Fråga: Imprint + fukt/svett

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av heeke, 23 maj 2016.

  1. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Är det fler som haft problem med imprint efter att telefonen varit lätt fuktig? (menar inte det att den fungerar dåligt med blöta fingrar)

    2ggr nu har jag fått ett meddelande i röd text längst ner på låsskärmen "hårdvara saknas för fingeravtryck" efter att jag haft telefonen i en liten "magväska" vid löpning. Telefonen kan alltså ha varit lätt fuktig. Inte drypande.

    Första gången räckte det med en omstart.
    Andra gången fanns inga tecken på att hårdvaran ens förväntades av os:et efter omstart (ingen röd text) . Fanns inga inställningar för imprint ens.
    Hade telefonen avstängd ett tag och nu tycks det fungera igen.

    Förstår ju att det inte rekommenderas att telefonen blir svettig, men är det någon risk att just sensorn tar skada av fukt utvändigt? Eller är det bara tillfälligt?
    Tyckte nu senast att sensorn blev varm, men den gav ingen respons alls alltså.
    Kan det vara saltet i svetten som ställer till det kanske?


    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter definitivt inte bra om telefonen blir fuktig, speciellt om det handlar om svett. Nexus 5X är vare sig vattentät eller stänksäker, så risken är påtaglig att fukt tränger in i telefonen och ställer till det med elektroniken.

    Fukt, fett och smuts påverkar träffsäkerheten något, men att fingeravtrycksläsaren inte alls registreras låter ju lite oroväckande.

    Försök hitta en lösning som innebär att telefonen inte blir fuktig när du har den med dig på löprundan. Kanske en sådan där ficka av nylon som man kan trä över armen? Exempelvis en sådan här: https://www.amazon.co.uk/dp/B015X31QQK/?tag=swedroid-21
     
  3. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Lösningen är ju enklare än så,
    [​IMG]

    Men frågan var mer av teknisk karaktär.
    Jag har svårt att tro att någon fukt tagit sig in i telefonen egentligen. Men visst, det är inte omöjligt.

    Jag tror snarare det handlar om att själva sensorn påverkas utvändigt. Typ som att sensorn registrerar en påverkan hela tiden över hela ytan och slår av som en inbyggd feature.
    Eller så är det eller att hårdvaran hänger sig pga samma orsak känns det som.

    Den har ju inte blivit trasig på riktigt vad det verkar som iaf.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk