Fråga: Hur får man luren att automatkoppla bluetooth?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bo_B, 8 mar 2017.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har en Samsung Galaxy S4-Mini (men jag tror inte detta problem är unikt).
    Mitt problem är att telefonen inte kopplar upp sig mot bluetooth när den kommer inom räckhåll.
    I min bil har jag installerat en Sony SBH20 ljudspelare som är ansluten med kabel till bilradion.
    Tanken är att jag skall kunna spela upp från telefonen till bilradion när jag kör.
    SBH20 och min telefon har parats ihop och jag har ingen annan registrerad BT-enhet heller.

    Lik f-b-at måste jag varenda gång jag sätter mig i bilen mecka med att öppna Bluetooth-sidan i setupen och tappa på SBH20-raden för att den skall koppla upp sig!

    Varför kan den inte göra som WiFi, nämligen koppla upp sig när den ser att enheten är tillgänglig?

    Det är så surt att börja köra och så kommer ljudet i telefonhögtalaren i stället (när man glömt meckandet med setup-menyn när man satte sig)...

    Finns det nåt generellt Android-trick eller måste jag fråga om i Samsung-forumet?
     
  2. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Det här kommer inte hjälpa dig ett dugg men jag kan söka att för mugg kopplat mobilen alltid upp sig om telefonens bt är aktiverat innan jag startar bilen. Startar jag bilen med bt avaktivera måste jag in i menyn för att det ska funka.
     
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Min SBH20 (en Sony BT för hörlurar) är alltid påslagen. Beror inte på huruvida bilen är igång eller ej.
    Bilen är en gammal SAAB och har ingen egen BlueTooth.
    BT på min telefon är alltid påslagen och det är förstås ett krav för att automatisk uppkoppling skall vara möjlig...
    Hur som helst så kopplar luren inte upp sig mot SBH20 när jag kommer in i bilen, utan jag måste:
    - Dra ner statusraden och leta upp BT-indikatorn
    - Långtrycka denna varvid efter ett tag så visas BlueTooth uppkopplingssida
    - På denna finns bara en registrerad device, min SBH20, och nu måste jag tappa denna rad
    - Nu kopplar telefonen upp sig och jag kan få ljud i bilhögtalaren

    Det är ganska så tröttsamt att behöva göra detta vareviga gång man stiger in i bilen...

    Jag har googlat en del och det finns visst flera som haft samma problem.
    Två förslag verkar det finnas:
    1) Installera Appen Bluetooth Autoconnect
    Men i omdömena om denna står det att den inte alltid fungerar och att den drar ur batteriet.

    2) Radera hop-parningen av SBH20 och göra om den
    När man parar om skall man särskilt kolla den pop-up som visas för där ryktas det om att det finns en checkbox ifall man vill få denna enhet automatansluten!
    Nu är bilen ute och åker så jag kan inte kolla detta, men jag rapporterar tillbaka när den är hemma igen och jag kan prova.
     
  4. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat att ta bort och sätta tillbaka pairingen.
    Ingen dialog angående autoconnect dök upp... :scared:
     
  5. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 206
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Tror inte det har med din telefon att göra. Har du testat med någon annan BT-pryl? Snäcka tex?

    Har BT original i min jobbebil och den ansluter direkt, samma med min snäcka.
     
  6. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Skulle vara den här Sony-prylen då?
    Men vad kan man göra med en sak som har en på/av-knapp, volymkontroll och inte mycket mer?
    Och är sådär 3x3x0.5 cm stor...
    Inte direkt möjligt att "konfigurera" den precis.
     
  7. f4mv

    f4mv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Använder samsung-mobil på jobbet och bluetooth-pryl pga hörselskada.
    Är "prylen" på och tfn's bluetooth inte igång kopplas dessa _inte_ ihop per automatik utan måste in i inställningarna å joxa.
    Om jag däremot har igång tfn's bluetoth och startar "prylen" - då får jag alltid (dagligen) automatisk kontakt med varandra.
    Prova att ha sony-prylen avstängd när du sätter dig i bilen, ta den minuten och starta igång "prylen" så funkar det nog.
     
  8. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Finns väl en play/pause-knapp på enheten?

    Pröva trycka på den när du sätter dig i bilen så kan den koppla ihop mot telefonen.
    Mitt headset beter sig likadant om jag gått för långt bort ifrån och när jag då kommer tillbaka räcker det att trycka på play-knappen så kopplas jag till enheten igen.
     
    jnsson gillar detta.