Ingen JB

Diskussion i 'ASUS' startad av himler, 7 okt 2012.

  1. himler

    himler Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    JB har väl funnits i över en vecka nu? Den dyker inte upp på min padda,
    Inte heller om jag söker manuellt.
    Varför?

    Glöm det! Jag hämtade från Asus sida och installerade manuellt.
     
    Last edited: 7 okt 2012
  2. Saladin

    Saladin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan du ge en kort guide på hur du gjorde?
     
  3. Bimme

    Bimme Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du provat att starta om?
     
  4. himler

    himler Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  5. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Om man inte får uppdateringar utskickade OTA till sin Transformer beror det antingen på att man tagit bort/inaktiverat DMClient, CMClient och/eller KeyBoxProvision från plattan eller att ASUS inte har din platta inmatad korrekt i alla sida databaser. Det senare problemet innebär även att man inte kan låsa upp bootloadern för att kunna flasha tredjeparts-ROM:s (t.ex. CyanogenMod), samt att man inte kan utnyttja ASUS tjänst http://devicetracker.asus.com.

    Läs mer på http://www.xda-developers.com/android/asus-unlocker-tool-broken-asus-claims-rma-is-the-answer/ (artikeln pratar om Transformer Prime, men Infinity har exakt samma problem).

    Jag köpte nyligen en andra Infinity och den hade detta problem (till skillnad från den jag redan hade). Kontaktade Dustin och ASUS om problemet, på varsitt håll. Dustin sa att de pratat med ASUS och att inget var fel. ASUS sa att jag skulle kontakta återförsäljaren för att rapportera enheten som DOA (Dead On Arrival). Jag väntar på en returfraktsedel från Dustin, men just nu är det oklart om det går under Ångerrätten eller om jag får den utbytt...
     
    Saladin gillar detta.
  6. Saladin

    Saladin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER



    Kan du förklara lite tydligare vad du menar? Jag får ingen JB-uppdatering, kan inte heller mata in mitt serienummer på sidan du länkade. Har även jag köpt via dustin, hur kontaktade du dem och hur bevisade du problemet?
     
  7. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag kontaktade Dustin genom deras formulär på http://www.dustinhome.se/page/3457/kontaktcenter/?intcmp=Kontaktcenter_Kontakta_Dustin (valde "Defekt produkt" under "Efter leverans"). ASUS kontaktade jag via ett supportformulär på deras Facebook-sida: https://www.facebook.com/asussverige/app_278322905544146

    Vet som sagt inte om Dustin hanterar det som ett återköp eller om de kommer byta ut min platta, eftersom jag, då Dustin frågade om jag ville utnyttja ångerrätten, svarade ja. Dock fick jag deras mail om att de skulle skicka en returfraktsedel som svar på ett tidigare mail där jag bara citerat vad ASUS svarat till mig. Dustin ansåg ju från början att det inte fanns något problem eftersom jag "kan ladda hem uppdateringar manuellt från ASUS hemsida"... I min mailkonversation med Dustin hänvisade jag också till länken till XDA-Developers som jag skrev i mitt tidigare inlägg ovan.

    Har ännu inte fått min returfraktsedel, så jag får återkomma om vad som händer.

    ASUS svar till mig lydde (på dålig engelska, trots att jag skrev på svenska):
    Så det kan kanske löna sig att slå dem en pling.
     
  8. Saladin

    Saladin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket! Ringde asus idag, han var ganska lost men sa att den borde gå att DOA (har dock haft en månad).

    Mailade även dustin, de är dock inte inte så snabba på att svara på mail. Återkommer!
     
  9. dalen

    dalen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sitter i samma situation :( Har köpt min hos Dustin, när jag söker efter uppdateringar så hittar den inget. Gick inte att registrera på http://devicetracker.asus.com heller. Provade att manuellt installera den nya firmware:en med Android 4.1.1 som Asus la upp på sin hemsida nyligen, men plattan vill inte hitta uppgraderingen.

    Är det någon av er som har lyckats installera 4.1 manuellt? Alltså genom att lägga firmware:en på ett micro-sd och sätta in minnet under drift. Står i guiderna att det ska dyka upp en notifiering om att en uppgradering har hittats, men det händer inget för mig.
     
  10. sthlmoid

    sthlmoid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har också köpt från Dustin men lyckades registrera på devicetracker. Hemligheten där är att i serienumret för plattan är det bokstaven O istället för en nolla i början! Efter det kunde jag söka efter uppdateringar i inställningarna så nu kör jag JB sedan någon vecka! :)

    Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 2
     
  11. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Att registrera enheten i devicetracker är inget krav för att få uppdateringar. De har samma undersystem, så funkar det ena så funkar även det andra (och tvärtom). Det är ett fel hos ASUS, och de vet om att det händer, men de verkar inte bry sig...

    Min felaktiga platta åkte tillbaka till Dustin som återköp och jag har nu skaffat en ny från Webhallen (gick till deras butik i Malmö och fick kolla upp serinumret mot devicetracker innan jag köpte plattan).
     
    dalen gillar detta.
  12. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    För det första är den filen du laddar hem från ASUS en zip-fil inuti en zip-fil. Den är den "inre" zip-filen (den som inte heter "...UpdateLauncher.zip") som du ska lägga på SD-kortet eller på plattans interna minne. Triggar det inte direkt borde det fungera med en omstart av plattan.
     
  13. dalen

    dalen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Provade att göra det igen och var nog med att skriva in O istället för 0, men det hjälpte inte. Men tack ändå :)

    Gjorde precis så, men den hittas inte ändå tyvärr :( Har provat flera olika varianter. Att behålla katalogen, att lägga blob filen direkt i rooten, omstarter osv, men inget händer. Katalogen i mitt fall heter "WW_epad-user-10.4.4.18" när jag har packat upp den.

    Tror jag får satsa på ett återköp jag också och skaffa en ny på webhallen, för jag lyckas inte uppgradera manuellt ens.
     
  14. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Då gör du nog fel, för det ska inte bli någon katalog. Du laddar hem WW_epad_user_10_4_4_18_UpdateLauncher.zip. Inuti den finns en fil med namnet WW_epad_user_10_4_4_18.zip, det är den viktiga filen. Låt den vara som den är, extrahera INTE den. Nu kan du välja två olika sätt:

    1) Lägg den viktiga filen direkt på ett SD-kort eller direkt på plattans interna minne som den är (inte i någon katalog, och med filnamnet den har). stoppa sedan in SD-kortet i plattan och stäng av (håll inne strömknappen och välj power off, inte bara snabbt tryck på strömknappen) och starta om den. Därefter ska det dyka upp en varningstriangel i notifikationsfältet.

    ELLER (du får gärna göra båda, men då gör du bara samma sak två gånger)

    2) Döp om filen till EP201_768_SDUPDATE.zip och lägg den direkt på ett SD-kort (inte i någon katalog). Stäng av plattan helt (håll inne strömknappen och välj power off, inte bara snabbt tryck på strömknappen). Håll inne volym ner-knappen (den vänstra av volymknapparna) och strömknappen samtidigt tills du ser något på skärmen igen. Då släpper du knapparna och trycker volym UPP istället (detta måste göras inom 5 sekunder). Sen borde uppgraderingen börja arbeta.

    Tänk på att återköp som jag gjorde det bara funkar om det är under Ångerrätten. För att det ska gälla måste du meddela Dustin om detta inom 14 dagar från och med att du tagit emot produkten. Annars måste det gå som Öppet köp, och då får du inte ha öppnat förpackningen...
     
    Last edited: 24 okt 2012
    dalen gillar detta.
  15. dalen

    dalen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Grymt! Tack för hjälpen firetech, nu kör jag Jelly Bean! :) Tricket var att inte packa upp zip filen precis som du skrev.
     
  16. himler

    himler Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Går inte att låsa upp bootloadern heller, måste vara samma problem
    med att serienumret inte går att registrera i devicetracker?
    Måste jag skicka tillbaka eländet???

    // Micke
     
  17. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det är ett fel hos ASUS, och i Sverige vet jag inte riktigt hur man ska göra. Jag hade tur som kunde lämna tillbaka min felaktiga platta på Ångerrätten, eftersom Dustin Home inte ville erkänna felet som ett problem. Webhallen i Malmö lät mig dock testa serienumret mot devicetracker i butiken, kudos till dem! :)

    ASUS USA har gått ut och sagt att de kan fixa problemet om man skickar sin enhet på reparation, men de kan bara lova det i USA/Canada... ASUS Sverige har inga egna reparationscenter, så jag tror dessvärre inte att det är lika enkelt här. ASUS support brukar enligt uppgift envisas med att de inte stödjer upplåsnings-appen (där det märks tydligast), och när man tar upp att man inte får någon OTA kontrar de med att man kan ladda hem uppdateringar från deras hemsida...

    Jag kan tyvärr inte svara på vad du kan göra för att lösa problemet, men en polare har exakt samma problem. Kommer han någonvart kan jag rapportera hur det går. Om du orkar, förpesta supporten och/eller återförsäljaren tills antingen du eller dem ger upp... Enligt svensk lag har du rätt att få en enhet utbytt efter tre försök till reparation, men då måste nog supporten faktiskt kunna (och vilja) konstatera felet. Många supportcenter och tillverkare brukar rygga tillbaka en aning om man slänger lagtexter i ansiktet på dem, men i värsta fall finns alltid Konsumentverket...
     
  18. himler

    himler Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svar från Asus.

    "Angående Devicetracker: Kan inte hjälpa dig att skriva in serienummret för det är en service på vi på asus använder när vi avregistrerar produkter, den avslår all garanti på produkten ifråga.

    Angående servicen så kan jag inte erbjuda mer än att vi kan skicka in den till letmerepair så kommer dom göra ett kostnadförslag, slå fast om det är garantiärende eller inte.

    Tyvärr."
     
  19. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    WHAT?

    Devicetracker är en tjänst de erbjuder sina kunder, inte något som avslår garantin. De utnyttjar dock tjänsten själva för att spionera...

    EDIT: Du kan testa att skicka dem denna länk: http://www.xda-developers.com/android/asus-unlocker-tool-broken-asus-claims-rma-is-the-answer/
     
    Last edited: 7 nov 2012
  20. himler

    himler Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter att jag pratat med person nr 3 på Dustin så ringer hon upp Asus och kopplar mig till supporten då de aldrig återkommer som de lovat.
    Dåren på plats (Johan) fortsätter att vidhålla ovan, jag ger upp Asus och ringer tillbaka till Dustin (hyfsat upprörd) får tag in en fjärde person
    som hört talas om ärendet och lovar ta det högre han tycker också
    att det börjar bli fånigt.

    Samma dag, idag Fredag återkommer han och ursäktar besväret och meddelar att Dustin tar på sig det här.
    De skulle dessutom se över det här med Asus då de haft flera liknande incidenter.
    Jag returnerar och får full kredit.



    Heder åt Dustin som vet hur man behåller kunder, Asus kan dra åt He...te,
    kommer aldrig mer köpa en Asus produkt!

    Hoppas ingen annan råkar ut för samma, men bråka det kan löna sig!

    // Mike