Guide: Hur man rootar sin Fonepad

Diskussion i 'ASUS' startad av frostfire, 24 jul 2013.

  1. frostfire

    frostfire Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tjena,
    Har blivit testperson för en fonepad och gillar den skarpt!
    Men något som jag saknar när jag googlat runt är en snabb guide på svenska för hur man rootar "telefonen", så tänkte att jag gör en egen :)
    All credit går till utvecklarna på:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2250124&page=22

    1: Kontrollera vilken version du har av fonepaden genom att gå in på inställningar > om pekdatorn. Om du köpt plattan i sverige har du troligtvis en WW (WorldWide) version.
    [​IMG]

    2: Ladda ner den filen som motsvarar versionen av plattan du har.
    WW V3.2.3

    TW V3.2.3

    JP V3.2.2

    CN V3.2.2

    CHT V3.2.3

    3: Sätt i ett micro-sd kort om du inte redan har ett i och lägg över filen till micro-sd kortet (direkt på kortet, ingen undermapp).
    Om du redan har ett kort i kan du ladda ner filen direkt från fonepaden och flytta över den från Intern lagringsplats > Downloads till MicroSD genom det medföljande programmet Filhanterare.

    4: Stäng av fonepaden

    5: Håll in ON och volym upp knappen samtidigt tills texten "No USB cable connected!" dyker upp.
    [​IMG]

    6: Håll in volym ner och klicka på volym upp. En meny kommer då dyka upp med några alternativ.

    7: Klicka på volym ner tills "SD download" är markerat och klicka därefter på on knappen. Fonepaden kommer nu att installera den rootade uppdateringen och starta om efter den är klar.
    Det kan ta ett par minuter innan den är klar, så det är bara att vänta.
    När fonepaden startat om är den färdig och redo att användas.

    EDIT!

    8: Idag släpptes V3.2.4, för att roota den kan samma filer och steg användas som ovan.
    Efter rootningen är klar, installera SuperSU PRO, öppna programmet, gå till inställningar och klicka i Överlevnadsläge. Nu är det bara att uppdatera till 3.2.4 som vanligt (inställningar > Om pekdatorn > Systemuppdatering).

    OBS: Ingen backup behövs eftersom alla appar m.m finns kvar. Jag rekommenderar däremot att man alltid gör en bakup och lägger på sd-kortet innan man gör större ändringar som denna för säkerhets skull.
    Om man vill göra en backup kan man enkelt och snabbt göra det med det inbyggda programmet "App säkerhetskopiering".
    Bara välja Data&applikation, klicka på "Markera alla" och sedan klicka på säkerhetskopiera.
    Jag rekommenderar även att man klickar i "Kopiera säkerhetskopierad fil i:" för att kopiera filen till sd-kortet när backupen är klar eftersom backupen annars kan försvinna om något skulle gå fel och man måste lämna in telefonen. :)
     
    Last edited: 25 jul 2013
    bernard gillar detta.
  2. Kung

    Kung Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hur lyckades du bli testpilot på en sedan länge lanserad platta?
    Finns ju inget mer att testa, har du en nyare version av fonepad?

    Har asus verkligen bett dig att roota deras platta som du inte ens äger och riskera att bricka den, vad exakt är det de bett dig testa med denna plattan som dem inte redan vet om?
     
  3. frostfire

    frostfire Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Är det inte padfonen du tänker på? ;) det här är fonepaden och ja jag har blivit ombedd att testa den av asusnordic och har fått ok att roota den och lägga upp guiden här :)
    Dem vill att jag ska testa den i allmänhet, skriva vad jag tycker, skriva guider m.m. vad jag känner för helt enkelt :)
    Ju mer jag bidrar, desto större chans att jag får behålla den, så upp till mig själv helt enkelt hur mycket tid jag vill lägga ner.
    Jag vet att det redan finns en genomgående review gär på den, därför jag inte lagt upp någon själv utan bara den här guiden som jag nu även ska uppdatera för uppdateringen 3.2.4 som släpptes idag :)
     
  4. Kung

    Kung Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Nä, det är fonepad jag menar har haft den sen lite efter den släpptes. Men sålde den igår. Har ägt även en padphone......

    Skickat från min Galaxy MEGA
     
  5. Newages

    Newages Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har köpt en Fonepad och rotat den efter inlägget först i tråden.