Importera mobil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av kayjay, 26 sept 2017.

  1. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej gott folk!

    Tänkte köpa ny mobil i år och sneglar på OP5, LG V30 samt eventuellt Google Pixel 2 XL. Det lutar lite mer åt V30 och Pixel just nu. Dock verkar inte någon av dessa dyka upp i Svea Rike. Igen. Tänkte i princip bara fråga om det är något man ska tänka på gällande frekvensband och dylikt. Är det bara att beställa från valfritt europeiskt land och så är man safe?

    Förresten, vilken kanal är enklast att använda? Är det Borderlinx som gäller eller finns det smidigare lösningar? Räcker det inte med att beställa från UK's LG- respektive Google-sida?

    Tack på förhand!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Köper du Pixel från USA ser det fint ut om du kikar på frekvensbanden, men LTE+ fungerar bara ordentligt på modellerna som du köper inom EU. Gissar att detsamma kommer gälla Pixel 2. Lite osäker på V30, men förmodligen samma visa. Numera är stödet för frekvensband rätt brett, men problemet uppstår istället när det handlar om frekvenskombinationerna som används för LTE+. Olika regioner har stöd för olika frekvensbandkombinationer. Bryr du dig inte om LTE+ kan det så klart kvitta :)

    ...men det finns stora fördelar med att importera från en butik som säljer telefonen inom EU. Det ger dig bland annat två års reklamationsrätt om något fel skulle dyka upp. Importerar du från USA eller Kina är det inte lika bra med den biten: http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-handel-inom-EU/

    Jag brukar slå ett slag för Clove UK då de hjälpt mig hantera garantiärenden, plus att de skickar till Sverige med DHL, och så har de funnits till en längre tid (1992): https://www.clove.co.uk/lg-v30. eBay-handlarna är lite flyktiga, finns handlaren inte kvar kan du inte heller göra en reklamation, så gäller att välja något stabilt.

    Pixel säljs fortfarande bara via Google, Carphone Warehouse/Currys PC World (typ samma kedja) eller operatör i exempelvis UK. Det gör dem rätt svåra att importera då fristående ÅF som Clove ovan inte går att använda. Lokala operatörer, Carphone Warehouse eller Google skickar inte Pixel-telefoner utomlands, utan de måste köpas på plats eller skeppas till UK-adress (ofta kollar de så kreditkortet matchar en person som har adress inom UK/är utfärdat inom UK).
     
    Last edited: 26 sept 2017
    dalton gillar detta.
  3. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Så om jag förstår rätt så borde allt fungera 100% om jag köper en telefon inom EU, right? För det är väl inte så att EU i sig är uppdelat i mindre regioner?

    Innebär detta att jag inte kan få tag i en Pixel ens om jag använder mig av något som Bordelinx?
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Korrekt. Säljs telefonen via en officiell kanal inom EU fungerar den i 99% av fallen helt problemfritt med alla operatörer inom EU.


    Använder du Borderlinx kan du köpa direkt genom Google Store. Carphone Warehouse är väldigt kinkiga med betalmedel/adress. Google Store har bäst garantivillkor, men du kan i regel inte skicka in telefonen till Google från ett annat EU-land sedan med fraktsedeln du får från dem efter en felanmälan (tror man är tvungen att använda deras fraktsedel). Så du behöver skicka telefonen till en mellanhand i UK som sedan sätter på fraktsedeln och lägger den på posten och som sedan kan ta emot returen när telefonen är fixad. Vet inte om Borderlinx erbjuder sådana tjänster, men om de gör det har du en väg att gå om du behöver utnyttja garantin eller reklamera.