Det finns fristående operatörer och sedan finns operatörer som drivs/ägs direkt/indirekt av de fyra stora operatörerna/nätägarna.
Tre: Hallon
Telenor: Vimla
Tele2: Comviq
Telia: Halebop
Varumärkena ovan finns till för att differentiera produktportföljen. Telia, Telenor, Tele2 och Tre vill att deras varumärken skall betraktas som "premium", medan Hallon, Vimla, Comviq och Halebop är "lågprisoperatörer" med allt som hör till, som ex. bristfällig support och färre kringtjänster etc.
Det fungerar precis på samma vis med bilmärken där Volkswagen Group ex. äger en rad märken med olika målgrupp. Bentley och Porsche riktar sig kanske till höginkomsttagare medan ex. Volkswagen riktar sig till en bredare målgrupp. Visst hade VW Group kunnat sälja en billig Bentley-kombi, men det hade samtidigt gjort det svårare att sälja de dyrare Bentley-bilarna.
Frågan är fortfarande intressant. Jag vet faktiskt inte hur följande operatörer klarar av att konkurrera med de andra lågprisoperatörerna:
- MyBeat
- Delight Mobile
- Fello
- Lyca Mobile
- Net1
- Vectone
- Universal
Jag gissar att vad som är gemensamt för många av operatörerna ovan är att de har nischat sig mot en rätt smal kundbas, men som är tillräckligt stor för att generera en vinst man kan leva på.
Trots att EU-roamingen inte längre är ett problem så är det fortfarande kostsamt att ringa utomlands från Sverige. Vectone och Lyca Mobile är två exempel som har detta som sin nisch. Billiga utlandssamtal, både inom och utanför EU.
Hur MyBeats och Fello överlever har jag däremot ingen teori om
Last edited: 27 sept 2017