, just det: Legend har fortfarande AMOLED-skärm med 16m färger, medan Gratia en LCD/TFT med 262 144 färger och ingen kamerablixt. En fullständig onödig telefon med andra ord.

    Jag förstår mig fortfarande inte på HTC. Istället för att satsa på supertelefonerna Legend och Desire-syskonen så fortsätter HTC pumpa ut nya kloner varje kvartal. Åt/till/vem/för är HTC Gratia egentligen?? Snacka om slöseri på resurser!
     
  5. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Som sagt, den är ju snygg... Men exakt samma hårdvara osv som legenden, som kom ut för ungefär 9månader sen. Dessutom kommer den svarta legenden inom kort. Riktigt onödig telefon enligt mig!
     
  6. nkewk

    nkewk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En b-model av HTC Desire HD...
     
  7. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Passar "medelklassaren" som inte vill ha extra allt, bäst i allt dvs. :)
     
  8. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Tror denna är mera åt till den kvinnliga gruppen, som förerdrar design mässigt och bryr mindre om prestandan. Olika modeller för olika grupper. Tyvärr är priset för hög och knappt prisvärd.
     
  9. adeadrat

    adeadrat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den gröna var ruskigt ful, bland det värsta jag sett på länge :P
    ser annars ut att vara en helt okej telefon :)
     
  10. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Ska man välja mellan Legend och denna är det Legend alla dar i veckan - utan tvekan. Den här luren har en del brister, och är även i mina ögon oattraktiv (speciellt i grönt). Jag kan heller inte förstå vilken målgrupp eller klass den är riktad mot med tanke på att den kostar 3 å 5.

    Legenden är riktig het, speciellt nu i svart. Hade jag inte haft en Desire hade jag utan tvekan skaffat den svarta Legenden - om jag fick välja mellan den och Gratia. Och så har Legend fortfarande AMOLED-skärm, blixt, är mkt snyggare (vann designpris av T3 för "Bästa design 2010"). Gratia känns som en väldigt mager telefon - en nedbantad Legend-klon typ.
     
  11. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Tycker du? Jag tycker tvärtom. Iofs är legend mycket snyggare designmässigt. Men har Legend 2.2?
     
  12. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har Gratia kommit ut i butiker än? 2.2 är påväg till Legend, i början av veckan gick HTC ut officiellt och sa att Froyo kommer "inom de närmsta veckorna".
     
  13. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Det är det man säger: "Smaken är som baken" ;) Jag höll på faktiskt att köpa Legenden veckan före min Desire (i april), men så fick jag ett mail från CDON om att de skickat mitt paket och därför stannade jag kvar. :)

    Så som jag förstått det kommer Legend få FroYo snart. Hur snart vet jag inte, men troligtvis mot slutet av denna månad. Eller i början på nästa. Vi får se, inget är officiellt ännu med tanke på att allting som skrivs är endast rykten.
     
  14. Fezze

    Fezze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    644
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    Nu har ju froyo börjat rulla ut till Legend, har iaf en stock vodaphone rootad version av sense 2.2romen, snart kommer väl den svenska versionen ut också:)
     
  15. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan inte säga att jag instämmer med kritiken direkt. Det jag kan säga som är kritiskt är att den här telefonen skulle behövt en OLED-skärm för att motivera priset, annars är det lite väl högt tyvärr. Men jämför man den med Legend så finns det fortfarande ett antal skillnader, och även om OLED är snyggare så har det också sina nackdelar.

    Jag skulle tro att målgruppen här är ungefär samma som Wildfire, men att det helt enkelt är en lite nyare mobil i samma segment. Visst, priset är lite högre (lite väl högt) just nu, men det var högre på Wildfire från början också. Det kommer förmodligen sjunka till en attraktiv nivå inom loppet av några veckor efter lansering.

    Intressant att notera är att HTC har gått från att ha resistiva QVGA-skärmar, till kapacitiva QVGA-skärmar, till kapacitiva HVGA-skärmar i sina billigare mobiler. Nu anser jag inte detta vara en superbillig lur, men den förtjänar helt klart ett högre pris än t.ex. SE:s leksaker till mobiler. Både X10 Mini, X8 och X10 Mini Pro är rangliga och plastiga, även om det inte märks vid en första anblick. HTC tenderar att ha en högre materialkvalitet och recensionerna här är väldigt goda på den punkten.

    Jag tycker inte heller att det är riktigt rätt att jämföra rakt av med Wilfire eller Legend. Legenden har som sagt sina avigsidor även om skärmen var förtrollande - det är måttligt kul att ha en tung och klumpig Legend i kavajficka när man jobbar. Wildfire å sin sida är sämre på i princip alla punkter, med en beklämmande skärm och undermålig hårdvara. Minns att Android 2.2 kör JIT-kompilering som ger 200-500% prestandaökning (jaja, jag vet, det är uppe för diskussion, men det är den officiella siffran fr Google). Så man kan enklast föreställa sig Gratia som vad Wildfire BORDE ha varit - senaste versionen av Android, bra men inte perfekt skärm, snabb i respons och snabb i system, lagom stor för att använda och lagom liten för att ta med sig. Kort sagt perfekt för den som inte använder media alltför mycket, t.ex. den som har med sig en iPod eller en netbook på resan.

    Personligen har jag gått fr HTC Tattoo till HTC Legend till X10 Mini till X10 Mini Pro och kan mycket väl tänka mig att nästa byte blir till en HTC Gratia. Men då ska priset också ner på dryga 3000 kr.
     
  16. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För övrigt upplevde jag HTC Legend som en hyfsad besvikelse på grund av dels det stora formatet (i förhållande till en mediumstor skärm) och dels på grund av att mjukvaran inte riktigt hängde med om man hade högt tempo. HTC Legend med Android 2.2 kommer förmodligen att vara även den vad den borde ha varit från början i termer av kraft, men den kommer fortfarande vara för stor för min smak.

    Jag har kikat på en HTC Aria i dagarna, som HTC Gratia är en exakt kopia av (HTCs europeiska webbsida för Gratia har ändrat namnet på de flesta ställen men missat ett par, bilderna är exakt desamma) och den är väldigt "lagom" á la Sony Ericssons Androidmobiler. Något jag inte riktigt kan bestämma mig för är om den är snygg eller inte dock. :)
     
  17. nja

    nja Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Härlig telefon ju!
    Vore bättre med svart skal dock.
     
  18. marcuspresident

    marcuspresident Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Så Gratia eller X8an till frun?!
     
  19. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Inget lätt val. X8an med LauncherPro kanske?
     
  20. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man använder telefonen mer som en klassisk telefon är nog X8 ett bättre alternativ. Den känns, och är, rejält billig. Även de dyrare Xperia-modellerna känns (jämförelsevis) billigare än vad de egentligen är, förmodligen ett resultat av det miljövänliga materialvalet med mjuk plast etc. Om telefonen används för arbete eller mer former av kommunikation är HTC klart bäst. X8 är för just detta ganska simpel, det medföljer inte några särskilt bra appar eller widgetar.