I vilken partition av internminnet sparas vad?

Diskussion i 'Galaxy S4+ - Allmänt' startad av thepandroids, 26 dec 2014.

  1. thepandroids

    thepandroids Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är inte riktigt säker på terminologin här och skall därför försöka vara så tydlig som möjligt.

    Jag försöker hitta och återfå en av misstag borttagen Terraria-värld (en .world-fil då). Då det inte går att ansluta mobilen i fråga (en Samsung Galaxy S4+ med Jelly Bean 4.3) till datorn som en enhet man kan scanna av med någon slags recovery-program fick jag gå den långa vägen. Gjorde en image av userdatapartitionen (mmcblk0p26) och skickade den till datorn, konverterade till Virtual Hard Drive-fil, mountade den som disk i Windows och körde ett par recovery-program (Recuva och Recover My Files) på den. Jag hittade en del men mest bilder samt random txt-dokument och en massa skräp från temp. Har försökt göra en avbildning av hela internminnet, inte bara en specifik partition men då får jag bara ut en 0B stor fil som inte går att använda till något. Userdata tog nästan en timme att göra avbildning av och den hamnade på ca 11 GiB så något måste ju vara snett där.

    Men jag undrar nu, letar jag på fel ställe? De flesta, eller alla, guider jag hittat i ämnet fokuserar nästan uteslutande på foton och kanske ibland andra mediafiler. Är det möjligt att olika sorters användarskapade filtyper hamnar i olika partitioner på interminnet, som t.ex foton tagna med mobilens kamera hamnar i userdatapartitionen (i alla fall bland annat) och spelfiler någon annanstans?

    Jag har använt en Root Explorer för att hitta var .world-filerna sparas i telefonens katalogstruktur, de ligger i data/data/505.games.Terraria.PAID/files eller något sånt, de syns i alla fall där. Men hur får man reda på vilken partition detta motsvarar? Alltså vilken "mmcblk0p??". Jag har testat att söka på hur man tar reda på det och kört lite olika metoder i både Cygwin och CMD terminalerna men behöver alltså veta om det går att ta reda på vilken partition som data/data.. ligger på.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Utan att ha provat: Om du kan skaffa dig åtkomst till telefonen med t.ex. "adb shell" så borde du kunna köra kommandot df. Du får då en lista med partitioner/diskar och vilken katalog de motsvarar.
     
  3. thepandroids

    thepandroids Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har åtkomst till telefonen via ADB om det är vad du menar, kommer ju även in i shell men hamnar i root när jag ger ADB åtkomst till luren i SuperUser men det kanske inte spelar någon roll. Jag skall prova att köra "df", kommer inte ihåg om jag gjort det men har som sagt följt en del tutorials där resulaten gett mig en massa listor över saker. Problemet är att jag behöver knappa in valet av partition genom dess id (enligt formatet mmcblk0pXX, eller då hela mmcblk0 som hade löst det eftersom det skall vara hela internminnet men jag får inte det att funka alls), något som inte dyker upp i dessa listor. Men vi får se.

    Tack så länge, återkommer när jag hunnit prova :)
     
  4. thepandroids

    thepandroids Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så, har testkört nu och får tyvärr inte upp någon information jag kunde använda. Det beror nog dock snarare på mina begränsade kunskaper i ämnet än på tipset så jag tackar ändå.

    Kan dock meddela att jag ändå gjort framsteg. Efter diskussioner på ett annat forum backade jag processen lite och gav mig på RAW-filen direkt istället för att konvertera till en Windows drive och scanna med vanlig recovery mjukvara. Fick köra lite mer IT-forensiker-style men ja, det gav i alla fall någon form av resultat. Vidare arbete pågår nu med att identifiera de som korrekta .world-filer och eventuellt försöka rekonstruera dem, sen är det p.g.a en cache-fråga i Androidversionen av Terraria möjligtvis helt omöjligt att pusha tillbaka och faktiskt använda världen igen men det får bli en senare fråga.

    Tror inte jag behöver svar på vilken partition på telefonminnet som just .world-filer sparas för att lösa mitt problem längre, dock kanske tråden kan ligga ett tag för det vore fortfarande intressant att ta reda på detta. Om jag lyckas lösa mitt problem med hur man återfår och re-installerar förlorade Terraria-världar i Android (om det går) så postar jag en tutorial någonstans.