Huawei M2 10.1/HuaweiPlattor och deras avsaknad av uppdateringar/support

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av m.fall, 24 nov 2016.

  1. m.fall

    m.fall Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Köpte en Huawei M2 10.0 lte i somras, då den var relativt nylanserad. Den hade fina specifikationer och det enda som gjorde mig lite undrande var att den lanserades med föråldrade lollipop. Tänkte,och fick till svar i butiken att uppdateringar är att vänta. Kände mig nöjd med detta svar och köpte den då jag inte kunde tänka mig annat än att en snar versionuppdatering var att vänta.
    Nu har det gått rätt lång tid och ringde därför Huawei supporten för att höra mig för vad avsaknaden av uppdateringar kan bero på. Fick svaret att Huawei prioriterar uppdateringar på sina mobiltelefoner och plattorna kan inte räkna med några,n någonsin.
    Gapande frågar jag om dom då inte borde skriva detta tydligt och klart vid försäljning"Uppdateras ej"
    Blir väl tvungen att roota då,för att en såpass ny platta med specifikationer goda nog att klara både 6.0 och 7.0 ska kännas värd köpet. Bryskt blir man då informerad om att garantin då försvinner. Kändes inte direkt som att supporten skämdes över att tvingas informera om detta,märkligt nog.
    Alla tips eller åsikter gällande root,uppdateringar tas tacksamt emot. Skandalöst att en ca 6månader gammal platta lanserades med ett redan då föråldrat lollipop..utan en plan att göra dina kunder nöjda. Känns som root tyvärr blir en risk man får ta,vilket Huawei borde skämmas över
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tyvärr har det blivit så på surfplatte-marknaden att det är nästa bara Ipad man kan köpa om man vill vara garanterad att få uppdateringar. Samsung möjligen undantaget fast de uppdaterar inte så länge som Apple. har själv varit sugen på en Android-platta länge men blir nog en Ipad istället. Många släpper Android-plattor med premiumpris idag som Huawei, Lenovo och Asus men jag litar inte på att de kommer att släppa uppdateringar. Har 2st Windows-plattor idag, en Lenovo och en Toshiba med de dras med så mycket problem att jag tröttnat på dem.
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Root kommer inte ge dig så himla mycket på den? Det finns väl inga ROM's med nyare version till de där? Custom ROM utvecklingen är non-existent på de där plattorna. Du får nog tyvärr stanna kvar på Lollipop.
     
  4. m.fall

    m.fall Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svar och dina reflektioner.
    Innan denna hade jag en sk premiumplatta från Samsung, galaxy note 10.1 2014 edition, som jag vill minnas uppdaterades ett par gånger, men den var mest inlämnad på garantiärenden som gjorde att jag fick minimal glädje av den. Mycket nonchalant gentemot kunder att tillverkarna verkar ha slutat uppdatera sina plattor. Man verkar få finna sig i att roota/uppdatera på ett vis som gör att man blir av med garantin om man önskar ha en platta mer än ett år, vilket man självklart vill.
    Jag är inte alls främmande för att roota min platta och installera en passande version 6.0 eller nougat men då jag är novis på området skulle det vara önskvärt att hitta någon som gjort detta med just min Huawei m2 64gb lte. Tappar man vid en sådan installation stöd för svenskan som primärt språk undrar jag dessutom. Tacksam för tips och råd gällande mest lämpliga viset att roota och gärna med möjlighet att gå tillbaka ursprungsversion
    Tack på förhand
    M
     
  5. m.fall

    m.fall Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    Ok, såg inte ditt svar förrän nyss. Ja, något säger mig att du har rätt, tyvärr.