Hur få en gnutta zoom-skärpa på kameran?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Kloppstock, 29 okt 2016.

  1. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag försöker kolla den här jävla manualen, men jag hittar inte funktionen jag söker!
    http://support.sonymobile.com/se/xperiam5/userguide/General-camera-settings/
    http://support.sonymobile.com/se/xperiam5/userguide/Still-camera-settings/

    Jag förstår att zoom knappen sköts via volyknapparna, men det är inte den zoomen jag menar,
    utan om jag vill knäppa en finne i rumpan och jag håller inne avtryckarknappen så zoomar skärpan in
    snarare än avståndet, sen när jag släpper knappe för att ta kortet då har idioten zoomat ut till grumlighet
    från detaljen som nyss zoomades

    Och denna skärpa verkar heller inte måsta styras av att hålla in slutarknappen, utan om jag bara rör
    lite på kameran och hittar en ny yta så kommer den att zoom-skärpa detaljerna snabbt och sedan dra tillbaka det
    efter 1 sekund!

    80 % av mina foton på primater/halvapor blir därmed grumliga på uppstutts.
    Noll kontroll

    Förstå ni vad jag joddlar om?
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Du har en Xperia M5 har jag förstått. Den har en kameraknapp och den fungerar som en slutarknapp för att ta bilder med. Om man håller in knappen svagt så fokuserar (justerar skärpan) kameran på objektet. När man trycker ner knappen hårdare så tar den en bild.

    Kan du förklara vilka knappar du trycker på och vad du har för problem? Gärna en bild med pilar så vi förstår varandra bättre.
     
  3. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    antar han vill låsa skärpedjupet? Mig veterligen fungerar det inte på sony , får nog testa en annan kameraapp?

    edit: läser om ditt inlägg noggrannare. har haft samma problem som du när jag fotat besiktningsanmärkningar på nära håll med z3c, när man trycker av så skakar telefonen till och rycker = suddig bild. Kringgick det med att fotografera med tresekunderstimer och fokuserade på skärmen .

    Knappen använde jag bara till att snabbstarta kameran.
     
  4. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Ja det går inte på min kamera ens att hålla den still och få skärmdjup, jag tycker din term var träffande, så frågan är om inte skärmdjup är problemet, vad är vitrsen med att släppa en stor mobil-serie i 5 delar och aldrig rätta till problemet att det inte går att med själlvkontroll få skärpa på detaljer, det kan inte stämma.

    Jag blir förvånad när du hävdar att kameran skulle vara en utbytbar app och inte obligatorisk sony, hur ska jag hitta en app som passar xperia M5 isfl?
     
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    @Kloppstock@Kloppstock undra om du förstått hur kameran verkligen fungerar. du har kameraknapp på mobilen, då sätter du det du vill ha i fokus i mitten av skärmen (fokusringen) och trycker ner avtryckaren till hälften. när mobilen fokuserat och låst alla mätvärden så kan du vrida mobilen höger/vänster om du vill ha objektet i fokus till vänster/höger om mitten. du kan vrida fram och tillbaka så mycket du vill så länge du håller ner avtryckaren till hälften. när du är nöjd trycker du ner avtryckaren helt och bilden tas.
    du släpper inte avtryckaren som du säger i ditt första inlägg.
    ett annat sätt är att du manuellt pekar på skärmen på det du vill ha i fokus och sen duttar till på avtryckaren på skärmen, detta är det sätt som de flesta som inte är van en riktig kamera föredrar.

    i pro läget kan i alla fall jag välja flera olika fokuslägen, du kan ju testa med någon av de andra.

    jag har 2st Z3C som inte har nåt problem med att fotografera i fokus. kanske 5% missar fokus men 4,95% beror på mig. har flera vänner som också har sonymobiler av olika modell och ålder men inga av dem har några problem med ständig oskärpa.
    det är klart att de gånger man inte håller mobilen still så kan fokus tappas men det gör du ju med alla kameror.

    vad gäller app så passar de flesta kameraappar du hittar i playbutiken. open kamera, z kamera och HD-kamera har jag testat själv. dessa funkar på mina z3c.

    det kan ju vara fel på din mobil eller SBK men det kan du ju undersöka vidare med hjälp av råden som ges här.
     
  6. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Det är en sak i teorin från en riktig kamera till en annan i praktiken på en mobil...åtm att utföra för en klant

    Den vidhåller inte några mätvärden från den snabba in och ut zoomningen, vare sig jag släpper mig (knappen) eller trycker en gång till på knappen, och det beror inte heller på vibration från mig, håller stil.l

    Det bidde samma effekt, jag pekade vart den skulle skärpa/zooma och den gör det i 1 sekund och producerar senare ett grumligt resultat vid trycket.

    "en kväll i tunnelbanan, ser mig själv på en ruta, står jag där väntar på trycket"


    Det finns två lägen, något som kallas "manuell" som producerar samma bilder, och ett grundlöge som tycks kalla sig "bättra autjustering" vilket generar mig samma typ av oskärpa, mer om dessa lägen i mina manualer jag posta i TS, men jag har inte hitta några inställningar i dessa lägens om voro avgörande, du kasken hittar.

    Nej jag har haft såpasss många X i samma Xperia serie i flera år att jag vet att det inte är ett enhetsfel, utan att jag är inkompatibel mot modellen eller vice versa
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    @Kloppstock@Kloppstock
    om du nu är inkompatibel med modellen som du säger och de flesta inte har något problem med modellen, är det då modellens fel eller ditt fel?
    om du inte vill lära dig hur saker och ting fungerar är det telefonens fel eller ditt fel?
    gör du likadant om du sätter dig i en ny bil? det är inte samma sak att köra en gammal volvo, en subaru eller en porsche. förväntar du dig att de skall fungera lika och precis som du vill, ha alla reglage exakt där du vill ha dem?

    min kommentar var inte teori från en riktig kamera utan hur sony telefoner med kameraknapp brukar fungera. om du inte vill förstå det så föreligger ett stort problem.

    telefonen/kameran gör inte en snabb in och utzoomning, telefonen ställer skärpan. det vore bra om du lärde dig använda rätt treminologi. som jag ser det så måste du antingen röra telefonen, du ha mycket skitigt kameraglas eller så är den trasig. tag stöd med telefonen mot en dörrpost eller dylikt så kanske du kan hålla den stilla.

    här skiljde sig våra kameraappar lite, om du läser innantill i manualen du själv länkat till
    Ta foton med pekläget
    Bestäm ett fokusområde och håll sedan fingret intryckt på det området på kameraskärmen. Fotot tas när du släpper upp fingret.
    testa detta men ta stöd med mobilen mot något t.ex en husknut, dörröppning eller något så du inte svajar och hoppar runt med kameran.

    i det manuella läget (som jag hoppas att du i alla fall hittar) så klickar du på kugghjulet, där får du upp en hel del inställningsmöjligheter som bildupplösning, ansiktsigenkänning, fokusläge mm.

    lycka till

    PS, eftersom du verkar ha så mycket problem med din telefon, den tar inte bra bilder, hörlurar fungerar inte osv så kanske du bör fundera på att byta till en iphone7. Inga problem med hörlursuttag på den i alla fall :-)
     
    Last edited: 5 nov 2016