Fråga: Hur kan operatörer utan egna nät konkurrera på marknaden?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Hårig, 27 sept 2017.

  1. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Är lite nyfiken på en sak, låt oss ta Vimla som exempel. De hyr in sig på Telenors nät.
    Då borde Telenor rent tekniskt kunna erbjuda precis samma erbjudande till lägre kostnad än Vimla då de inte behöver betala "hyr-avgift" och således utkonkurrera Vimla?

    Tänker jag fel, är det mer komplicerat än så här?
     
  2. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Varför skulle telenor sänka priset på sina abonngmang när de flesta ändå inte kör hallon/vimla utan betalar nuvarande priser för telenor? Om jag kan välja på att sälja 10 mobiler för 3000 kr styck eller 7 mobiler för 6000 kr styck väljer jag 7*6000 varje gång, tror att telenor tänker likadant.
     
    chompiz gillar detta.
  3. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Just Vimla är ju ett dotterbolag till Telenor (liksom Comviq till Tele2, Halebop till Telia och Hallon till Tre), så det är nog inte direkt fråga om att de "hyr in" sig på deras nät då, utan det är i princip samma bolag (även om de vill framstå som en självständiga företag). Dock finns det ju andra mer fristående operatörer som verkligen då hyr in sig på de stora operatörernas nät och hur det fungerar rent ekonomiskt vet jag inte riktigt. Men kostnaden för att hyra in sig är väl antagligen ändå lägre än vad slutkunderna betalar samtidigt som de stora operatörerna tar ut ganska höga priser av sina kunder för att de kan.. typ..
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns fristående operatörer och sedan finns operatörer som drivs/ägs direkt/indirekt av de fyra stora operatörerna/nätägarna.

    Tre: Hallon
    Telenor: Vimla
    Tele2: Comviq
    Telia: Halebop

    Varumärkena ovan finns till för att differentiera produktportföljen. Telia, Telenor, Tele2 och Tre vill att deras varumärken skall betraktas som "premium", medan Hallon, Vimla, Comviq och Halebop är "lågprisoperatörer" med allt som hör till, som ex. bristfällig support och färre kringtjänster etc.

    Det fungerar precis på samma vis med bilmärken där Volkswagen Group ex. äger en rad märken med olika målgrupp. Bentley och Porsche riktar sig kanske till höginkomsttagare medan ex. Volkswagen riktar sig till en bredare målgrupp. Visst hade VW Group kunnat sälja en billig Bentley-kombi, men det hade samtidigt gjort det svårare att sälja de dyrare Bentley-bilarna.

    Frågan är fortfarande intressant. Jag vet faktiskt inte hur följande operatörer klarar av att konkurrera med de andra lågprisoperatörerna:
    • MyBeat
    • Delight Mobile
    • Fello
    • Lyca Mobile
    • Net1
    • Vectone
    • Universal

    Jag gissar att vad som är gemensamt för många av operatörerna ovan är att de har nischat sig mot en rätt smal kundbas, men som är tillräckligt stor för att generera en vinst man kan leva på.

    Trots att EU-roamingen inte längre är ett problem så är det fortfarande kostsamt att ringa utomlands från Sverige. Vectone och Lyca Mobile är två exempel som har detta som sin nisch. Billiga utlandssamtal, både inom och utanför EU.

    Hur MyBeats och Fello överlever har jag däremot ingen teori om :)
     
    Last edited: 27 sept 2017
    6150, hahadaoc, torbjorn och 2 andra gillar detta.
  5. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Just Vimla är ett varumärke hos Telenor.
     
  6. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    En sak är väl att lågprisoperatörerna inte har support via telefon, och att supporten inte är öppen så länge på kvällarna/helger.
     
    bernard gillar detta.
  7. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Vimla, Hallon, Halebop och Comviq är varken operatörer eller virtuella operatörer. De är enbart varumärken hos Telenor, Hi3G, Telia respektive Tele2.
     
    bernard gillar detta.
  8. inact_0025

    inact_0025 Guest

    För att svara på frågan i ämnesraden, så är de nätägande operatörerna, enligt konkurrensregler inom EU, tvungna att sälja kapacitet till virtuella operatörer.
    Dessa köper till grossistpriser. Sedan är det upp till dem att komma med en hållbar affärsidé.
    Det är ju egentligen samma sak i de flesta branscher.
     
    bernard gillar detta.
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    En avgörande skillnad (även om gränsen är flytande) är att huvudoperatörerna i huvudsak säljer enheter som paketeras med abonnemang och avbetalningslösningar vilket driver upp priserna på tjänsterna samtidigt som "lågprisvarumärkena" ofta riktar sig på att erbjuda själva kommunikationstjänsten.

    Tidigare sköttes detta via uppdelningen mellan abonnemang och kontantkort inom samma varumärke men numera när även "kontantkorten" snarare är abonnemang (d.v.s prisplaner som måste fyllas på varje månad) kom så införandet av separata varumärken.

    Dessa särskilda varumärken är inte MVNOs i traditionell mening utan helt enkelt en paketering. Tele2 körde ju t.ex en lång tid T2 som varumärke för företag medan allt konsumentinriktat låg under Comviq. Därefter bestämde de sig för att öppna egna butiker och då kom den nuvarande uppdelningen.

    Generellt är det smart av operatörerna att lösa det på detta vis eftersom de dels behåller kunderna, dels snabbt kan anpssa sig (det är ju inte dåligt om t.ex någon "byter från" Telenor till Vimla eller från Tele2 till Comviq - det är ju fortfarande en kund....).

    Ur konsumentsynvinkel är det ofta en bättre affär att skaffa en olåst importenhet och Comviq, Halebop, Hallon, Vimla snarare än att ta den operatörsprissatta produkten från Tele2, Telia, Tre eller Telenor.
     
    bernard gillar detta.
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag gillar Fello, har skaffat det för min far och den funkar kalas, bra täckning, bra internet hastighet och den håller i princip samma kvalitet som Telia. Hoppas de finns kvar och inte få det svårt ekonomiskt!
     
    bernard gillar detta.
  11. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Man kan väl till viss del likna det med bostadsbolag.

    De stora bolagen bygger bostäder, investerar i ny teknik och driver på utvecklingen mm. Hyr man från de stora bolagen får man en bred service, då bolagen har egna små bolag för allt man behöver hjälp med.

    De små hyresvärdarna nöjer sig sen med att hyra in sig i befintliga hus och så att säga hyra ut i andrahand . Eftersom de inte har några direkta utgifter i förhållande till de stora bolagen , kan de erbjuda dig "samma tjänst" till mycket lägre pris. Och istället för att investera i nya bostäder kan de t ex erbjuda "gratis" internet i lägenheten.

    I slutändan är vi alla rätt nöjda. Men det finns också de som hyr en femrummare för 500 spänn och klagar på hålet i taket och avsaknaden på varmvatten....