Hur spåra fake sms?

Diskussion i 'Allmänt' startad av jochen84, 5 nov 2015.

  1. jochen84

    jochen84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En kompis pojkvän fick sms av "mitt nummer" igår som antydde en del grejer, jag blir naturligtvis anklagad då mitt nummer står klart o tydligt som avsändare.
    Har naturligtvis inte skickat detta sms och har även varit i kontakt med Telenor kundtjänst och begärt trafikspecifikation och där framgår att jag INTE är avsändare för smset.
    Finns ju ett gäng sidor där man kan skicka sånna här sms med valfritt avsändarnr, kanske tillome finns appar för det jag vet inte?

    Både kompisen och hennes pojkvän "vet" nu att det inte är jag som skickat smset, men man vill ju gärna ha reda på vem som försöker förstöra.

    Kan jag, eller han som mottog smset på nått sätt spåra vilken sida det egentligen skickades ifrån, kanske tillome få fram ip-adress? Min operatör kan ju inte göra så mycket mer då jag/min mobil inte varit delaktig...
     
  2. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Mottagaren av SMSet kan antagligen begära ut en specifikation om vem det var som skicka (läs med skogsturkens röst). Vet att det kostar 500:- att begära ut om det gäller ett samtal från dolt nummer, kan vara en liknande avgift för ett SMS.
     
    kalleboston gillar detta.
  3. jochen84

    jochen84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nån som kan länka till sidor som har dessa tjänster?

    Har jag tur så har jobbar personen som gjort det på jobbet OCH har använt jobbdatorn. Då kan IT-avd söka igenom loggfiler. För att underlätta ville de dock ha sidan som använts...så kan ju bara chansa med ett par :S
     
  4. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    http://www.fakemysms.se/ kanske.
    Vet att man enkelt kunde skicka sms med falsk avsändare från vanliga GSM mobiler förr, har själv gjort det från en sony walkman telefon. Tror även det gick från nokia. Man skulle skicka sms:et som ett mail från telefonen då kunde man skriva vilken avsändare som helst, både text eller nummer. Skickade nått till en polare med Polisen som avsändare :-)
     
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    På vissa telefoner går det att se vilken meddelande-central meddelandet skickats via och då kan man lätt se att det inte skickats från Telenorsnät (och därmed dig). Telenors meddelandecentral tillåter nämligen inte att det skickas SMS med felaktiga avsändare.

    Med stor sannolikhet så kommer du att se att meddelandet skickats från utlandet då de flesta SMS-sidor (även svenska) använder utlandsoperatörer för att få ner kostnaden.