Huawei P Smart

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av MaDa50, 23 mar 2018.

  1. MaDa50

    MaDa50 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Har köpt en Huawei P Smart och är väl i stort sätt nöjd med vad jag betalat för. Kameran är suverän!
    Men önskar hjälp med följande som är rätt störande när man har stort behov av tjänsten:

    Fråga 1.
    Notifieringar från appar visas inte när skärmlåset är på.

    Detta händer - när en notis kommer från en app, vi kan säga som exempel en påminnelse av ett tv-program från appen TV.nu, så lyser inte skärmlåset upp när notisen kommer. Bara ljud kommer fram.
    Själva notisen ser man först när man manuellt trycker och öppnar skärmlåset.
    Detta önskar jag ändra på - hur då?

    Fråga 2.
    Advanced Settings

    På Youtube visas menyer på Oreo 8.1 och att man ska kunna välja Advanced Settings (på andra Huawei mobiler med Oreo) men på denna telefon finns den absolut inte som den ju finns på Android 7.
    Är det ingen mer avancerad meny än bara "basic" på denna lur eller finns någon dold undermeny?

    Blir glad för svar!
     
  2. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Har du aktiverat att skärmen ska slås på vid notis under Appar&Medelande?

    Vad är det för Advanced Settings du tänker på?

    Screenshot_20180323-155506.jpg
     
  3. MaDa50

    MaDa50 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar. Jag har slagit på och aktiverat allt som går att aktivera som har med att notiser och meddelanden ska visas på låst skärm, via apparna (bl.a Textra, Gmail, Tv.nu) och via telefonens meny och undermenyer.
    Har inte fixat med strömspar och sånt.

    Meddelanderutorna kommer alltså fram, men dom ligger kvar dold under skärmlåset! Så om du får ett mejl, missat samtal eller en notis så ser du inget på skärmen. Ingen LED som blinkar om att något meddelande kommit, inget om missade samtal, ingenting syns förrän man manuellt öppnar skärmlåset och då ser allt man missat.
    Man får ha skärmen ständigt påslagen för att inte missa något, eller så missar man.

    Antar att Advanced Settings är baserat på vilken telefon man har!?

    View: https://www.youtube.com/watch?v=ydW5pkLI544
     

    Bifogade filer:

  4. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Advanced Settings finns inte i Android 8 som du har på din lur, ska du in i den menyn väljer du Inställningar - System - Tillgänglighet
    Screenshot_20180323-193709.jpg
     
  5. MaDa50

    MaDa50 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Men vad kan det vara som gör att låsskärmen inte lyser upp eller att LED blinkar för meddelanden, missade samtal eller något, som ju det alltid gjorde på Android 7?
    Är det Oreo som är orsaken, eller just denna modell på telefon eller vad?

    Inställningar - System - Tillgänglighet finns tyvärr inte heller i menyn men jag har letat o aktiverat precis allt som går att aktivera.
    huawei-visa2.jpg
     
  6. MaDa50

    MaDa50 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Har ägnat några timmar nu åt att läsa på en mängd engelska forum och det är helt klart Oreo som är orsaken. Vet inte om man får länka till andra forum här men "no led on Oreo" är en röd tråd rakt igenom på problem har med Oreo, oavsett mobilmärke! Även fast man separat per app har beviljat att den ska.
    LED skickar ingen app ut, inte heller lyser en enda app upp Låsskärmen när ett meddelande skickas ut.

    #Venom666 - fungerar LED notifications på din Huawei? Lyser sms och mail upp vartefter på din låsskärm när dom kommer in?
     
  7. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Har en Mate 9 Pro och på min fungerar det.
     
  8. abb76

    abb76 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2018
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Så Lednotifikation funkar alltså inte på P Smart? Har funderat att skaffa denna telefon men lednotifiering är nått jag gärna vill ha.

    Vad tycker du om telefonen i övrigt? Några plus och minus?