Hur ser ni på att OnePlus fuskar och ljuger om 5:ans kamera?

Diskussion i 'OnePlus 5 - Allmänt' startad av Nogger, 23 jun 2017.

Taggar:
?

Är du nöjd med hur OnePlus 5 har ljugit om sin kamera?

  1. Ja

    11,1%
  2. Nej

    88,9%
  1. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Värdelös är nog att ta i; Huawei gör i princip samma sak i Mate 9 Pro/P10: https://robinwong.blogspot.se/2017/01/huawei-mate-9-pro-review-from.html. Det är egentligen inte särskilt uppseendeväckande då det pågått länge bland andra tillverkare. De borde dock vara öppna med att det handlar om en hybridlösning "precis som hos många andra". En kombination av optisk och digital zoom (där data från två sensorer kombineras) för att nå 2x med en förhållandevis liten förlust i jämförelse med 2x 100% digital zoom.

    Vidare skriver de nog "lossless zoom" och inte 2x optisk zoom. Det är helt klart lite i gråzonen att köra med det, speciellt då det ibland bara står "2x" på många platser. De flesta tar nog för givet att det då handlar om 2x optisk zoom och inte vad de nu kallar "2x lossless zoom".

    Porträttläget vore inte möjligt utan dubbla kameror, så visst har den sekundära kameran betydelse.

    Själv hade jag dock mycket hellre sett att de använde samma upplägg som LG i G5/G6 med en vidvinkellins. Det hade varit mer användbart, sett ur mitt perspektiv :)
     
    Last edited: 23 jun 2017
    ingfre, iterva, kissidor och 1 annan gillar detta.
  4. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Jo, det känner jag till. Å andra sidan är det bara syntetiska tester som kanske inte säger så mycket om verkligheten ändå. Och i verkligheten vet man ju vilken processor man får och att den är kompetent. Jag menar, det går ju att enkelt säga att det objektivt är en bra processor, oavsett hur många poäng den får i något syntetiskt test.

    Jag blir mer upprörd när de säger sig ha satsat mycket tid och resurser på kameran, och presenterar den som något slags mirakel, och sedan visar det sig vara extremt mycket skarvar och skavanker i implementationen. Känns som att det är någon slags Frankenstein-kamera de har lyckats skapat, där den lite fritt växlar mellan de två kamerorna, croppar bilderna ibland, försöker sig på lite djup och fokus som funkar sådär, och försöker sig på att reducera brus lite misslyckat.

    Hade nog varit bättre om de bara satte in en vanlig men bra kamera med OIS osv, som hade varit mer pålitlig. Istället för den här mycket mer tekniskt svåra implementationen som de uppenbarligen inte behärskar, där de också har behövt göra avkall på funktioner som OIS.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, gärna en med max 8-12MP, så att pixlarna inte blivit yttepyttesmå. Det hade helt klart varit att föredra.

    Fast ur marknadsföringssynpunkt är kanske två kameror bättre eftersom man då kan marknadsföra porträttläget, som ju blivit väldigt poppis bland exempelvis Huawei och inte minst Apple.
     
    Kent och zztop007 gillar detta.
  6. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Vad menar du? Är det ett försök till att håna mig och alla andra som tycker att 5:ans kamera saknar basala funktioner?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej - märklig tolkning. Det är vida känt att mörkerfoto tar mycket stryk när man krymper pixelstorleken från 1,5 um (Galaxy S8, HTC U11 m.fl.) till 1-1,1 um, vilket ex. OPO och Sony m.fl. gör.

    Men olika människor prioriterar olika. Alla fokuserar kanske inte på just mörkerfoto utan prioriterar kanske porträttläget istället etc.
     
    Last edited: 23 jun 2017
    Jontelitokd, Guggenheim, kissidor och 3 andra gillar detta.
  8. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Ok, ber om ursäkt då. Trodde du var sarkastisk.
     
    bernard gillar detta.
  9. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    T.ex. vad The Verge har att säga om kameran: (https://www.theverge.com/2017/6/20/15820802/oneplus-5-review-one-plus-phone)

    On paper and in OnePlus’ marketing materials, this dual camera is the OnePlus 5’s big differentiator. In reality, it’s a major letdown. Firstly, the main camera lacks optical image stabilization (OIS) and produces soft images as a result. OnePlus will tell you that its extra-wide aperture and electronic stabilization make OIS superfluous, but the only phone I’ve yet used in which that’s true is the Google Pixel. The Pixel has raised my expectations of mobile cameras to a very high standard, and right now I only see the Galaxy S8, HTC U11, and, to a lesser degree, LG G6 coming close to it. Everyone else, the iPhone included, feels like a generation behind.

    The more zoomed-in second camera of the OnePlus 5 also lacks OIS, but it doesn’t get the benefit of a wide aperture. So its results are dramatically, sometimes horrifically, worse than the main camera. The amount of graininess and color noise I get from the telephoto shooter in low light reminds me of mobile cameras from half a decade ago. Images appear flat, losing all the subtle detail and color gradations that go into making a photo feel realistic. With this added camera, you might get an extra bit of creative flexibility while shooting castles and lakes on a sunny day, but this advantage is frankly too limited to be commendable, primarily because of the poor image quality.

    [...] The rule with the OnePlus 5 portrait mode is that it will get the outline of the person wrong — most often keeping chunks of the background in focus where it shouldn’t — and the exception is when it gets things right.

    Nu har jag själv inte känt på telefonen. Men i mina öron låter det här i alla fall som en tågkrasch.

     
    bernard gillar detta.
  10. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Telezoom är lite av en bummer men jag använder i princip aldrig funktionen på iPhone eftersom det alltid är för mörkt.

    Jag hade också gärna sett en kamera med större pixels samt att de kör lite hårdare med mjukvaran. Jag gissar att de kör någon typ av pixel binding på samma sätt som Google och numer samsung för att behålla färger mm i lägre lux. Hade önskat att de gick all in där.

    När det gäller benchmark kör de samma fuling som Samsung och alla andra försökt med. Lite 80 tal kan man tycka.
     
  11. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Last edited: 23 jun 2017
  12. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Android Central: https://m.androidcentral.com/oneplus-5

    On the downside, there are many situations in which you can see the software's limitations. A lot of my Portrait Mode shots came out soft overall, as if the camera wasn't able to figure out where edges of certain features were or couldn't decide what was near and far. The calculation involved with creating this artificial background blur is difficult, and OnePlus will no doubt improve it over time — even as-is it's good fun to switch to Portrait Mode and try a shot. I just tend to follow that up with a regular shot from one of the two cameras alone when possible.

    Measuring the OnePlus 5 on its main camera alone, it's a capable shooter that improves from last year but also doesn't perfectly match up to the top-end flagships out there today that can offer better, more consistent performance in a variety of shooting conditions. The secondary camera gives a small bump to the OnePlus 5's overall camera experience, enabling new shooting options and a fun-to-play-with Portrait Mode, but it really doesn't seem like adding this second camera was worth losing OIS (and perhaps larger pixels) and the potential for better photos out of the main camera.

    XDA: https://www.xda-developers.com/oneplus-5-xda-first-impressions-upgrade/

    Going past the features, image quality is quite a hit or miss still, but it produces very beautiful results when it does hit. Now OnePlus assured me camera will be improved upon in future updates and, given the strides the OnePlus 3 and OnePlus 3T cameras made with various OTAs and beta-builds, I have no reason to doubt that’ll be the case. But while I’ve taken some great shots with the OnePlus 5, some are unreasonably noisy in indoors environments, and this makes little sense to me given the camera’s f/1.7 aperture and the overall strength of the sensor — it’s most definitely an issue with image processing, that should get resolved. Luckily, macro shots are easy to set up, focus speeds are quite excellent, opening the camera is remarkably quick and color reproduction is very appealing, with great detail preservation outdoors, even though it tends to saturate pictures more than something like a Pixel XL. In low-light, outdoors scenarios it can take some pretty great shots, though indoors the story quickly changes, and I was disappointed by its performance as my only camera at a recent wedding party. There are also some odd bugs I’ve documented and passed along and there can be inconsistent delays between pressing the shutter button and actually taking a picture, leading to missed opportunities (pronounced in puppy or baby pictures). I’ve loved taking HDR pictures on the OnePlus 5, as it manages to bring out more detail without oversaturating or changing the general composition of the picture, and with a quite precise auto-HDR mode, it’s not something you actively need to worry about anyway.
    Här är ett av hans foton:

    [​IMG]

    Ser ju fruktansvärt ut.
     
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    zztop007 gillar detta.
  14. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Finns bättre men inte är det så himla dåligt?
     
    Psicosis och jnsson gillar detta.
  15. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Lustig frågeställning.
    "Är du nöjd med hur Oneplus har ljugit.."

    Frågan vinklas så det är omöjligt att svara annat än nej utan att dumförklara sig själv.

    Fråga istället "Vad tycker du om Oneplus marknadsföring?

    a) Okej för mig, jag tycker de har varit öppna med hur det ligger till. Att de inte förklarade i detalj från början stör mig inte, alla marknadsför sina produkter med fina uttryck.
    b) Inte okej, vilseledande!"
     
    Marmas, zztop007, kissidor och 3 andra gillar detta.
  16. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Fusk och fusk. När man kör benchmark i PC, så går allt i högvarv, dessutom många överklockar cpun/gpun så högt det går och gör det samma sak när man endast surfar? Så alla benchmarks i PC är också fusk då?

    Varför är det okej att göra det i PC men med mobil är det helt plötsligt fusk?
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Pga att inget scenario i verkliga livet framkallar den prestandan. PC-klockning vet jag inte mycket om!
     
  18. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    När du spelar ett 3d spel så går det på fullt. Samma som på PC, vid benchmark går det på fullvarv, samma vid spel och normal användning på låg varv.
    Varför köra benchmark om om man skall testa vad hårdvaran går för vid full hastighet? Man kan vrida och vända hur man vill om becnhmark.
    Syntestiska tester på mobil är rent skräp.

    Om man vill använda mobil utan veta vad hårdvaran går för, skall man inte alls köra syntestisk test och bara använda det normal. Om man vill veta vad hårdvaran går för, skall det gå på full hastighet hela tiden och det är vad benchmark är till. För veta vad hårdvaran klarar av vid full varv.
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Inte konstant fullt mig veterligen. I så fall börjar det throttlas så småningom vilket det inte gör i benchmarks pga deras tillagda kod. Det skalas nog upp och ner fort rätt rejält vid 3D spel skulle jag tro annars skulle luren grillas.
     
  20. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    När användaren överklockar sin dator är det ju i syfte att öka antalet FPS i spel eller dylikt. I ett benchmark kan han se hur mycket mer prestanda överklockningen gav.

    I detta fallet med lömska OnePlus så ökar de själva klockfrekvensen i ENBART testet, men ej i vardagsanvändande. Antagligen gör den ökade klockfrekvensen på sikt att telefonen överhettas eller slits ut, men de känner väl att det är värt att överklocka en kortis medan man kör ett benchmark så att siffrorna blir bättre.

    Ser du inte skillnaden?