Hur få spamfiltret i mailappen att funka?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Bo_B, 6 maj 2015.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har en Samsung Galaxy S4Mini och använder den mailapp som följer med, vet inte om det är från Android eller Samsung.
    Jag har problem med en massa spam-mail från Japan och Kina (som jag inte ens kan läsa), se min tidigare tråd om detta.
    Igår hittade jag en inställning under Settings för appen (i menyn när man visar mail):
    Settings/Spam addresses
    Här kan man lägga in spam-adresser som maildomäner och det blir en lista typ:
    *@me.com
    *@ezweb.ne.jp
    etc
    Så jag lade in en massa av dessa maildomäner, som jag fått upprepade mail från, och hoppades att det skulle minska vad som kom in i telefonen.
    Men jag måste ha missat något för nu på morgonen ligger där en mängd nya mail från de domäner som jag lagt in i listan. :(

    Är det något ytterligare som man måste göra för att filtret skall ha effekt? Nån aktivering av typ "enable spam filter"?
    Jag antar att avsikten är att sådana meddelanden inte skall laddas ner eller raderas omedelbart eller så. Annars är det ju knappast nån mening med en lista av spamadresser, eller hur?
     
  2. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Är det ingen som vet hur detta skall funka?
    I mail-appen trycker jag menyknappen på telefonen och väljer Settings (min telefon är inställd på Engelska).
    Där finns längst ner på sidan "Spam addresses" och om man trycker på den så kommer man till en lista med maildomäner, som jag matat in.
    Ser ut som visas ovan men innehåller säkert 20 sådana adresser.
    Problemet är att mail-appen visar upp inkommande mail fast de finns i spam-listan! .(
    Det är som om det fattades en inställning för att aktivera det hela. Men jag hittar inte den.
    Idag provade jag med att starta om telefonen också för det fall att inställningarna bara gäller vid omstart av mail-appen, men det hjälpte inte.
    Nyss kom det ett paket på 5 mail från en av adresserna i listan.
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag testade att lägga in *@me.com, men det accepteras inte eftersom det inte är en valid epostadress så jag gissar att du inte skrivit in *@me.com utan en riktig adress.
    Dubbelkolla att adresserna verkligen är exakt lika. Lilla L och stora I är väldigt lika och lätt att förväxla.

    Testa att lägga in din Gmail-adress som spamadress och skicka sen ett mail från den adressen för att verifiera att allt fungerar som det ska.
     
  4. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Systemet är att man skall skriva in allt till höger om @ men inte @ självt.
    Sen lägger telefonen till *@ framför det man matade in.
    Och jag har lagt in ett antal sådana adresser nu, stört är att ifall det handlar om flera liknande typ:
    a.spamcenter.com, b.spamcenter.com, c.spamcenter.com
    så kan man inte lägga in *.spamcenter.com för att täcka alla varianter utan då blir det error!
    Man är alltså tvungen att mata in hela domännamnet (efter @) och inget annat. Alltså i stället för ett entry blir det rätt många för att blockera en sån här central...

    Idag slog det till med 8 mail på kort stund från Japan, alla med adresser som jag matat in i spamfiltret! :(
    Jag kan med säkerhet säga att det inte fungerar som det är nu, men kan man på något sätt få det att funka?

    Förtydligande:
    För mitt Telia-konto är det möjligt att lägga in spamfilteradresser direkt på Telias website och det har jag gjort så därifrån är det lugnt. Men detta kan jag inte göra för en annan adress jag har eftersom den inte har någon webb-motsvarighet eller spamfilter. Därför vill jag använda mailklientens inställningar i telefonen.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Har du testat om spamfiltret fungerar som jag föreslog?
    Om det fungerar så är det något annat som är fel, exempelvis att de adresser du lägger in inte är de adresser som mailen faktiskt kommer från. Kolla i källan till mailet för att verifiera att du lägger in rätt adress.
     
  6. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag lade in gmail.com i filtret som då visade *@gmail.com
    Sedan skickade jag ett mail från Gmail till min icke-Telia adress som prov.
    Men det dök upp i telefonen i alla fall...
    Liksom i min PC men det var ju vad det skulle.
    Så filtret fungerar faktiskt INTE alls.
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Testa att lägga in hela din epostadress och se om det fungerar.
     
  8. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Som väntat blev det ingen skillnad...
    Mailet från min Gmail-adress till min företags-adress dök upp i telefonen i alla fall...
    Jag tror att det är någon sorts aktivering man skall göra men jag kan bara inte hitta den. :(