Fråga: Hur föra över filer mellan huvud och gästnätverk?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av laserturken, 1 dec 2017.

  1. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag vill dela upp mitt nätverk så att t ex dator, nas är på (huvud) och TVn, mobil och surfplatta är på det andra(gäst).
    Undrar då hur/vart man ställer in så dessa fortfarande kan kommunicera i form av att föra över filer mellan enheterna om det ens är möjligt?

    Kör Windows 10 och en asus ac66u router.
     
  2. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 359
    Mottagna gillanden:
    738
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Måste bara ställa frågan vad syftet är?

    Vet inte hur AC66 är default men oftast brukar man kunna bocka i om klienter i sitt gästnätverk ska få se andra enheter.

    Beh nästan veta varför du vill göra detta innan jag kan råda mer.

    Edit: antar att du kör NAS ex trådat idag.
     
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Grejen med gästnät är att de enheterna kommer åt internet men INTE det andra nätverket.
     
    jnsson gillar detta.
  4. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    @maccis@maccis
    Jag snubblade över det här Stoppa tjuven, tänkte främst på de han säger vid 7.10 och började jag fundera om man har en Plex-server på ena nätverket och Tvn på de andra, då kommer de inte åt varan ändå eller?

    View: https://www.youtube.com/watch?v=FOHi1-sgABI


    @jogge@jogge
    Jag misstänkte att de var nåt sånt, så då är det bästa i så fall köra alla på samma ändå eller nån typ av moln lagring då?
     
  5. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 359
    Mottagna gillanden:
    738
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Alltså han har rätt i sak, men jag skulle vilja säga att man behöver mer pryttlar hemma för att du ska kunna säkra upp ditt nät. Gästnätverk är inte lösningen. Alternativt använda dig utav vlan och börja tagga.

    Enklast är om du kan få fler ip-adresser från isp och helt enkelt sätta upp fler routrar och lite accesspunkter.

    Dina servers kör du i ett "säkert nät" som du accessar via WAN. Alla klienter kör du på egna nät.

    Men jag tycker det blir lite överkurs, välj istället din utrustning hemma med omsorg.
    Det blir lätt väldigt avancerat när man ska börja förklara detta i text.

    Jag har själv flera olika acesspunkter hemma men det är mest pga prestandan. Har även möjlighet att i mitt nät kunna välja en anonym väg ut på nätet via en VPN lösning. Dock ingen svenssonlösning.
     
  6. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    @maccis@maccis
    Ja precis hans lösning funkar så länge man inte är i behov av att att enheterna ska ha kontakt med varandra som han nämner där termometer och tv.
    Men det är inget som en vanlig svensson varken har koll på och ännu mindre kunskap om.
     
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag skulle säga att du behöver både hårdvara och kunskaper likt mina för att åstadkomma detta, dvs nät-segmentering men med viss kommunikation mellan näten.

    Hemma hos mig har jag just detta. Genom en Fortigate UTM-brandvägg så har jag just delat upp nät för klienter, servrar, automatisering, DMZ, och gäst-enheter via VLAN både på switch och Unifi accesspunkter. Men som nämnts så är detta inget för vanliga Svensson och kräver lite mer än en grymt bra men funktionsmässigt lite för enkel Asus router för detta ändamål.