Hur "skriver" jag skiljetecken när jag dikterar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av honaj, 28 dec 2012.

  1. honaj

    honaj Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Sitter här och bekantar mig med min nyss anlända Nexus 4, min första Android.
    Naturligtvis gav jag mig genast på röstfunktionerna, något som inte funkade på min anglofila gamla iPhone. Blir mäkta imponerad av att den klarar löjliga testord som "ecklesiastikminister" och "bensodiazepinderivat", men när jag försöker smsa "när kommer du hit?" blir det "när kommer du hit frågetecken". Finns det speciella kommandon för detta, eller måste man på ett irriterande vis växla mellan röst och tangentbord?

    (Ursäkta om detta tagits upp innan, gjorde en snabbsökning men hittade inget.)
     
  2. SuperAndroid

    SuperAndroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tyvärr tror jag inte riktigt det fungerar ännu (jag har åtminstone inte fått det att fungera på svenska). Det enda tecknet som jag faktiskt fått att fungera så är det punkt (.). Det verkar däremot bara fungera när man "säger/skriver" en webbadress (exempelvis swedroid.se).

    Hoppas du trivs med din nya mobil för den delen, och säg gärna vad du tycker om den (har en Galaxy Nexus just nu men funderar på att uppgradera mig).
     
    honaj gillar detta.
  3. honaj

    honaj Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det var det jag misstänkte, man får väl vara glad att de iallafall har ett rudimentärt stöd för svenskt tal.

    Har sammanlagt ca fem minuters erfarenhet av Galaxy Nexus så jag kan inte jämföra, men den är vida överlägsen min gamla iPhone 4 på alla sätt och vis, skillnaden i prestanda märks verkligen.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Bumpar den här tråden lite och frågor om något har hört något nytt om hur man gör skiljetecken med voice input? Om inte, någon som har något tips på hur man snabbt kan infoga ett skiljetecken utan att behöva växla till ett vanligt tangentbord och sedan tillbaka till voice input?
     
  5. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Använd Swype (kostar 7 kronor) istället för det vanliga tangentbordet. Swype förstår ord som frågetecken, punkt, ny rad osv.

    Taptaked all the way from Stockholm, Sweden.
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har Swype också, men trivs väldigt bra med Swiftkey (Flow) så jag behåller gärna det :) Jaja, det är väl bara att vänta...
     
  7. tuomi

    tuomi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har också stött på detta och är förvånad att det inte tagits upp på forumet mer än i denna tråd. Speciellt då diktering fungerar i övrigt på svenska sen ett antal år tillbaka.

    Vad jag läst på nätet så var det problem med skiljetecken för tyska och franska fram till 2014 varpå svenska också togs upp i felrapporten också men har ju som synes inte blivit åtgärdat.

    Såpass få som bryr sig om diktering?
     
  8. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Jag tror att jag frågade någonstans om detta och det är rätt otroligt att de inte fixar det så jag antar att det borde vara lätt för en programmerare att fixa, byta ut ordet frågetecken mot ett ? Osv.
    Diktering av meddelanden är en sak som jag faktiskt använder när jag använder iOS.
     
    Last edited: 14 jan 2018
  9. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Jag använder inte just Nexus men jag har ändå undrat över om det inte borde finnas en lösning.
    Tack för förslaget med Swype. Det kan absolut vara skäl att prova. Men jag kunde nog tycka att det borde lagts lite mera krut på funktionen. Dagens funktioner gör det ju inte så användbart om man vill diktera ett korrekt skrivet meddelande medan man till exempel kör bil. Tekniken finns ju där. Men jag ska villigt erkänna att jag inte ägnat det mer energi än att söka på Swedroid efter svaret. Och föga förvånande är det just här man får de flesta svaren.

    Tänk om tekniken alltid kunde fungera lika bra som på film (förutom i Wargames eller Terminator då förstås). :-P
     
    Gurex gillar detta.