Problem: Hur kan man få provlyssna ett ljud innan det väljs?

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Bo_B, 16 jul 2017.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag köpte min S7 för ett par dagar sedan (ersätter en S4 Mini).
    När jag nu kämpar med att ställa in den så att den blir som jag är van så har jag stött på ett stort problem, inställning av ljudsignaler...
    Det är flera problem:
    1) Jag hittar inget sätt att provlyssna ett ljud för att avgöra om det passar.
    Det här är ju totalt oförståeligt att de tagit bort, hur kan man välja ljud bara efter namnet?

    2) När det gäller ljudval så verkar det inte finnas något sätt att ångra sig heller. Trycker jag på ljudnamnet eller symbolen så är det valt och det gamla ljudet borta. Hur 17 skall man kunna testa utan att ett dåligt ljud blir valt?

    3) Ljudväljaren verkar låsa fast sig vid den senast valda mappen med ljudfiler och det finns inget sätt jag hittat att komma till något som liknar en standardlista över ljud. Så nu kan jag inte få tillbaka telefonens grundljud heller för jag vet inte vilken mapp de ligger i...
    Det finns en mapp med namnet "Ringtones" men den är tom...

    Vad kan jag göra nu?
     
  2. inact_0030

    inact_0030 Guest

    En fråga bara: Är det ringsignaler du pratar om eller vad är det för ljud?
     
  3. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Om det är ringsignaler: Går jag till Inställningar > Ljud och vibration > Ringsignal, så kan jag peka på en ringsignal så provspelar den. Vill jag inte ha den så väljer jag den jag hade tidigare, listan är ju kvar precis som den var tidigare.
     
  4. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det handlar om signaler för SMS, Telefon, WhatsApp.
    Jag hade en egenkonstruerad signal för WhatsApp förut eftersom de som följde med telefonen var för ljudsvaga så jag missade meddelanden, men den kom inte med när jag läste in backupen jag gjorde innan jag flyttade över. Så jag fick kopiera in den till samma mapp som där den låg i min gamla telefon: media\audio\notifications och media\audio\ringtones (kopplade upp telefonerna med USB).
    Sen i Whatsapp så navigerade jag till notifications och tappade på en av de filer som fanns där och förutsatte att den skulle spelas upp. Men det hände inte utan nu hoppade väljaren tillbaka ett steg och stoppade in den fil jag råkat ta på.
    Därefter är det denna mapp som dyker upp hela tiden när jag försöker välja ljud för annat (sms, telefon, notifieringar mm).
    Och ännu har jag inte kunnat höra hur ljudet låter utom genom att be någon skicka mig ett meddelande eller sms. Totalt vrickat enligt mig.
    Varför i hela friden finns där inte en testknapp som gör att man hör ljudet INNAN man väljer det?
    Och var finns telefonens egna ljudfiler så man kan navigera tillbaka dit?
     
  5. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Tydligen finns det ingen provlyssning i en S7:a från kartongen...
    Jag såg att jag hade ZEdge installerat på min gamla S4Mini-telefon men av någon anledning inte på den nya S7:an trots att jag synkat mot mitt Googlekonto.
    Så jag installerade ZEdge och flyttade mina egna signaler till /Alarms, /Notifications och /Ringtones.
    Därefter så får jag upp en lista på ett antal signaler var jag än skall ändra dem och nu funkar provspelning fint!
     
    Asawi gillar detta.