Guide: Hur du får root på din HTC Sensation & uppdaterar HBOOT. Guide för Windows

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av gualm, 24 dec 2011.

  1. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Filen heter från början InsertCoin_ICS_STABLE_5.2.1-maxkhz=1566000-minkhz=192000-gov=ondemand-maxscroff=432000.zip Om du vill ha högre max-hastighet än 1,566 GHZ, tex 1,62, så ändrar du det som jag rödmarkerat i filnamnet till 1620000 istället. Motsvarande för högre min-hastighet. givetvis finns det fler möjligheter än dessa hastigheter, men själv brukar jag undvika att köra för hårt så jag nöjer mej med 1,62. Högre hastighet drar ju också mer batteri så jag tycker att 1,62 är en lagom kompromiss, luren blir ändå betydligt snabbare än stock.

    Kommer du inte in alls i recovery? Eller varför vill du flasha från hboot? Du vet väl att om du väljer bootloader i hboot så kommer du till nästa meny där du kan välja recovery.
     
    Last edited: 15 apr 2012
    janix gillar detta.
  2. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svar jo jag kommer in recovery å kan köra där det är bara det att när man är i 4ext recovery touch md5sum så kan man zippa där ifrån lika väl eller har jag missförstått. jo 1566 är lite över ellerhur?. å när allt är klart då ska jag köra reboot, vänta 10 minuter ta ur sdkortet dra ur batteriet Jag är bara lite orolig då jag haft en vibrerande tegelsten i 7 dagar å man läser å läser febrilt både svenska å engelska sedan blir man blind. På vart vilket man tar hem är detta till min tele:-) Då folk skriver att detta fungerar på min tele men bodde han i Kina eller usa med t-mobil. Nä då känns det tryggare på detta swe forum å bli länkad rätt till xda tack för hjälpen hoppas det fixar sig nu + att andra med liknande problem nu kan se hur det fixade sig för mig + att jag hade problem med sdkortet.
    Tack vulfgar & jinxs. Checking md5sum
    cdb08144bdd47ce23ccc9f641f7ef435
     
    Last edited: 16 apr 2012
  3. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    insall logg in sdcard yes. reboot hm f..n ni HJÄLPTE MIG KRAM PÅ ER.
    bara en bit tillfick detta medelande http:77forum.xd-developers/showthread.php?1459767 får se vad det är...TaCKAR Å BOCKAR Vulfgar & JINX. kan nog sova dom 50 timmarna jag missade förra veckan i sömn..
     
  4. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Skönt att du fick det att funka! :)
     
    janix gillar detta.
  5. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    htc quietly brilliant & beatsaudio sedan startar den om har väntat i 20 min tog ur batteriet men samma sak ska läsa på lite på denna sida http://forum.xd-developers/showthread.php?1459767 då denna kom upp när installationen börjar.
    har jag glömt något hm. är en bit på väg
     
  6. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kan felet vara?? http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1459767
    mvh litet strul kvar å vilken är det är det HTC Part 2:
    OTHERS Part 2:
    modelid: PG5813000
    modelid: PG5813001
    modelid: PG5810000
    modelid: PG5811000
    cidnum: TELEF301
    cidnum: TELNZ001
    cidnum: TELST001
    cidnum: TELUS001
    cidnum: HUTCH001
    cidnum: OPTUS001
    cidnum: ROGER001
    cidnum: SMCVD001
    cidnum: TIM__401
    cidnum: VIRGI001
    DOWNLOAD part 2såg tidigare inlägg DOWNLOAD 3.32 Unlocked
    blev ingen skilnad
    DOWNLOAD 3.32 Unlocked: http://goo.gl/mFCsn
    MD5: 29805d9c11430edd91db63d8f99d9402

    eller ska jag köra DOWNLOAD 1.17: http://goo.gl/16V1l
    MD5: a613f3cc3df2129f7d3de440d1771a23
    då detta var min förut? jag har ju nu 1.27.1100
     
    Last edited: 16 apr 2012
  7. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kan läsa pg58img.zip i 4ext recovery touch men inte i bootloaden.. där söker den igenom zipp registret mmmmm hittar inte??
    hboot_8x60_1.27.1100_20120113_signedbyaa.nb0 undrar om detta gör så det är fel.
    -Revolutionary-
    pyramid pvt ship S-off rt
    radio-10.14.9035.01_M
    eMMC-boot
    jan 13 2012,17:33:34 kompis trodde att det kunde vara för att telen varit låst till 3 förut.
    Men så är det inte hade HTC Sensation 4G CyanogenMod men den blev låst efter att jag drog upp låset drygt 5-15sec beroende på vad man gjorde på skärmen typ kamera då låste den sig på en gång bläddra höger start skärmen då gick det bra men till vänster då blev den frusen där.
     
    Last edited: 16 apr 2012
  8. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Eftersom du inte har superCID så är det viktigt att du väljer rätt fil. Vilken CID har du nu?
    Fast du hade väl redan hboot 1.27 så då ska du ju inte behöva flasha nån ny firmware. Det ska fö inte spela nån roll om luren varit låst till 3.
    Sen fattar jag inte riktigt vad du menar med detta (men det kanske beror på att det är läggdags för mej nu :P, är väldigt trött):
     
    Last edited: 16 apr 2012
    janix gillar detta.
  9. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

     
  10. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack vulfgar. Vet då inte vad som kan fela. Men ska jag prova igen å göra en superwipe?. ladda ner den pånytt InsertCoin_ICS_STABLE_5.2.1-maxkhz=1566000-minkhz=192000-gov=ondemand-maxscroff=432000.zip.
    BTW när jag körde 4ext recovery toutc så läser den av system etc den kom bar till 15 sedan stog det error å den kommer sedan till start läget. Jag kör en superwipe sedan får jag pröva att ladda ner på nytt å lägga in på telen. InsertCoin_ICS_STABLE_5.2.1-maxkhz=1566000-minkhz=192000-gov=ondemand-maxscroff=432000.zip

    När jag nu vale att instalera insertcoin pånytt så står det requirements. You need latest firmware get one here. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?1459767.
    Har nu instalerat fel medelande i 4EXT AROMA INSTALLER Finished.
    E:Error in /sdcard/insertcoin_ICS_STABLE_.2.1_maxkhz=1566000_minkhz=192000_gov=ondemand-maxscroff=432000.zip Jag undrar varför. undrar om jag kan ha varit för trött när jag instalerade firmware i onsdags förra veckan å tagit ifrån kina firmware i stycke två där å kan detta vara felet i att den inte kommervidare. BTW körde superwipe 3 gånger = SÅG FÖR FÖRSTA GÅNGEN NÄR SUPERWIPE VAR FÄRDIG SVART SKÄRM Å SÅ STOD DET SENSATION MED VITA STORA BOKSTÄVER: KAN DET BETYDA ATT SYSTEMET ÄR RENT NU?? TACK FÖR ALL HJÄLP DÅ MIN SKALLE NU KNAKAR. Då jag är en ren NoBd
    PS startade om telen står nu SENSATION på skärmen sdkortet är ur plockad ska det vara så??

    undrar om det går smidigare att ta denna ■InsertCoin Release Candidate 3( gbit mirror provided kindly by AcE) - Full Rom, No wipe needed coming from rc2

    Mirror provided kindly by europn (recommended for US users): http://www.gushter.net/baadnewz/Ins...nkhz=192000-gov=ondemand-maxscroff=432000.zip
    Men det står (recommended for us users) Hm fattar nada HJÄLP i i´m a NoBd:-)
     
    Last edited: 16 apr 2012
  11. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Njae men det vet du ju Kl ca6.tiden Då det är lite klanteri kvar för mig läs senare post sov tills du vakna allt annat blir bara jobbigt:):cool:
     
  12. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Vi får försöka klura ut det här med firmware först, det kanske kan var idé att flasha om. Vad har du för CID? Om du aldrig ändrat CID så kan du kolla med programmet CID-getter, finns i playbutiken.
    När du vet det så kan vi kolla vilken av alla fw-filerna du ska använda.
     
  13. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En fundering till det kanske kan var idé att flasha om direkt eller går inte det?:) NoBd
    En nobd kan jag lägga in CID-getter göra det som Zip-fil då jag inte kan komunicera på annat sett än via usb och 4ext samnt boot-läget. Tack Vulfgar hoppas du sovit bra. å tusen tack
     
    Last edited: 16 apr 2012
  14. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Vilket tänkte du flasha om direkt? Rom eller firmware? Om det är det sistnämnda så är det nödvändigt att kolla vilket CID du har för att plocka ner rätt fil eller möjligen att fixa superCID (hur du gör det i windows står i början i denna tråden och hur man fixar sdk i linux står här https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=65850 för då kan du använda vilken fil som helst med rätt version.

    Klart att du kan testa att flasha om själva rommen direkt, välj då i ext4 att wipa eller egetnligen så finns ju valet i rommens installationsval så du kan göra det där istället. Eller både ock. :cool:
     
  15. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Såg mina screenshot_2012-04-16.13.14.03 å bilderna var helt J..a vridna gick att se typ att det var en text på dessa men går inte att tyda vad. Blir nu J..vligt orolig att det kan ligga virus i mobilen. Förlåt har glömt att nämna att jag har Windows 7. Å det ända jag vill nu är få igång mobilen för att sedan kunna superCID då det inte gör så man sitter i denna situation mer. Det var min tanke från förra måndagen.
     
  16. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Men gå då till första inlägget i den här tråden och följ anvisningarna för att lägga in superCID, det ska funka med windows. Jag kan dock inte hjälpa dej med själva windowsbiten, kör inte windows själv och vet inte riktigt hur installationen där funkar, men har du bara fått igång sdk så är det enkelt. :)
    Kom att tänka på att program som CID-getter ju inte funkar eftersom du inte lyckats starta luren riktigt. :P Enda sättet att kolla CID är via fastboot så om du tror att du fått fel firmware så är detta viktigt.

    Det kanske kan vara virus, men jag tror inte risken för det är så stor om du inte plockat hem obskyra program från warez-sidor. Ta det nu lugnt och sansat och följ anvisningarna så ska det säkert gå bra.
     
  17. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okey ska söka lite på CID å se vad felet är. Synd att man inte kan köra in sådant via 4ext menar då CID-getter då jag drog ner den nu till HTC Flyer provade å den hade HTC_Y13

    tittat lite om detta ska gå att nergradera men hur??CITERAT-> Ledsen men du kan inte ge mobilen fastbootkommandon om du har HBOOT 1.20. Du måste nergradera denna innan du kan använda fastboot igen. I Mikes tråd som plun länkade finns vidare information till en post av Ziggy som hjälper dig nergradera HBOOT<-= finns det liknande för mig som har 1.27 å ner till 1.17 eller är jag körd där?
    Hm tror jag hittat länken nu där mitt strul började. Det blir några att gå igenom denn ska vara här någonstans. eller är jag på fel bana?.:) http://www.filefactory.com/f/c87a2330449af512/
     
    Last edited: 16 apr 2012
  18. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Det funkar att ge fastbootkommandon som rör cid även om det är en version som är "locked", dvs så länge som du är s-off. Det är vissa andra fastboot-kommandon som inte funkar, men just detta funkar. Jag fixade superCID på min med just hbootversion 1.20 eller om det var 1.23. Låst var den i alla fall.

    fast iofs så spelar det ingen roll om du kan fixa superCID eller inte, det viktiga är att se vilket cid du har just nu, för då kan vi kolla att du får installerat rätt firmware-fil
     
    Last edited: 16 apr 2012
    janix gillar detta.
  19. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I hboot står det Pyramid PVT SHIP S-OFF RL
    HBOOT-1.27.1100
    RADIO-10.14.9035.01_M
    eMMC-boot
    Jan 13 2012, 17:33:34
    Och nu när jag kört superwipe står det sensation med vit text å grå bakgrund har inte varit så förut å inga som skrivit om det. Länken från förra, funderar jag på om felet kan ligga där. Då jag körde in någon ruu_insertcoin europe. För jag tror det var här min 1.17.1100 blev till 1.27.1100 och kan inte SID bli ändrat också. Tackar för bra svar.

    Citerar->So if i Change the CID does it mean I won't get the carrier bloatware updates i will get the HTC also need to change rom for an unbranded one just changing the CID doesn't stop bloatware<-

    http://forum.xda-developers.com/wiki/HTC_Vision#Bootup_Key_Sequences
     
    Last edited: 17 apr 2012
  20. janix

    janix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kom på nu när jag körde fastboot, att jag har kört in några pg58diag.ZIP å den letar efter pg58img.zip och pg58.nhh pg58.tar pg58.aec pg58img.enc är detta något fel?
    JAG ÄR TACKSAM FÖR ALLA SVAR. Ett råd ska kompisen roota din mobil lägg ner tid då man måste ha lite (mycket guide om detta) annars så har man tydligen större problem efteråt. Å kostar å leta snart vet man inte hur man ska lösa detta. % ATT LYCKAS NÄR MAN ÄR 2 SOM VET LITE(ELLER ATT MAN VET ALLT SJÄLV MEN ÄR OSÄKER). Jag vet att jag kommer att lyckas tack vare bra hjälp av er på forumet. 1000 tack letar runt klistrar in citat som jag undrar över som en guid också ifall att jag tänker rätt. Då telen är en blinkande vibrerande tegelsten=bootloop.:cry: