Problem: Hur bli kvitt det mjölkiga hos Sonys mobiler

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av H-M, 22 jan 2017.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Har haft ganska många Sony ( Ericsson) vid det här laget och alla har plågats av dis/mjölkighet. Tog ut min nästan nya Z3 compact som har glasklar optik/optikglas ( inga repor eller annat) och "benchmarkade" mot några andra kameror.

    Just köpt tillbaka min 13 år gamla kompakttrotjänare som jag gav bort för 5 år sedan. Den kör åttor runt Z3c ( och rakt ut ur kameran mer tilltalande än mina dyra D5300 ;) ). Det känns inte bra. Trodde mobilen skulle vara på samma nivå men är långt ifrån ( jag tog fler bilder).

    Men diset. Är det samma på alla mobilkameror? Det irriterar mig oerhört
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 22 jan 2017
  2. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Du skaffar en Google Pixel, Samsung S7, Nexus 6P, HTC 10, iPhone 7 eller någon annan med vettig kamera :)
    Har tidigare haft Z1 och Z3c och var också väldigt besviken på kameran, Z5 eller XZ är förmodligen mycket bättre dock.
    Mest nöjd hittills har jag varit med min Nexus 6P, speciellt i mörker.


    Här kan du se en jämförelsebild mellan Pixel och en Sony NEX-5R:
    https://swedroid.se/forum/attachments/pixel-xl-vs-nex-5r-jpg.20745/
     
    H-M gillar detta.
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    diset finns på z3c i alla fall, utom på min! läs nedan tråd
    https://swedroid.se/forum/threads/kameran-z3-compact.135092/
     
    H-M gillar detta.
  4. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Läste ditt intressanta inlägg men förstod att du använt den ett tag och misstänkte slitage på glaset? Min är som ny från fabrik och inte minsta spår av användning står att se. Ändå smådisigt

    Edit: läste om ditt inlägg. Du hade också dis från början. Svårt säga emot ditt resultat som säkert stämmer men hur är det möjligt? Sony en av världens främsta kameratillverkare skulle de göra ett sånt enkelt misstag som att ha dåligt frontglas? Redan min z1c led kraftigt av dis. Krisrapporterna måste skakat Sony i grunden. Ändå är Z3C inte bra. Och då har man gjort z2 mellan. Ni skriver Z5 är bättre. Kan man lita på det? De allra senaste bör ju vara ok om man vill vara med och sälja mobiler.
     
    Last edited: 23 jan 2017
  5. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    H-M gillar detta.
  6. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Tack. Aldrig haft behovet att ha det senaste utan ligger 2-3 år efter er andra. Tycker dock att man vid Z3 borde löst alla problem med kameran. Z5 verkar ju dock helt ok.Efter att bara haft Sony så blir det säkert så att jag testar något helt annat nästa gång. Har inte så mkt med kamera att göra utan bara nyfiken

    Ps hade missat att dpreview även gör kameramobiltester. Wow. "but overall the Sony Xperia Z3 should not be your first smartphone choice if photography, videography and image quality are at the top of your list of buying criteria"
     
    Last edited: 23 jan 2017
  7. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Fick ut en ny Z3C av Sony och plötsligt levererar den. Detta är jag helt nöjd med. Se den i full storlek och zooma in lite. Inte alls illa: https://flic.kr/p/SntbF3
     
  8. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    En bild till med min nya Z3C tillverkad på våren 2016. Kan inte se några fel här. Skillnaden är rätt stor mot min första Z3c. Ja jag är faktiskt nöjd. Den duger fint som extrakamera
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.