Problem: IMEI null!

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Fredrik.J, 23 jul 2017.

Taggar:
  1. Fredrik.J

    Fredrik.J Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    Skall först säga att jag har ALDRIG rootat den eller hållit på med något sådant alls någonsin och jag är 100% säker på att inte min syster gjort inte det heller, så allt i mob är stock, på heder och samvete.


    Köpte en S3 av min syster runt förra julen som var en mobil med föregående 3 abb och från början köpt i en 3 butik så när jag satte i mitt Tele2/Comviq kontantkort så ville den förstås ha "upplåsnings pin för nätverk" vilket jag fick från Samsung och den fungerade helt perfekt i ett och ett halv år.

    För någon vecka sedan efter en helt vanlig omstart så krävde den plötsligt samma "upplåsnings pin för nätverk" men denna gång funkade inte koden av Samsung och enligt Samsungs tekniker som kollade signaler och ditt och datt så skulle den bara fungera. Med ett kontantkort från 3 funkade den fint visade sig men jag ville förstås ha mitt andra nummer jag använt i många år.

    Lämnar i den på Samsung service i Stockholm och en timme senare får jag tillbaka den utan åtgärd:

    "Tappat IMEI, mainboard defekt" nytt main 2300:-"

    Nej tack sade jag och undrade hur fan den kunnat tappat sitt IMEI?! Tjejerna i disken hade aldrig hört om något liknande och stod lika frågande som jag och de sade också att det snackat med teknikerna och de hade aldrig heller varit med om något liknande.

    Ok skit samma tänkte jag, kan ha den som en extra mob då. Startar upp den någon timme senare och den startar normalt men ser ej service och i flygplansläge där en omändring till ej flygläge inte spelar någon roll.

    Tar en titt på IMEI och det står null/null.

    VAD FAN?!

    Det gjorde det inte före inlämning.

    Någon som ens har en teori om hur detta kunnat ske på en stock telefon?!

    Som sagt jag har aldrig rootat den eller något sådant alls någonsin.

    Hur kan jag fixa detta utan att roota den eller någon box eller något?
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    som tekniker säger, mainboard defekt. det chip på mainboard som innehåller IMEI har gått sönder, någon, några bitar i den minnesarea som skall innehålla IMEI fingerar inte längre.
    innan du frågar.
    NEJ, chippet finns inte separat. det är garanterat ytmonterat och så gott som omöjligt att få loss.
    NEJ, det går inte att flytta minnesarean till någon annan adress.
    vad du kan göra är att försöka köpa en begagnad s3 med helt moderkort och spräckt skärm/misshandlad ram osv och flytta mainboard från den till din s3.
     
  3. Fredrik.J

    Fredrik.J Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    Tack för svaret! Ok, så det är så att säga inte bara ett sätt att få in 2300:- för den fungerade ju som sagt "perfekt" innan jag lämnade in den, det är lite det som jag har lite invändningar emot.

    Har även sett mängder med folk på nätet som fixat sina mobiler på olika sätt med samma fel som jag; null och ingen basbandsversion, som jag såg att min nu även saknade. Ja defekt på så vis att den inte har kvar sitt IMEI, inte förstörd krets kanske?

    Finns säkert att få tag på hos någon kines någonstans om än kanske bara i 1000 pack och är garanterat ytmonterat men byta chip hade inte varit några problem för mig då jag har utrustning för det, men har sedan en stark känsla av att det inte bara varit att göra så då det tex kanske skulle programmeras med vissa grejer som inte går att få tag på. Men det vet jag först när jag vet vilket chip det är och hittat datablad, om det gått att få tag på vls.

    Men förmodligen inget att göra än att leta upp annat main, fan också, får väl skaffa annan mob annars men är rätt glad i denna.

    Men då allt nu är kört så kan man leka lite med grejer jag aldrig fått för mig att göra annars. Har en undran; detta är ju en 3 telefon, vad hade hänt om jag laddat in stock standard rom i den, hade jag då blivit av med med allt vad 3 heter? Om det nu fungerat på det viset vls? Inte nödvändigtvis för att se om den fungerat och fått tillbaka IMEI och allt, vilket jag tvivlar på, utan det är mest en undran om man kunde gjort det en dag för att bli av med allt 3 vad det heter, eller annat märke.
     
  4. cobbe

    cobbe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    cobben gillar detta.
  5. Fredrik.J

    Fredrik.J Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    IMEI står under batteriet så det har jag.

    Testade den första i länken och får upp "Mobilt datanätverk är inte tillgängligt" lite överraskande på ett sätt då det ju bara är något servicemode vad jag förstått. Men det kollar kanske först och vid ingen signal starta ej eller nåt, irriterande.

    Kan ju också vara att EFS blivit korrupt av en eller annan anledning. Jag är dock så satans rädd (läs lätt paranoid) för att det skall skrivas in virus eller få in annat skit i min mob när jag laddar ner okända programvaror så jag har ett väldigt starkt motstånd till det.

    Någon som annars kan ge ett tips på ett program som är HELT ok och då menar jag verkligen helt ok, så kan jag se om det går att fixa den delen som skall skrivas till det chipet och går då inte det så nej då är chipet helt toast och nytt/begagnat main som gäller men då vet jag i alla fall att så är fallet.

    Har försökt med Kies då det verkar ha lite emergency grejer som jag velat testa men det går inte att connecta vad jag än gör. Har kunnat det en gång i tiden men vet inte vad jag gjorde då, såvida det nu inte vägrar bara för att jag inte har någon mottagning eller nåt.
     
  6. Fredrik.J

    Fredrik.J Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    Ok har hållit på med detta nu hela dagen för jag litade inte på Samsung att den var helt död.

    Installerade Odin 3.04 då inställningar stämde överens på det som var på en sida, i motsats till nyare versioner. Laddade ned Modem_I9300XXEMG4.tar.md5 som var den äldsta 2013, fanns även 2014 och 2015 men vågade inte då ju mobilen är från runt 2013?

    Allt flöt på och efter omstart så fungerade mobilen med täckning och allt och hade sitt IMEI som innan, så Samsung service kan mindre än vad jag kan som började med detta idag, dom kan stoppa upp sin service någonstans!

    Dock samma sak som innan inlämning att det inte går att använda annat kontantkort än från 3. Den ville ha en upplåsningskod nu med för nätet om jag bytte kort men den ville inte accepterade den koden nu heller, fattar nada.

    Så vad för chip som än håller i IMEI koden verkar ju uppenbarligen vara helt som så, utan det är något annat vad det verkar men vad har jag ingen aning om.

    Har sökt efter I9300 Stock ROM och som man INTE skall köpa på något högst obskyr skum sida som känns allt annat än säker.

    Tänkte att en stock rom kanske kan ta bort 3 branding skiten och få den att fungera normalt oavsett kontantkort men har än så länge inte hittat någon stock rom på ej högst skumma betalsidor. Förstår inte varför dessa inte ligger öppet och får in sina pengar på reklam istället, menar det är för fasen flera år gamla roms till lika gamla mobiler.
     
  7. Fredrik.J

    Fredrik.J Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    Uppdatering fungerade inte heller, det var fasen konstigt.

    Kan det ha med för gammal fil och göra så jag skulle tagit 2014 eller tom 2015? Kommer inte håg vad som var på den innan, ev 2014 när jag tänker efter, hmm.. Nåja fungerar i all fall bra bättre än efter jag var hos Samsung service.
     
    Last edited: 24 jul 2017
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    På Sammobile är det stock. Tre branding försvinner om du tar en icke-Tre firmware, men inte operatörslåset.
     
  9. Fredrik.J

    Fredrik.J Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    Fasen, hur tar man bort låset? Det är ju egentligen det som flippat, hade jag fått bort det hade jag stått ut med brandingen.