Fråga: Hur hanteras notifieringar ?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Beakon, 27 apr 2015.

  1. Beakon

    Beakon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag läste en artikel nyss på Forbes och den väckte frågan hos mig:

    Hur hanterar Android Wear notifieringar ?
    Tänds alltid skärmen ?
    Vibrerar den bara och tänder när jag vrider upp klockan för att tita ?
    Beror det på ?

    Det verkar som en ganska grundläggande sak trots allt, även om det inte är det första man tänker på.
    Har Google missat en sådan grej och det är upp till respektive tillverkare (som det antyds i Forbes artikeln)
    eller har skribenten missat något i sina tidigare tester ?

    Sitter jag i ett möte vill jag inte att min klocka ska börja lysa i tid och otid och dra uppmärksamhet till sig.
    Att aktivera Theater Mode manuellt varje gång är inte rimligt, det finns så många situationer där oönskat ljus distraherar.

    Kikade på https://support.google.com/androidwear/answer/6056843?hl=en men blev inte mycket klokare tyckte jag.
    Den tolkar jag som att displayen jämt tänds bortsett från i theater mode.
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag gjorde lite tester med min LG G Watch R och den verkar tända sig vid varje notifiering.
    Theater mode är dock bara ett dubbelklick på sidoknappen så det krävs inte särskilt mycket manuellt arbete.

    Jag ser att det kan vara bra i vissa fall med att den inte tänds upp förrän man vrider på handleden, men nu när jag observerar mitt eget beteende så läser jag väldigt ofta notifieringar utan att vrida på handleden på grund av att själva vridningen av handleden är en högst otrevlig gest när man sitter på ett möte.

    Biografer ser jag som ett specialfall och när man ändå stänger av sin mobil så blir ju klockan bortkopplad från källan till notifieringar så behovet finns egentligen inte där förutom om man slarvar med sin mobiltelefon. Om man ändå inte bryr sig om att stänga av mobilen så bryr man sig nog inte om huruvida klockan tänds eller inte.

    En reflektion kring artikeln på Forbes är att han skriver "to pull up my sleeve". Under ärmen så syns ju ändå inte klockan och även på Apple Watch så märker han av notifieringen vilket då tvingar honom till att dra upp ärmen.

    Lösningen på alla världens problem är en inställning som tillåter användaren att själv bestämma om notifieringar ska tända skärmen eller inte.
     
  3. Beakon

    Beakon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det hänger på att man har en sidoknapp på klockan vilket inte verkar helt givet, sen ska man komma ihåg att göra det alla gånger också.

    En inställning vore grejt !

    Tack för utvecklande svar