Problem: Hur nyttjar jag root?

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av Mentzer, 21 sept 2012.

  1. Mentzer

    Mentzer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hade lite tid över att döda så jag rootade min nexus s.

    Grundanledningen var för att tillåta NFC-chip att slå på GPS och för att kunna aktivera GPS via Switshpro widget

    https://play.google.com/store/apps/details?id=alei.switchpro&feature=order_history

    Jag har letat runt på youtube/google efter guide om hur jag faktiskt kommer igång med root men informationen är knapp.
    Om jag har förstått så ska apparna fråga Superuser om Rootåtkomst, en fråga har jag dock enbart lyckats få i "NFC task launcher" utan resultat:S

    Hjälp belönas med tacksamhet!
     
  2. Skumrask

    Skumrask Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag begriper inte riktigt vad du är frågar efter, men root går ut på att få tillgång till alla delar i ditt system. Det är kanske inte något en direkt "kommer igång" med utan har du SU installerat och skaffar appar som kräver root så är det bara att tuta och köra.

    http://android-dls.com/wiki/index.php?title=Why_Root
     
  3. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    En väldig förenkling: När man startar upp och börjar använda sin nyinköpta enhet kommer den med Användarbehörighet: det tillåter dig installera appar, justera ikoner på Hemskärmen och liknande basic saker. Sedan kommer vi till Administrativa rättigheter som ger dig full kontroll över enheten, det ger dig möjlighet att utforska hur Operativsystemet är uppbyggt, ändra t.ex startuppsekvens, vilket typsnitt det ska vara på bokstäverna i din telefon i menyerna och det ger dig även möjlighet att installera ovan nämnda systemprogrammet SU (som jag misstänker är en förkortning av SuperUser). Biten Root är åtkomsten till en viss del av det interna systemminnet som finns på telefonen och det är där du lägger programmer SU, bootar om telefonen i recoveryläge, väljer install zip, letar upp SU (eller vilken du väljer för det finns flera), efter det startar du om telefonen och letar upp SU i appdrawern och väljer Accept i pop-upen som kommer på skärmen och du har Administrativa rättigheter och kan göra om din användarupplevelse totalt.
    länk till SU på market:
    https://play.google.com/store/apps/...wsMSwxLDEsImNvbS5ub3NodWZvdS5hbmRyb2lkLnN1Il0.
     
  4. Mentzer

    Mentzer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag uttrycker mig flummigt men jag HAR root-åtkomst och Superuser. Bekräftat.

    Jag kan dock inte få några appar att få den åtkomsten.

    Hur tillåter jag ett program att ta del av root-åtkomst?
     
  5. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Om du öppnar applikationslådan (appdrawern) ser du då ett program som heter SU, super su, Superuser eller liknande? I så fall starta det och se vilka program som finns med i listan över program med SU behörighet. Ibland kan du behöva uppdatera den appen, finns i settingsmenyn
     
  6. Mentzer

    Mentzer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har Superuser, elit t.o.m. Inga program i listan som vanligt.
    Pillade runt lite i info och försökte uppdatera "binary", fick misslyckades på "gaining root access..."
    Blir fan tokig snart, jag har inte tummen mitt i handen på datorer, bara ny på android pillet:D
    Har jag tappat root? kan SU ens finnas kvar då?
     
  7. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Absolut lättaste sättet att kolla din Root status är att ladda hem rootchecker från play, då får du svaret framför dig. Jag kan minnas fel med i och med någon av de officiella uppdateringarna så förlorade man su när man la in dem så man fick göra om Root proceduren. Men att återfå root access är inte mer än några knapptryck bort om du har en dator, kolla in guiden antigen på xda forumet eller den jag följde på www.nexusshacks.com. Om du använder en custom rom så leta rätt på tråden som du laddade hem den ifrån för att vara säker på att den stödjer root, det är nämligen inte alla som gör det.
     
  8. Mentzer

    Mentzer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tydligen har jag ingen root, kanske är det de som varit problemet hela tiden.

    Jag får Superuser och har kört samma metod som du gör på nexusshacks.com flera gånger, processen verkar gå bra men jag får ändå ingen root, blir tokig!
    Har ingen costom rom.
    Måste man installera om drivrutinerna på datorn varje gång innan man flashar?

    Har läst runt lite men kan inte hitta något om någon med likande osynliga problem under processen.

    Några tips?
     
  9. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag utgår från att du menar den här guiden http://nexusshacks.com/nexus-s-hacks/how-to-root-nexus-s-or-nexus-s-4g-new/ och efter som du skriver att du har följt guiden flera gånger så antar jag att du lyckats låsa upp bootloadern och det märker du om det finns ett hänglås med på startupp skärmen med Google logga på. Nästa steg är att lägga in en recovery och i guiden använder dom sig av clockworkmod som är nödvändig att ha när du gör steg 3 av guiden: flashar upp zip-filen med Superuser appen i. På vilken del av guiden är det som inte får att fungera? 1: ser du hänglåset när du startar telefonen? 2: om du startar telefonen genom att hålla ner volym - (volym ner), och samtidigt trycker på power knappen kommer du in i din recovery meny (cwm eller liknande)? Om dessa två punkter fungerar så är det bara att lägga Superuser på minneskortet, bläddra till unzip from memorycard och flasha så har du root, Superuser och möjlighet att lägga in custom romar, kernels osv. För att svara på Windows frågan så är svaret Nej, om du gjort alla inställningar för att din dator ska kunna kommunicera med din telefon en gång så kan du skippa dom stegen sedan.
     
  10. Mentzer

    Mentzer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    yes, den guiden och även den gamla med cwm.
    Jag har börjat tro att de kan vara så att kommunikationen med datorn inte funkar som det skall, den använda recoveryn stannar inte på telefonen utan måste flashas om med kabel varje gång jag skall köra något. Finns en guide på nexusshacks om just inställningarna på datorn men jag får inte till det ändå. Ska pilla mer med det.
    Kan det inte var så att iom cwm eller annan recovery inte får root pga att datorn kommunicerar fel så kan inte superuser flashas till root?
     
  11. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    När du pushar upp saker till tfn har du väl startat den i fastboot läge via bootloadern? Annars pratar dom inte med varandra. I och med ics när det kom så var det med de första nya romsen så funkade det inte att boota tfn som vi var van vid att göra med knappen utan vi fick använda andra sätt. Vad har du just nu? Systeminställningar-om telefonen vad står det om rom
     
    Last edited: 21 okt 2012
  12. Mentzer

    Mentzer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Efter en liten formatering av dator och nya tag med drivisar drar jag slutsatsen att det hängde just på drivrutinerna... nu fungerar allt klanderfritt!