Inaktivera root

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Bowe, 13 sept 2016.

  1. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Använder cyanogenmod 13 på min telefon.
    Men appar som Cmore och Play+ från telia vägrar spela upp material pga DRM skydd.

    Jag har gått in under Developer options och inaktiverat root. Samt flashat senaste superSU för att sedan göra en "Full unroot".
    Kan fortfarande inte spela upp material på ovanstående appar.

    Hur gör jag mig orootad?
     
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Det hjälper nog om man vet vilken telefon det handlar om.
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hur rootade du luren?

    Jag vet att om man låser upp bootladdaren så brukar DRM-nycklarna försvinna (och de går inte att återskapa om man inte har lyckats ta backup på dem först).
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Vad jag har förstått brukar appar kolla om man har rootbinaries installerade på sin enhet. I CyanogenMod kan man inaktivera root under Developer settings, precis som du säger. Detta tar emellertid inte bort rootbinaries utan utan gör helt enkelt så att appar inte kan använda dem.

    Jag tror inte att man vill flasha SuperSU på CyanogenMod då dess binaries kanske kommer bråka lite med CyanogenMods. När man kör "full unroot" i SuperSU så tas rootbinaries bort. SuperSU:s binaries är inte samma som CyanogenMods så om du kör full unroot från SuperSU i CyanogenMod finns en risk att inte alla/rätt filer tas bort.

    Vill du helt bli av med root skulle jag nog rekommendera att flasha stockromen för din enhet, men då kommer du förstås bli av med CyanogenMod också :/
     
  5. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Sent svar pga, har inte fått notis om att någon har kommenterat i tråden.
    Xiaomi Mi5
    Enda sättet att roota xiaomi mi 5 är med att låsa upp bootloadern.
    jag testade att flash SuperSU enbart för att sedan gå in i appen och köra en "Full unroot" vilket inte tog bort det helt och hållet då Play+ appen fortfarande klagar på att jag har rootat telefonen. Får köra Play+ från iPaden istället..
    Hoppas detta löses när Cyanogenmod blir officiellt, jag kör en inofficiell version nu.
     
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det finns alternativ här också - man behöver inte Telias lösning utan kan köra TV-tittandet via Kodi med rätt plugins. Det går visserligen att testa Magisk etc för att köra system less root men frågan är om det är värt att avsäga sig kontrollen bara för att vissa Playappar kräver det.

    Kör Kodi är min starka rekommendation - Elegant, smidigt och de tjänster (TV-kanaler etc) man vill ha kan läggas till. Sedan kan man skaffa ett konto på t.ex USTVNow (som konfigureras upp via Kodi) så har man tillgång till ytterligare en del kanaler. Är det dokumentärer etc man vill ha finns det i överflöd också.

    SVT, TV4 och liknande är uteslutet för min del så det besudlar jag inte enheten med (har allergi mot dessa kanaler) men vill man ha dessa går även det att fixa med Kodi.

    Således: Kolla upp Kodi och kör lite sökningar på "best Kodi plugins 2016" och liknande så kommer du att hitta en hel del. Sedan kan du kolla in USTVNow som dels har bra kanalpaket, dels fungerar felfritt via Kodiplugin. I princip vågar jag nästan säga att "finns det en TV-station som sänder kan den också fixas i Kodi".

    Edit: Enda sättet att kombinera DRM och root (om apparna är hysteriska) är via Magisk system less dito.

    Sedan finns det ett flertal andra metoder som är DRM-problembefriade. Min tes är alltid "Där det finns DRM finns det också DRM-borttagningsverktyg" och "Det som kan spelas upp kan spelas av".
     
    cobben gillar detta.