Fråga: Hur flyttar man från S4 Mini till S7?

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Bo_B, 11 jul 2017.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det är 3-4 år sedan jag senast uppgraderade telefon, då från S2 till S4 Mini.
    Nu skall jag köpa en S7 i morgon och började fundera på hur man flyttar sina appar och inställningar mm från den gamla till den nya telefonen...

    Har glömt exakt hur jag gjorde då, men jag har för mig att jag fick göra en backup till molnet (Google?) och sen när jag startade den nya telefonen så fick jag på något sätt logga in någonstans och vips så var telefonen som den gamla fast nyare.
    Men jag vet inte längre hur jag skall bära mig åt.
    På min S4Mini har jag ett 64 GB minneskort som jag tänkte flytta över. Kameran är inställd att spara bilderna på SD-kortet i stället för i internminnet.
    Dessutom använder jag WhatsApp så dess data vill jag ju överföra också, men jag tror att de ligger på telefonminnet. Har för mig att det inte går att ställa in så att Whatsapp lägger data på SD-kortet.
    Finns det nån guide för denna typ av uppdatering?

    Jag hittar ingen backupfunktion mot Google i min S4, bara till Samsung. Men till Samsung-kontot har jag inte koll på lösenordet så jag antar att försöker man använda Samsung-kontot så är man rökt...
    Man kan backa upp men sedan inte få tag på data, tror jag...
     
  2. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Uppdatering:
    Jag kom på att kolla i en gammal anteckningsbok och hittade lösenordet till Samsung-kontot!
    Sedan kunde jag komma in på kontot från min S4Mini.
    Alltså:
    Funkar det att helt enkelt logga in på Samsungkontot när man startar upp den nya telefonen så får man in alla appar man hade i den gamla?
    Hur gör man med WhatsApp-backup? Det verkar inte finnas någon menyfunktion för att ta backup på meddelanden och media i WA...
     
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag provade Samsung Smart Switch som föreslogs av setupen på den nya telefonen.
    Men den stannar på 99% scanning och kommer inte längre....
    Provat två gånger.

    Fråga:
    På min S4Mini har jag ett 64 GB SD-kort med en massa nedladdade filer, kan det vara så dumt att Smart Switch försöker scanna och överföra dessa data också?
    Det är ju helt fel, INGET av det som finns där skall överföras utom det som vissa appar skriver dit, tex har jag konfigurerat kameran att lägga foton och videos på SD-kortet.
    Jag har tex en massa GPS-relaterat som tex kartor över hela världen och de skall ligag kvar på SDkortet (som jag skall flytta över till den nya telefonen).
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Whatsapp har inbyggd backup i appen. Du behöver bara logga på med samma konto igen. Bilder och meddelanden sparas i "molnet".

    Vad är det du behöver backup på? Kontakterna bör finnas i ditt Google-konto redan och alla dina filmer och bilder bör ligga på Google Photos.

    Allt som ligger på telefonens SD-kort flyttar du enklast över genom att ansluta telefonen till datorn, kopiera över filerna, och sedan kopiera tillbaka dem till den nya telefonen. Alternativt kan du bara flytta SD-kortet från den gamla telefonen direkt till den nya telefonen.

    Prova att använda Samsung Backup för att ta backup på endast SMS och samtalshistorik. Det är det enda som brukar vara lite jobbigt att flytta över.
     
    Last edited: 14 jul 2017
    jnsson gillar detta.
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    För mig var det så att jag hade inaktiverat någon av Samsungapparna, tror det var SPlaner eller en annan som börjar på S, men den var förbockad i inställningarna för SmartSwitch att backup skulle tas på den. Så fort jag märkte detta och fick tagit bort bocken för denna så flöt backuppen på. Innan dess stoppade den vid någon procentsats som jag inte kommer ihåg och kom aldrig vidare. SmartSwitch gav aldrig upp heller, jag lät det stå på i många timmar en gång till ingen nytta!
     
  6. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Allt som ligger på SD-kortet följer ju med när jag flyttar på det, så det skall inte migreras.
    Men jag vet ju inte allt som apparna lägger i telefonminnet...
    Jag har kört en Samsung backup på min S4Mini, och om jag byter restore-källa till GT-I9195 så finns "Phone" "Apps" och "Messages" att välja.
    Kommer det att funka att välja alla dessa eller måste jag avselektera "Apps"?
    Och eftersom det rör sig om telefonfunktioner, måste SIM-kortet sitta i när man restorar Phone och Messages?
    Vill inte flytta det innan jag är färdig med att ställa in S7-an...
     
    Last edited: 14 jul 2017